دیدبان

برنامه های شبکه یک سیما در ایام ماه محرم

برنامه های شبکه یک سیما در ایام ماه محرم

"دیدبان":شبکه یک سیما مجموعه‌ها و برنامه‌های ترکیبی متنوعی را برای ایام محرم تدارک دیده است.

به گزارش خبرآنلاین، سری جدید برنامه «این شب‌ها» با موضوع شخصیت امام حسین (ع) به مناسبت آغاز ماه محرم هر شب به مدت 10 روز از شبکه یک پخش می‌شود.

سری جدید این برنامه هر روز ساعت 23 به موضوع انسان و بررسی ابعاد متفاوت انسان می‌پردازد. این برنامه کاری از گروه معارف شبکه یک است.


برنامه «امتداد سرخ حماسه» با موضوع آزادگان در اسارت کاری از گروه حماسه و دفاع شبکه یک، به تهیه‌کنندگی مژگان آرین‌فر با هدف بررسی تاثیرفرهنگ عاشورا بر دوران اسارت آزادگان در جنگ تحمیلی ساخته شده است. تفاوت اسرای ایرانی با بقیه اسرا در جنگ‌های دیگر جهان یکی دیگر از مسایلی است که در این برنامه که در 13 قسمت 7 دقیقه‌ای ساخته شده، بررسی می‌شود.


ویژه‌برنامه «اشراق» به تهیه‌کنندگی بهروز امانی از پنجم تا دهم محرم به مدت یک ساعت با اجرای مهدی محمد طاهری و سیدمرتضی جوادی بعد از خبر ساعت 19 از شبکه یک پخش می‌شود.

این برنامه به موضوع آزادی‌خواهی امام حسین (ع) و رابطه آن با بیداری اسلامی می‌پردازد. برنامه «اشراق» هر شب ارتباط زنده با کربلای معلی برقرار می‌کند و با کار‌شناسان مذهبی صحبت می‌شود. 


مجموعه مستند «در امتداد غدیر» به تهیه‌کنندگی محمود جوانبخت در 30 قسمت با موضوع زندگی و فعالیت مسلمانان شیعه در کشورهای اروپا ایام محرم روی آنتن شبکه یک می‌رود.

گروه سازنده این مستند به کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، انگستان، سوئد و آلمان سفر کردند و تصاویری از زندگی آن‌ها و فعالیت‌های مذهبیشان در مناسبت‌های مختلف دینی از جمله عاشورا ضبط کردند. مستند «در امتداد غدیر» از اول محرم در 12 قسمت از شبکه یک پخش می‌شود. کارگردانی این مستند بر عهده رضا برجی و محمود جوانبخت است.


مجموعه ترکیبی «به رنگ آفتاب» با پرداختن به شخصیت و زندگی 10 تن از شهدای کربلا محور اصلی این برنامه است و هر روز با کار‌شناسان مذهبی و هنرمندان سریال‌های قرآنی و مجموعه «مختارنامه» در آن گفت‌وگو می‌شود.

در یکی دیگر از آیتم‌های برنامه با مهمانان ویژه خارجی که به دین اسلام و مذهب شیعه روی آوردند و از مروجان فرهنگ عاشورا در جهان هستند، مصاحبه می‌‌شود. در هر برنامه با یکی از پیشکسوتان تعذیه در برنامه گفت‌وگو می‌شود و آن‌ها تجربیات خود را از اجرای تعذیه در کشورهای اروپایی و آمریکایی در برنامه می‌گویند و بخش‌هایی از شبیه‌خوانی که هر ساله در شهر خوانسار از 20 تا 28 صفر اجرا می‌شود نیز در برنامه روی آنتن می‌رود. این مجموعه در 10 قسمت 35 تا 40 دقیقه‌ای هر روز با اجرای سیدرضا نواب ساعت 16:30 روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود و 20 دقیقه بامداد بازپخش می‌شود.


مجموعه ترکیبی «نشان ارادت» به تهیه‌کنندگی حمید در 20 قسمت 13 دقیقه‌ای با حمایت ستاد بازسازی عتبات عالیات تهیه شده است. در این کار به تصویربرداری از صحن جدیدی با نام صحن حضرت زهرا که تاکنون هیچ یک از صحن‌ها به نام این حضرت نام گذاری نشده بود پرداخته شده است. همچنین پروژه تعویض سنگ صحن یا حسین و بازسازی گنبد حرم سامرا از دیگر موضوعات این برنامه است. 

 در این کار به جنبه‌های معماری و معرق کاری و آینه کاری ایرانی توجه خاصی داشته و با کارکنان و متبرئین حرم گفت‌وگو شده است. 


«تعبیرخواب»، «شیخ شریف»، «رقص روی یخ» و سه فیلم سینمایی از مجموعه «مختارنامه» آثاری است که شبکه یک برای پخش در تعطیلات آخر هفته و عزاداری امام حسین (ع) در نظر گرفته است.
 

فیلم تلویزیونی «تعبیر خواب» این فیلم جمعه سوم آذر ساعت 16 از شبکه اول سیما پخش خواهد شد. این فیلم به کارگردانی رضا دادویی کار مشترکی از گروه فیلم‌های تلویزیونی شبکه یک و ناجی‌هنر است.
 
سیدشهاب‌الدین حسینی، حمید ابراهیمی، مهران نائل، رضا آشتیانی و الهه حسینی از جمله بازیگران این تله فیلم هستند. پیمان شیرخانی نویسنده، اشکان اشکانی فیلمبردار، حسین بشاش صدابردار و محمود صادقی به عنوان طراح صحنه و دکور با این پروژه همکاری دارند.

 

شبکه یک برای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز فیلم‌های مناسبی در نظر گرفته و شنبه چهارم آذر «شیخ شریف» تولید سازمان بسیج صدا و سیما از این شبکه پخش می‌شود.
 
این فیلم به کارگردانی اسماعیل فلاح‌پور درباره شهید قنوتی است و در آن خلاصه آن آمده: شهید قنوتی مهر 59 با مقادیر زیاد کمک‌های مردمی شهر بروجرد با چند رزمنده وارد خرمشهر می‌شود و پس از بررسی موقعیت دشمن دسته‌ای تشکیل می‌دهد و شروع به دفاع از شهر می‌کند. جعفر دهقان در نقش شیخ شریف، شیوا خسرومهر، محمد ایزدی یکتا، محمد باجلان، نازنین پیرکاری و ارسطو خوش رزم از بازیگران فیلم تلویزیونی «شیخ شریف» هستند. 


«رقص روی یخ» نیز فیلمی است که شبکه یک برای پخش در یکشنبه پنجم آذر ماه در نظر گرفته و داستان جوان شهرستانی است که با چند کارگر دیگر در کارگاه یخ سازی در حومه تهران کار می‌کند.

رحمان به دلیل بیماری پدر درصدد تهیه پول و گرفتن دستمزد عقب افتاده است که صاحب کارگاه وعده پرداخت پول پس از پایان عزاداری‌های محرم را می‌دهد و تهدید می‌کند در صورتی که کار را بخوابانند دستمزد آنان را نمی‌دهد. سیروس همتی، یوسف خداپرست، مرحوم شاه علی سرخانی، علیرضا استادی و بهاره کاتوزی بازیگران این فیلم تلویزیونی به کارگردانی مجید اسماعیلی هستند. این فیلم را کامران مجیدی و اسماعیلی تهیه کرده‌اند و نویسنده آن محسن جسور است.

 

در این ایام فیلم‌های سینمایی «کودکان آب»، «راه عاشقی» و «راز عاشقی» از مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» نیز به ترتیب از سوم تا پنجم آذر ماه ساعت 22 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. 


باز پخش مجموعه تلویزیونی «حجربن عدی» در این ایام در باکس تکرار مجموعه‌های ایرانی شبکه یک هر روز ساعت 17:50 و تکرار آن یک بامداد روز بعد از این شبکه پخش می‌شود.
 
این سریال که در 12 قسمت 40 دقیقه‌ای ساخته شده داستان زندگی حجر را روایت می‌کندکه از سال پنجم هجری آغاز می‌شود و با بررسی مراحل مختلف زندگی حجر همچون مسلمان شدن او، حضور در جنگ‌های نهروان، صفین، جمل، مخالفت او با تبلیغات مسموم معاویه علیه خاندان پیامبر (ص) و در ‌‌نهایت شهادت او و جمعی از یارانش در سال 51 هجری خاتمه پیدا می‌کند.
 

بازیگران «حجربن عدی» عبارتند از محمدعلی کشاورز، حبیب دهقان نسب، سیاوش طهمورث، جمشید جهانزاده، امیرحسین شریفی، انوشیروان ارجمند، مهدی میامی، جلیل فرجاد و....

 

این سریال تولید سال 1381 است و از جمعه شب ساعت یک بامداد از شبکه یک پخش می‌شود.


سخنرانی‌های مذهبی، مداحی‌ها و حسینیه محرم، «روایت عاشورایی»، «پلاک یک» شامل گزارش‌های پنج دقیقه‌ای از مراسم عزاداری حسینی در سراسر کشور و برنامه زنده «با کاروان» نیز از برنامه‌های زنده یا تأمینی شبکه یک در این ایام است که در فواصل روز در کنداکتور این شبکه جا گرفته است.


برنامه‌های روزانه «صبح بخیر ایران»، «سیمای خانواده» و «آفتاب شرقی» نیز در آیتم‌های برنامه خود با رویکرد این مناسبت تقدیم بینندگان شبکه یک می‌شوند. از جمله این آیتم‌ها می‌توان به مستند «ما یک خانواده‌ایم» برنامه سیمای خانواده درباره زندگی بازیگران و سازندگان آثار حسینی- و «دست پخت مامان» با نمایش پخت غذای نذری در خانواده‌ها برای مراسم عزای حسینی اشاره کرد.

مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است