دیدبان
نگاهی به اقدامات ضد وحدت

بررسی رسانه ها و اشخاص اختلاف انگیز فرقه ای

بررسی رسانه ها و اشخاص اختلاف انگیز فرقه ای

مقدمه

توصیه به وحدت و داشتن اتحاد و یکپارچگی بین مسلمین، از توصیه‌های مهم و مورد تأکید قرآن و اهل البیت علیهم‌السلام می‌باشد. در روایات نیز فراوان توصیه به وحدت بین مسلمین شده و به شیعیان توصیه شده که با سایر مسلمین از دیگر مذاهب خوش‌رفتاری نموده؛ در نمازهای جماعت و تشییع جنازه مسلمین دیگر شرکت نمایند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نیاز به وحدت بین مسلمان به عنوان جبهه واحد علیه استکبار جهانی نسبت به گذشته، بیشتر احساس می‌شود. از همین رو حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) بارها و بارها در سخنان و بیانات خویش به ضرورت وحدت بین مسلمین توصیه نموده اند. باید توجه نمود که تاکید بر وحدت به هیچ عنوان به معنای خواهش از نحله های اسلامی برای دست کشیدن از اعتقادات خود نمی باشد.


با این حال همچنان برخی از گرایش های فرق اسلامی نتنها مساله وحدت را نادیده می گیرند بلکه بر کوس تفرقه کوبیده و سعی در جدایی فرق اسلامی از یکدیگر دارند. اعمال اختلاف برانگیز در مواقع خاص اوج می گیرد، یکی از این مواقع ایام عزاداری شیعیان برای سالار شهیدان (ع) است؛ این در حالی است که در طول تاریخ اسلام امام حیسن (ع) به عنوان یکی از محورهای مهم وحدت فرق اسلامی مطرح می شدند اما در سال های اخیر برخی اقدامات و اعمال بی جا چنین محوریتی را از عزاداری ها گرفته است. این اقدامات که هم از سوی برادران اهل سنت و هم از سوی برخی پیروان مکتب اهل بیت (ع) صورت می گیرد با خیال برتری دادن فرقه خود انجام می شود اما چنین اعمالی نتنها به پیروزی علمی و اعتقادی جریانی از عالم اسلام منجر نمی شد بلکه به انحطاط جامعه مسلمین نیز منتهی خواهد شد. در این میان برخی از اشخاص و رسانه ها بیشترین نقش آفرینی را در نهادینه کردن تفرق بازی می کنند، از همین رو در این نوشتار به معرفی برخی از مهم ترین افراد و رسانه‌های ضد وحدت می‌پردازیم:


الف- رسانه ها:

1- شبکه کلمه

این شبکه که حدود 3 سال بیشتر از راه اندازی آن نمی‌گذرد یک شبکه فارسی زبان وهابی با جامعه هدف ایران و سایر کشورهای فارسی زبان است. بودجه‌ی سالانه‌ی شبکه بیش از 7 میلیون دلار است که بخشی از آن مستقیماً از بودجه ی تشکیلات دینی سعودی در خارج از کشور هزینه می شود. به لحاظ فنی نیز، شبکه ی العربیه (وابسته به دولت عربستان) کار آموزش پرسنل و طراحی برخی از برنامه های این شبکه را بر عهده دارد. مجری این شبکه شخصی با نام سید عقیل هاشمی است.

شبکه مذکور در حالی که دشمنان قسم خورده اسلام در حال جنگ با مسلمین می باشند، شیعیان را دشمن اصلی خود دانسته و وظیفه خود را مخالفت با مکتب اهل بیت (ع) و تضعیف آن می داند از همین رو به تکفیر و تفسیق شیعیان می پردازد. موادری همچون انکار عصمت ائمه (ع) با زبان تند، تبرئه مخالفین و دشمنان اهل بیت (ع) مانند یزید و معاویه، انکار باور به منجی و مسأله مهدویت و ...از جمله اقدامات این شبکه است.

استفاده شبکه کلمه از افرادی همچون مولوی خدمتی که سطح علمیش مورد اعتراض دیگران است به خوبی نشان میدهد که هدف رسانه مذکور تبیین علمی مبانی فکری خود نمی باشد.

2- شبکه وصال نور

یکی دیگر از شبکه‌های فارسی زبان با جامعه هدف شیعیان ایرانی، شبکه وصال نور است. این شبکه نیز مانند شبکه کلمه متعلق به فرقه وهابیت است. مجری این شبکه مولوی ملازاده است. از جمله اقدامات قابل توجه وی هتاکی به شیعیانی است که با این شکبه تماس میگیرند. نکته‌ی قابل توجه این است که برادر این مجری، مولوی عبدالعزیز ملازاده از علمای اهل سنت است. مولوی عبد العزیز ملازاده از فعالین در زمینه‌ی وحدت بین ملسمین است، ایشان عضو خبرگان قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز بوده است.1

1- شبکه اهل البیت (ع)

یکی از معروفترین شبکه‌های تندرو شیعی فارسی زبان است. علی رغم دستورات مکرر امام شیعه به حفظ وحدت این شبکه جوان به مقدسات اهل سنت اهانت می نماید. در این رسانه شماره تماس تلفنی اهل سنت متفاوت بوده و نام آن «خط مخالفین» است. مجری شبکه اهل بیت (ع) شیخ حسن اللهیاری است. این فرد، برادران اهل تسنن را اهل بدعت معرفی نموده و ایشان را جماعت عمریه و بکریه نام گذاری کرده است. مرکز پخش شبکه اهل بیت (ع) در ایالات متحده آمریکاست از همین رو دشمنی های این رسانه با نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری دور از انتظار نمی باشد.اللهیاری ضمن اهانت به بزرگ ترین علمای شیعه مردم ایران را دجالیه معرفی می نماید. باید توجه نمود که نقطه مشترک تمام فعالین در زمینه از میان بردن وحدت عالم اسلام اعتقاد به عدم مشروع بودن تاسیس حکومت در زمان غیبت است.

لازم به ذکر است شبکه اهل بیت دیگری نیز وجود دارد که از عراق پخش می شود، این شبکه هیچ گونه فعالیت ضد وحدتی نداشته و تنها یک تشابه اسمی با رسانه مورد بحث دارد.

2- شبکه فدک

شبکه فدک عربی زبان است. مدیر این شبکه شیخ یاسرالحبیب روحانی کویتی‌الاصل مقیم لندن است. از اقدامات نابشخودنی این رسانه اهانت به یکی از همسران رسول الله (ص) و برگزاری مراسم شادی در سالروز فوت ایشان است. بدنبال همین واقعه جمعی از علمای شیعه منطقه‌ی احساء عربستان در استفتائی از مقام معظم رهبری (مدظله العالی) حکم اهانت و بکار بردن کلمات تحقیرآمیز نسبت به ام‌المومنین عایشه را پرسیدند. مقام معظم رهبری نیز در جواب فرمودند:«اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم -حضرت محمد(صلی الله علیه واله) -می شود.»

این فتوا تأثیر بسیار مثبتی در ایجاد اتحاد بین علمای دو مذهب داشت و اینکه برادران اهل تسنن ما متوجه شدند؛ که همچین اعمال و رفتاری؛ مورد تأئید قاطبه‌ی علمای شیعه نیست و اگر یک روحانی تندرو نیز این کار را می‌کند؛ مربوط به خودش است و ارتباطی با مذهب تشیع ندارد.

همچنین شیخ یاسر الحبیب به تازگی کتابی 1000 صفحه ای در مطاعن یکی از همسران رسول الله (ص) به چاپ رسانده اند.

ب) اشخاص

1- عبد الرحمن بن جبرین (معروف ترین چهره ضد وحدت)

از معروفترین اشخاص ضد وحدت عبد الرحمن بن جبرین است. وی ضمن استفتائی که از او شده است صراحتا بیان داشته که ذبایح شیعیان حلال نیست و شیعیان رافضی و مرتد بوده و مستحق قتل هستند چون در حق امیرالمومنین علیه السلام و اولاد طاهرینش علیهم السلام غلو می‌کنند.

همچنین این وهابی ناصبی به همراه چندی تن از علمای ناصبی در فتوائی دیگر خواستار انهدام قبور و مراقد مطهر ائمه علیهم‌السلام شده است. در فتوائی دیگر نیز کمک به حزب‌الله لبنان را حرام دانسته و اعلام نموده است که اهل تسنن موظفند از حزب‌الله برائت بجویند. این عالم ناصبی که با فتوایش موجب قتل هزاران شیعه شده است در سال 1388 زندگیش پایان یافت.

2-عبد الرحمن الدمشقیه

از دیگر اشخاص وهابی ناصبی عبدالرحمن دمشقیه است. این شخص چند وقتی است که وارد شبکه کلمه شده و به عنوان کارشناس در این شبکه مشغول به فعالیت است. اما نکته جالب در مورد این شخص این است که وی در سال 72م به خاطر عمل شنیع لواط از الازهر لبنان اخراج شده است.

متن نامه اخراج او به شرح زیر است:

همچنین او چند ماه قبل به دنبال اهانی که به ساحت قدسی زهرای مرضیه سلام‌الله علیها نموده بود از سوی برخی علما و مراجع شیعه مهدورالدم اعلام شد.

نتیجه گیری

وحدت مسلمین مساله ای جدید الظهور نیست، این موضوع بعد از رحلت رسول اکرم (ص) تا کنون مورد تاکید بزرگان فرقه شیعه و سنی بوده است. با این حال برخی از رسانه ها و اشخاص بر تبل تفرقه می کوبند و با تصور مقابله با جریان های فکری مخالف خود، آب در آسیب دشمن میریزند. نگاهی به این رسانه ها و اشخاص به خوبی نشان می دهد که عملشان در راستای اهداف دشمنان اسلام قدم می نهند.



[1]- ر.ک تبیان: http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=182824


مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است