دیدبان

حکم دروغ گفتن برای شوخی و خنداندن دیگران

حکم دروغ گفتن برای شوخی و خنداندن دیگران

دروغ در اسلام یکی از گناهان کبیره و کلید بسیاری از دیگر گناهان می‌باشد و به شدت از آن نهی شده و نجات را در صدق و هلاکت را در دروغ دانسته است.

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبر گزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کلام روز امروز چند سوال از پیشوایان دینی خود درباره این گناه بسیار بزرگ که امام علی(ع) در مذمت آن می‌فرمایند:"هیچ بدی بدتر از دروغ نیست1" پرسیده‌ایم و پاسخ آن را در ذیل ذکر می‌کنیم.

پیامبر خدا(ص) درباره این‌که آیا به شوخی دروغ گفتن اشکال دارد؟ می‌فرمایند:" دروغ، چه جدّی و چه شوخی آن، درست نیست. همچنین درست نیست که مرد به فرزند خود وعده‏‌ای بدهد و به آن عمل نکند. همانا راستگویی، به نیکی رهنمون می‏‌شود و نیکی به بهشت هدایت می‏‌کند2".

همچنین آن حضرت در پاسخ به این پرسش که آیا دروغ گفتن برای خنداندن دیگران اشکال دارد؟ فرمودند:" وای بر کسی که برای خنداندن مردم دروغ بگوید، وای بر او، وای بر او3".

امام سجّاد(ع) نیز درباره این‌که چرا باید دروغ کوچک و به شوخی را هم ترک کرد؟ فرمودند:" از دروغ کوچک و بزرگش، جدّی و شوخیش بپرهیزید؛ زیرا انسان هر گاه در چیز کوچک دروغ بگوید، به گفتن دروغ بزرگ نیز جرأت پیدا می‏‌کند4".

منبع:

 

1- بحارالأنوار : 72 / 259 / 23 منتخب میزان‌الحکمة: 484

 

2- کنزالعمّال: 8217 منتخب میزان‌الحکمة: 486

 

3- کنزالعمّال: 8215 منتخب میزان‌الحکمة: 486

 

4- بحارالأنوار: 72 / 235 / 2 منتخب میزان‌الحکمة: 486

 

موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث

مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است