دیدبان

کعبه چند درب داشته است؟ +تصاویر

کعبه چند درب داشته است؟ +تصاویر

به گزارش دیدبان به نقل از باشگاه خبرنگاران ، حَجّاج بن یوسف ثقفى پس از آن‏که کعبه را با منجنیق خراب کرد، به بازسازى آن پرداخت و درى را که اِبن زبیر در پشت کعبه گشوده بود بست و درِ اصلى را مانند گذشته بلند‌تر از زمین قرار داد که از آن هنگام تاکنون به‌‌ همان حال باقى مانده است. در دوران‏هاى بعد، درهاى بسیار زیبایى براى کعبه ساختند و آن را، پس از آن‏که تزیین و مذهّب مى‏کردند، بر کعبه مى‏ نهادند.





در فعلی در سال 1357 شمسی از طلای خالص ساخته و بر روی کعبه معظمه نصب شد. این در داراى دو جدار یا دو قسمت خارجى و داخلى است. باب داخلى آن، به «باب التوبه» معروف است و از لحاظ شکل و نوع تزیین، با باب خارجى یکسان و مشابه است. وزن باب کعبه 280 کیلوگرم مى‏باشد که از عیار 100٪ تهیه شده است.


 

 

طول باب کعبه 10/ 3 م‌تر، عرض آن 90/ 1 م‌تر، پهناى آن 50 سانتى‏م‌تر، ارتفاع آن از کف، 25/ 2 متر است. روى در کعبه به طرز بسیار زیبایى آیات قرآن در چهار دایره و شش مربع مستطیل به خط ثلث منقوش شده است. این در به وسیله قفلى که آیات قرآن بر آن نقش بسته، قفل مى‏گردد. قفل موجود به جاى قفل قدیم که هفتاد سال قدمت داشته، نصب شده است.
 


 

مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است