دیدبان

زمینه‌سازی ظهور با چه چیزی میسر می‌شود؟

زمینه‌سازی ظهور با چه چیزی میسر می‌شود؟

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، فرح رامین‌ در ارائه مقاله خود در همایش دکترین مهدویت که با موضوع اخلاق زمینه ساز ظهور در قلمرو خانواده برگزار شد، اظهار کرد: اخلاق، بخشی از ساحت های سه گانه دین است و از دو حوزه دیگر تاثیر می پذیرد.

وی عنوان کرد: اخلاق زمینه ساز به عنوان بخشی از اخلاق اسلامی، فضائل و رفتارهای بر گرفته از آموزه انتظار را فراهم می آورد که باید در این زمینه بررسی های لازم انجام و اجرایی شود.

این اندیشمند مهدوی خاطرنشان کرد: در اخلاق زمینه ساز، غایت فعل اخلاقی، رسیدن به سعادت حقیقی است که همانا محقق شدن ظهور خواهد بود و معیار اخلاقی بودن فعل، متصف شدن به حسن و قبح بوده که فعل حسن، فعلی است که زمینه ساز ظهور باشد.

رامین گفت: در طول تاریخ، اخلاق در قلمرو خانواده، مورد توجه جدی پیشوایان معصوم و علمای اخلاق قرار گرفته و بخشی از حکمت عملی است که امروزه به عنوان حوزه ای از اخلاق کاربردی در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه در این مقاله سعی کرده ام تا اخلاق زمینه ساز ظهور را معرفی کنم، افزود: در این مقاله، پس از بررسی مبادی تصوری و شناخت مفاهیم خانواده، اخلاق و دین با ارائه تعریفی جامع از اخلاق زمینه ساز، کوشیده ایم فضائل و رفتارهای اخلاقی برگرفته از آموزه انتظار را در حوزه های هفت گانه اخلاق در خانواده مورد توجه قرار دهیم.

این اندیشمند مهدوی یاد آور شد: در این راستا، اوصاف و افعال اخلاق ورع، اجتهاد، عفت و سداد را که برگرفته از روایت شریف «اعینونی بورع واجتهاد و عفه و سداد» است را منشور اخلاقی، اخلاق زمینه ساز دانسته و مهمترین جلوه ها و آثار آنها را در روابط بین همسران و والدین با فرزندان واکاوی کرده ایم.

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟