دیدبان
شانتاژ رسانه‌ای اصلاح طبان علیه شورای نگهبان

از افزایش 62 درصدی نامزدها هم‌ بگویید!

از افزایش 62 درصدی نامزدها هم‌ بگویید!

به گزارش دیدبان به نقل از جوان، این روزها اخبار مربوط به تأیید صلاحیت یا عدم صلاحیت کاندیداها در رأس اخبار مرتبط با انتخابات است و هر روز در این باره شایعات و البته اخبار جدیدی در فضای رسانه‌ای کشور می‌پیچد. شاید یکی از مهم‌ترین اخباری که در رأس اخبار قرار دارد، مسئله رد صلاحیت باشد.

واقعیت این است که انتشار آمار و اخبار مختلف درباره تأیید صلاحیت‌ها پر از ابهام است. آمارهای ارائه شده از رسانه‌های مختلف نشان می‌دهد که حداقل 40 درصد از کسانی که برای حضور در انتخابات اسم‌نویسی کرده‌اند، برای حضور در انتخابات تأیید صلاحیت شده‌اند. 25 درصد دیگر هم رد صلاحیت شده‌اند. نکته اصلی اینجاست که در ارائه آمارها بحث کسانی که صلاحیت آنها احراز نشده است، به هیچ عنوان در نظر گرفته نشده و اغلب آنها نیز جزو آمار ردصلاحیت‌شدگان ذکر می‌شود.
این در حالی است که اساساً کار بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی به پایان نرسیده است و بررسی اصلی در هیئت مرکزی شورای نگهبان باقی‌ است، اما برخی رسانه‌ها در حال تکرار این اشتباه هستند که کار بررسی صلاحیت‌ها به پایان رسیده است.

در همین رابطه نجات‌الله ابراهیمیان از اعضای شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود که برخی افراد مشهور از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند، گفت: این اشتباهی است که رایج شده، چرا که اساساً هنوز در شورای نگهبان بررسی درباره صلاحیت‌ها آغاز  نشده و هیئت‌های نظارت کارشان را به پایان رسانده‌اند. طبق قانون نتایج رسیدگی‌ها توسط هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به هیئت‌های نظارت استانی ارسال می‌شود و آنها نیز نتایج را به فرمانداری‌ها اعلام می‌کنند.

ابراهیمیان افزود: به نظر می‌رسد بیشتر این خبرها، گمانه‌زنی است یا اینکه خود داوطلب وضعیت صلاحیت خود را اعلام کرده باشد.

این مسئله به این معنا است که عدم احراز دلیلی بر رد صلاحیت نیست و بررسی‌ها می‌تواند دراین باره همچنان ادامه پیدا کند، کما اینکه شورای نگهبان بارها بر این مسئله تاکید کرده است، کسانی که به هر ترتیبی نسبت به رد صلاحیت خود معترضند دارند، می‌توانند نسبت به این مسئله اعتراض کنند.

البته در اینکه چرا در این دوره عدم احراز صلاحیت‌ها چنین گسترده است، دلایل مختلفی را می‌توان ذکر کرد، اما شاید تعداد زیاد شرکت‌کنندگان یکی از مهم‌ترین آنها باشد.

شاید مهم‌ترین تفاوت انتخابات اسفند 94 با دوره‌های قبلی انتخابات مجلس از این جهت است که در انتخابات دوره دهم بیش از 10 برابر برخی دوره‌های دیگر(دوره دوم هزار و 590 نفر یا دوره چهارم هزار و 276 نفر) ثبت‌نام کرده‌اند و حتی دوره دهم با 12 هزار و 123 داوطلب از مجموع چهار دوره دیگر انتخابات با 8 هزار و 608 ثبت‌نام، به مراتب بیشتر است. بنابراین اگر مجموع ثبت‌نامی‌های چهار دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را از مجموع داوطلبانی که تنها برای انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرده‌‌‌اند، کسر کنیم، 3 هزار و 515 داوطلب باقی می‌ماند.

برخی فعالان حقوقی در این زمینه به تسنیم گفتند: وقتی تعداد داوطلبان یک دوره انتخابات 10 برابر یک دوره دیگر می‌شود، طبیعی است که تعداد عدم احراز صلاحیت‌ها و احراز صلاحیت شده‌ها هم افزایش می‌یابد اما جریان ضدانقلاب با بزرگنمایی تنها به تعداد عدم احراز صلاحیت‌ها تکیه می‌‌کند و هیچ اشاره‌ای به افزایش 62 درصدی تعداد داوطلبان نمی‌کند.

از همین رو می‌توان به این نکته اشاره کرد که بحث رد صلاحیت‌ها و اعتراض به واکنش‌های گسترده به آن در حد یک گمانه زنی است که آن را می‌توان   یک جوسازی گسترده دانست.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن