دیدبان
محمدکاظم انبارلویی:

تقابل با رای ملت مقابله با اسلامیت نظام است

تقابل با رای ملت مقابله با اسلامیت نظام است

دیدبان: "محمدکاظم انبارلویی" در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تاکید "مقام معظم رهبری"بر واژه "تغلب"، مبنی بر اینکه در مکتب امام خمینی(ره) هیچ قدرت و غلبه‌ای که از تغلب و اعمال زور حاصل شده باشد مورد قبول نیست، اظهار داشت: نظام ما دموکراتیک و تمام ارکان آن بر مبنای رای ملت تعیین می‌شود، از رهبری معظم گرفته تا رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و شوراها، اراده ملی مبتنی بر انتخابات قرار دارد.
 
وی ادامه داد: رای ملت یک نوع مشروعیت برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در نظام حقوقی ما را تعیین می‌کند و اگر کسی در مقابل آن بایستد، در واقع در مقابل جمهوریت نظام ایستاده است و این خود نوعی ایستادگی در مقابل اسلامیت نظام نیز هست.
 
رئیس کمیته سیاسی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه ما دموکراسی و یا مردم‌سالاری را از مدرنیته وام نگرفته‌ایم، افزود: اعتقاد به جمهوریت در متن نظام اسلامی وجود دارد و آن چیزی است که در اعتقاد امام(ره) اینگونه بود؛ جمهوریت در متن اسلامیت و اسلامیت در متن جمهوریت قرار دارد.
 
انبارلویی با اشاره به حوادث انتخابات 88 اظهارداشت: اگر کسی رای ملت را برنتابد و بخواهد به زور(اردوکشی خیابانی یا مخالفت سیاسی_ تشکیلاتی) غلبه پیدا کند، چنین فردی فتنه‌گر است و در ادبیات فقهی به آن محارب می‌گویند، چیزی که نظیر آن در انتخابات 88 رخ داد.
 
وی اضافه کرد: این غلبه به این معناست که اگر کسی با اردوکشی خیابانی با ایجاد رعب و وحشت، اقتدار و امنیت ملی را به خطر بیندازد، فتنه‌گر است. در سال 88، 8 ماه کشور از سوی فتنه‌گران به آشوب کشیده شد و فعل این اقدام، فتنه تعبیر می‌شود.
 
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی عاملان فتنه 88 را به دلیل جنگ با مردم، به خطر انداختن امنیت و حراج اقتدار ملی، محارب دانست و خاطرنشان کرد: هدف آنها در انتخابات 88 غلبه بر نظام بود، چرا که آنها نمی‌خواستند از راه ساز و کار قانونی اعتراض خود را مطرح کنند، به همین دلیل از راه اردوکشی خیابانی امنیت ملی را به خطر انداختند.

گفتنی است؛ "مقام معظم رهبری" در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) فرمودند: "هیچ قدرت و غلبه‌اى در مکتب امام که از تغلب و از اِعمال زور حاصل شده باشد، مورد قبول نیست. در نظام اسلامى قهر و غلبه معنا ندارد؛ قدرت معنا دارد، اقتدار معنا دارد، اما اقتدارِ برخاسته‌ى از اختیار مردم و انتخاب مردم؛ آن اقتدارى که ناشى از زور و غلبه و سلاح باشد، در اسلام و در شریعتِ اسلامى و در مکتب امام معنا ندارد؛ آن قدرتى که از انتخاب مردم به‌وجود آمد، محترم است؛ در مقابل آن، کسى نبایستى سینه سپر بکند، در مقابل او کسى نباید قهر و غلبه‌اى به کار ببرد که اگر یک چنین کارى کرد، اسم کار او فتنه است؛ این آن نسخه‌ى جدیدى است که امام بزرگوار ما به دنیا عرضه کرد و به ادبیات سیاسى عالم این فصل مهم را افزود."

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن