دیدبان

چرا قرآن فارسی نازل نشد؟

چرا قرآن فارسی نازل نشد؟

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، خداوند در سوره فصلت آیه ۴۴ می فرماید:
اعوذبالله‌من‌الشیطان‌الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِیًّا لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آیَاتُهُ أَأَعْجَمِیٌّ وَعَرَبِیٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِینَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاء وَالَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ فِی آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَیْهِمْ عَمًى أُوْلَئِکَ یُنَادَوْنَ مِن مَّکَانٍ بَعِیدٍ»
اگر قرآن را به زبان عجم می فرستادیم ، می گفتند : چرا آیاتش به روشنی بیان نشده است ? کتابی به زبان عجم و پیامبری عرب ? بگو : این کتاب برای آنها که ایمان آورده‌اند هدایت و شفاست و آنها که ایمان نیاورده اندگوش‌هاشان سنگین است ، و چشمانشان کور است ، چنانند که گویی آنها را ازجایی دور ندا می دهند
***
در تفسیر نمونه آمده است:
بدون شک زبان عربى از غنى ترین و پرمایه ترین زبانهاى دنیا است اما با این حال عظمت قرآن از این نظر نیست که به زبان عربى است ، بلکه عربى بودن آن به خاطر این است که خداوند هر پیامبرى را به زبان قوم خود مى فرستد، تا در درجه اول آنها ایمان بیاورند و بعد دامنه آئین او به دیگران گسترش ‍ پیدا کند.
اما بهانه جویانى که مانند کودکان هر روز مطلب غیر منطقى تازه اى را مطرح مى کردند، و با حرفهاى کودکانه و ضد و نقیض خود نشان مى دادند که به دنبال حق طلبى نیستند، یکروز مى گفتند چرا این قرآن تنها به زبان عرب نازل شده ؟ آیا بهتر نبود همه یا قسمتى از آن به غیر این زبان بود تا دیگران نیز بهره گیرند؟ (در حالى که آنها هدف دیگرى داشتند منظورشان این بود که توده مردم عرب از جاذبه فوق العاده محروم گردند).
و اگر این خواسته آنها انجام مى شد، مى گفتند: چگونه او عرب است و کتابش غیر عربى ؟
خلاصه هر روز به بهانه اى خود و دیگران را سرگرم و از راه حق باز مى داشتند.
اصولا (( بهانه جویى )) همیشه دلیل بر این است که انسان درد دیگرى دارد که نمى خواهد آن را فاش بگوید، درد این گروه نیز این بود که توده هاى مردم سخت مجذوب قرآن شده بودند، و لذا منافع آنها سخت به خطر افتاده بود، براى خاموش کردن نور اسلام به هر وسیله اى متوسل مى شدند.

مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است