دیدبان
نماینده کلیمیان:

شخصیت امام حسین(ع)متعلق به هیچ فرد و گروه خاصی نیست

شخصیت امام حسین(ع)متعلق به هیچ فرد و گروه خاصی نیست

به گزارش دیدبان به نقل از ایران اسلامی، سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایران اسلامی با بیان اینکه ایرانیان یهودی مدتها در فرهنگ شیعی و ایرانی زندگی کرده اند و برای تمامی ارزشها و قهرمانانی که در تفکر شیعه به عنوان مبارزه با ظلم مطرح هستند احترام قائل اند، افزود: خیلی از یهودیان نذر دارند که در ایام محرم و روزهای تاسوعا و عاشورا به هیئت های عزاداری کمک کنند و خیلی از حاجت هایی که در این رابطه داشته اند، برآورده شده است و به این دلیل کمک هایشان را در این زمینه انجام می دهند. این بخاطر اثرات متقابل فرهنگ همزیستی طولانی مدت بین ایرانیان یهود و دیگر مردم ایران است.

وی در ادامه درباره ی شخصیت امام حسین(ع) به خبرنگار ایران اسلامی گفت: باید بدانیم تمام مردم برای کسی که در دفاع از عقیده اش و مبارزه با ظلم از جانش می گذرد، احترام قائل اند زیرا شخصیت قوی و بزرگواری لازم است تا انسان برای احقاق حق دیگران و نه حق خودش از تمام تمایلات دنیوی، خانواده و جان خودش بگذرد. طبیعی است که این بزرگواری و بزرگ منشی در روی همه ی انسان های آزاده ایجاد احترام و کرامت کند وهمه برای چنین شخصیتی هایی که جان خودشان را در راه دفاع از ایمان و مبارزه با ظالم نثار می کنند، احترام قائل باشند.

نه تنها یهودیان بلکه افراد لائیک و کسانی که سیستم زندگی شان توحیدی نیست مثل گاندی و ماندلا برای قیام امام حسین و شهادت ایشان ارزش و احترام قائل اند چون مخالفت با ظلم جزء فطرت انسانی است و فطرت انسان با کسانی که علیه ظلم اقدام می کنند بویژه اگر جانشان را در این راه نثار کنند احساس همدردی و همزاد پنداری می کند.

نماینده کلیمیان در مجلس با اشاره به اشتراکات موجود بین ادیان توحیدی، ادامه داد: به دلیل اینکه امامان شیعه برای احقاق حق مظلومان از خودگذشتگی داشتند و در مبارزه با ظلم و حق طلبی ایستادند، از سوی تمامی مردم قابل احترام هستند و از آنجایی که در زمینه های توحید، نبوت و معاد اشتراک بین یهودیان و مسلمانان وجود دارد، این احترام جنبه بیشتری پیدا می کند.

وی در پایان عنوان کرد: شخصیت قهرمانی مثل امام حسین (ع) متعلق به هیچ فرد و گروه خاصی نیست و جز میراث های گرانبهای همه ی بشریت است. اصولی که این بزرگان به آن معتقد بودند و فعالیت هایی که در این زمینه انجام داده اند می تواند برای همه ی بشریت درس بزرگی باشد.

مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است