دیدبان

پنج دستوری که قرآن برای قرائت قرآن داده‌است

پنج دستوری که قرآن برای قرائت قرآن داده‌است

به گزارش دیدبان ؛ حجت السلام قرائتی نقل میکردند:

پنج تا دستور توی قرآن هست که چطور قرآن بخوانیم چون خود قرآن گفته که با من چه جوری برخورد کن اول گفته بی وضو نباش لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» الواقعة/۷۹ یکی از معناهایش این است که بی وضو نباش یک معنای بالاترش هم این است که واقعیات و انوار قرآن را روح‌های مطهر درک می‌کنند. یعنی تا روح مطهر نباشد معارف نورانی را درست درک نمی‌کند. قرآن پشت و پیش هم دارد ظاهر و باطن هم دارد گاهی وقتها ظاهر قرآن یک چیزی می‌گوید باطن قرآن کلاس بالاتری می‌دهد.

اول می‌گوید با وضو باشیم، بعد وقتی که وضو گرفتیم می‌گوید: «فَاقْرَءُوا» المزمل/۲۰ بخوان، بعد می‌گوید شیوه‌ی قرآن هم «وَرَتِّلْ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا» المزمل/۴ یعنی با صوت خوب، با حزن، یعنی با ترتیل کلماتش را نه هم جویده بخوان، حالا ترتیل هم معنا شده. بعد می‌گوید هر چی هم می‌توانی بیشتر بخوان «فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنْ الْقُرْآنِ» المزمل/۲۰ یعنی هر چه نشاط داری.
بعد هم می‌گوید تدبر کن این آیه چه می‌گوید؟ یعنی به سراغ تدبر و تفسیر بروید بعد از تدبر هم می‌گوید حالا که فهمیدی عمل کن بعد از عمل هم می‌گوید به دیگران ابلاغ کن «وَإِذْ صَرَفْنَا إِلَیْکَ نَفَرًا مِنْ الْجِنِّ» الأحقاف/۲۹ گروهی از جن آمدند بروند صوت قرآن را شنیدند گوش دادند همین چند تایی که شنیدند فوری رفتند به دیگران منتقل کردند، یعنی لازم نیست کسی که می‌خواهد تبلیغ کند تمام دین را بلد باشد این مقداری که بلد است برود بگوید چهار تا آیه بلدی همین چهار تا را بگو یک برگ زرد وقتی می‌افتد توی حوض این برگ زرد هم کشتی چهار تا مورچه می‌شود بابا تو برگ زرد، این برگ زرد هم می‌تواند کشتی چهار تا مورچه بشود همین یک کلمه‌ای را که بلدی همین یک کلمه را به دیگران بگو، بگو که آقا من این یک کلمه را امروز یاد گرفته‌ام می‌خواهم منتقل کنم. ما حدیث داریم که وقتی می‌خواهید پول بدهید به فقیر بده به بچه‌ات که او بدهد به فقیر، یعنی چه؟ یعنی این انفاق را به نسل بعد هم منتقل کن. پدرانی که تا حالا جلسات قرائت داشته‌اند ممکن است که سال دیگر جلسه قرائت نداشته باشند پول بدهند به پسرشان بگویند تو جلسـﺔ قرائت درست کن مگر نمی‌خواهی که جلسـﺔ قرآن تشکیل بدهی این پول، هم شاگردیهایت را دعوت کن استاد قرائت را من می‌آورم، مگر افطاری نمی‌دهی آقا جان من افطاری نمی‌دهم تو هم شاگردیهایت را دعوت کن تو امسال افطاری بده، یعنی این انفاق و این افطاری و این جلسات این عزاداریها به یک نسل بعد هم منتقل بشود اگر نشود می‌بینی که پدر دو ضربه سینه می‌زند پسرش هم کنار خیابان دارد نگاه می‌کند یعنی شکاف بین این دو نسل نباید باشد. انتقال این جلسات این مسئلـه‌ی مهمی است ولذا داریم مسجد که می‌روید دست بچه‌تان را بگیرید ببرید توی مسجد بچه‌ها باید توی مسجد بیایند کسی نباید بگوید بچه می‌آید چه می‌شود اذیت می‌کند.
پیغمبر (صل الله علیه و آله) سخنرانی می‌کرد امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) کوچولو بودند تازه راه افتاده بودند بعد هم می‌افتادند پیغمبر(صل الله علیه و آله) دید اینها وارد مسجد شدند هی می‌افتند از منبر پائین آمد رفت اینها را بغل کرد آمد روی منبر نشست بچه‌ها را هم روی زانو نشاند شروع کرد به سخنرانی کردن. این یعنی احترام به بچه. بچه باید مسجد را ببیند، بچه باید موعظه را بشنود، تاریخ را باید بشنود، امام حسین(علیه السلام) بچه هایش را که برد کربلا می‌خواست جنایات بنی امیه را ببینند برگرددند سخنرانی کنند آن زمان که نه ضبط صوت بود و نه دوربین این بچه‌ها مثل دوربین با چشم هایشان فیلمبرداری کردند با گوشهایشان ضبط صوت بودند اینها آمدند گرفتند منتقل کردند این جلسات قدیمی را خیلی به آن عنایت داشته باشیم.

منبع:جهان

مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است