دیدبان

آلمان، مکالمه جان کری را شنود کرد

آلمان، مکالمه جان کری را شنود کرد
به گزارش دیدبان به نقل از العالم ، مجله آلمانی اشپیگل اعلام کرد : عوامل دستگاه اطلاعاتی آلمان، تماس تلفنی وزیر خارجه آمریکا در یکی از سفرهایش به منطقه خاورمیانه با هدف میانجی گری را شنود کرده اند.
لورا سیل سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، در پاسخ به سؤالی در این باره، اظهار داشت که از توضیح در این باره خودداری می کند.
اشپیگل می نویسد که فایل صوتی ضبط شده، متعلق به حداقل یک تماس تلفنی جان کری بوده است که به نظر می رسد فورا حذف شده است. اما مجله مذکور هیچ گونه دلیلی در این باره ارائه نکرده است.
رسانه های المانی روز جمعه، اعلام کرده بودند که یک دستگاه اطلاعاتی آلمان اقدام به شنود یکی از تماس های هیلاری کلینتون در زمان حضورش در منصب وزارت امور خارجه امریکا، کرده است و تماس مذکور، "فورا حذف نشده است."
به نوشته این مجله آلمانی، این فایل صوتی متعلق به تماس تلفنی هیلاری کلینتون و کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ و پس از بازگشت وی از سوریه می باشد که کلینتون با هدف اطلاع از مذاکرات سوریه با وی تماس گرفته بود.
جمعه، دولت آلمان و سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا در کاخ سفید از ارائه هر گونه توضیحی درباره این گزارش ها خودداری کردند.
اشپیگل به نقل از منابعی که نامشان را فاش نکرد نوشت: دستگاه اطلاعات خارجی آلمان، تماس های چند نفر از مسئولان امریکایی را از طریق ماهواره رهیابی کرده است. اما ادعا کرد که این اقدام عمدی نبوده است.
خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی دستگاه اطلاعات خارجی آلمان گزارش کرد که این کشور، تماس های تلفنی "کشورهای دوست" را شنود نمی کند و امریکا جزو کشورهای هدف برای این کشور به شمار نمی آید.
وی افزود: فایل تماس هایی که اشتباهی ضبط می شوند بلافاصله حذف می شود.
اشپیگل همچنین نوشت: کشور عضو ناتو که هدف جاسوسی شنود آلمان بوده و در گزارش روز گذشته زود دویچه سایتونگ به آن اشاره شده، ترکیه است که از سال ۲۰۰۹ میلادی از سوی سرویس های اطلاعاتی آلمان شنود می شود و یکی از محورهای اصلی فعالیت های جاسوسی BND است.
یادآور می شود پرونده جاسوسی های اینترنتی و شنود تلفنی آمریکایی ها از برخی شخصیت های اروپایی بویژه شخص آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که با افشاگری ادوارد اسنودن پیمانکار سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به جریان افتاد، طی دو سال گذشته به یکی از جنجالی ترین موضوع های صحنه سیاسی آلمان تبدیل و موجب ایجاد تنش و سردی بی سابقه ای در روابط برلین – واشنگتن شده است.
بر اساس اطلاعات این اسناد، در میان کشورهای اروپایی، آمریکا بیشترین میزان جاسوسی را از آلمان انجام داده طوری که تنها در مدت یک ماه بیش از ۹ میلیون بسته اطلاعاتی درباره مکالمات تلفنی و فعالیت های آنلاین مردم کشورهای مختلف از جمله شهروندان آلمانی جمع آوری کرده است.
با افشای شنود مکالمات تلفنی مرکل از سوی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا، انتقاد شخصیت های سیاسی و رهبران احزاب از مرکل به نحو چشمگیری افزایش یافت و افکار عمومی این کشور خواهان مقابله جدی با این اقدام غیرقانونی آمریکایی ها شد که سرانجام در اقدامی بی سابقه در تاریخ سیاسی دو کشور، سفیر آمریکا برای ادای توضیحات و انتقال اعتراض رسمی دولت آلمان به کاخ سفید، به وزارت امور خارجه احضار شد.
افشای عمل متقابل آلمانی ها در قبال جاسوسی های ادامه دار آمریکا در این کشور می تواند موجب ایجاد شرایط جدیدی در روابط سیاسی دو کشور شود که باید منتظر ماند و دید مقام های آمریکایی چه واکنشی به جاسوسی از عالی ترین شخصیت های سیاسی خود نشان خواهند داد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن