دیدبان
گفتگو با کامران غضتفری، نویسنده و محقق تاریخ/

عهد شکنی‌ آمریکا از زبان نویسنده «راز قطعنامه»

عهد شکنی‌ آمریکا از زبان نویسنده «راز قطعنامه»

دیدبان: کامران غضنفری نویسنده و محقق تاریخ، در گفتگو با خبرنگار ایران اسلامی با ذکر چند مثال تاریخی از نقض عهد آمریکا در خصوص خلف وعده دوباره این کشور در عمل به تعهدات خود در توافق هسته‌ای هشدار داد.

نویسنده کتاب «راز قطعنامه» با انتقاد از این ادعا که «نقض توافق برای آمریکا هزینه سیاسی دارد»، اظهار داشت: منظور از هزینه سیاسی چیست؟ آقایان چند مورد سراغ دارند که آمریکا تعهدات خودش را در برابر یک کشور نقض کرده باشد و برایش کوچکترین اهمیتی قائل باشد. به این دلیل آمریکا را مطرح می کنیم چون باقی کشورها دنباله آمریکا هستند و مساله اصلی ما با آمریکاست.

وی افزود: مگر آمریکا با ما در سال ۵۹ بیانیه الجزایر را امضا نکرد؟ مگر در بیانیه الجزایر به صراحت ذکر نشده بود که آمریکا حق مداخله در امور ایران را ندارد؟ این جز مفاد صریح بیانیه الجزایر بود که در زمستان سال ۵۹ به امضا دو طرف رسید اما در عمل شاهد بودیم آمریکا فقط به فاصله چند ماه از صدور بیانیه الجزایر در سال ۶۰ مستقیما از گروه تروریستی مجاهدین خلق حمایت کرد. آمریکا به این گروه تروریستی وسایل انفجاری داد و آنها در هفتم تیر سال ۶۰ بمبی را در دفتر حزب جمهوری اسلامی منفجر کردند. دو ماه بعد در هشتم شهریور همان سال نیز بمبی که در دفتر نخست وزیری منفجر می‌شود. اینها بمب هایی بود که از سازمان سیا تحویل گرفتند و آن جنایت ها را رقم زدند.

غضنفری ادامه داد: مگر آمریکا در جنگ تحمیلی همه نوع حمایتی از صدام انجام نداد؟ آمریکا با حمایت اطلاعاتی، مالی، تسلیحاتی همه جوره پشت صدام ایستاد و در امور داخلی ایران دخالت کرد. این یعنی نقض صریح مفاد بیانیه الجزایر که چنذ ماه قبل امضا کرده بود. آمریکا چه اهمیتی به نقض تعهدات خود داد؟ برخی مطرح می کنند که اگر آمریکا تعهدات خود را نقض کند هزینه سنگین سیاسی برای آن دارد. سوال اینجاست اصلا کک آمریکا هم گزیده است به خاطر این جنایات؟

این نویسنده و محقق تاریخ، با یادآوری توافق ژنو و سربازدن آمریکا از تعهداتش گفت: دوسال قبل در آذر۹۲ آمریکا با ایران توافق ژنو را امضا کرد. آنها چندین تعهد در توافق ژنو را قبول کردند که در برابر فعالیت هایی که ما انجام می دهیم تعهدات آمریکا هم صورت گیرد؛ اما در عمل جمهوری اسلامی با تایید آژانس تمام تعهدات خود را عمل کرد و آژانس هم این تعهدات را تایید کرد اما متقابلا آمریکا و متحدانش تقریبا به هیچ کدام از تعهداتی که که داده بودند عمل نکردند. آنها چه هزینه سیاسی را به خاطر این نقض عهد پرداختند؟

غضنفری در بخش دیگری از این گفتگو به ماجرای نقض عهد آمریکایی‌ها  در زمان فروپاشی شوروی اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۱۹۹۰ آمریکایی ها به شوروی قول دادند در صورت کنار گذاشتن سیستم کمونیستی ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در کشورشان سرمایه گذاری کنند. به محض اینکه شوروی دچار فروپاشی شد آنها تمام وعده های خود را زیر پا گذاشتند و نه تنها از آن صد میلیارد دلار خبری نشد بلکهدر عوض ده ها میلیارد دلار سرمایه از داخل روسیه وارد بانک های آمریکایی و اروپایی شد که آمریکا بابت این خلف وعده هیچ هزینه سیاسی را پرداخت نکرد.

منبع: ایران اسلامی

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن