دیدبان

داستان زندگی جانباز اعصاب و روان در انتظار چاپ

داستان زندگی جانباز اعصاب و روان در انتظار چاپ

به گزارش دیدبان به نقل از شهدای ایران، شکل گیری ادبیات داستانی و رمان نویسی در حوزه دفاع مقدس را می توان به همان روزهای آغازین اتمام جنگ تحمیلی نسبت داد.به عبارت دیگر با اتمام هشت سال دفاع مقدس حفظ یاد و خاطره این روزها و همچنین بیان زیباشناسی روزهای نبرد از جمله مهمترین دغدغه های مسئولان و نویسندگان در این حوزه شد.
عموم این روایت ها حتی در همین دوران اخیر شامل مسائلی همچون زندگی شهدا،مصاحبه با جانبازان و ایثارگران،داستان های برگرفته از واقیعت یا خیال و سرگرمی های رزمندگان در جنگ می شد.تکرار این موضوعات در سالهای گذشته از طرف بسیاری از مخاطبان و منتقدان این حوزه، به تکرار و کلیشه ای بودن متهم می شوند.
اما در این میان، خلق آثاری که وجوه جدید از زندگی رزمندگان و مسائل جنگ را بیان می کنند کم نیستند.یکی از این آثار تولید شده در این زمینه می توان به اثر جدید «حسن گلچین» رمان نویس پر کار در حوزه ادبیات داستان و رمان نویسی دفاع مقدس اشاره کرد.این اثر که «ایران خانم مادر» نام دارد با انتخاب یک سوژه نو و بدیع در داستان  دفاع مقدس گامی اساسی در این راستا بردارد.
«ایران خانم مادر» به شرایط روحی و روانی افسری مربوط می‌شود که در عملیات‌های مختلف هشت سال دفاع مقدس شرکت کرده و جانباز شیمیایی است و زمان و مکان برای او بهم ریخته و اتفاقات متفاوتی را تجربه می‌کند.پرداختن به مسائل روحی و روانی از جمله مسائل مهمی است که تا کنون خیلی مورد توجه نویسندگان این حوزه قرار نگرفته است.
مشکلات روحی روانی حاصل از دوران جنگ مسئله ای است که برای بسیاری از رزمندگان و جابنازان به وجود می آید اما به دلیل اینکه مشکلات در چشم مردم و اطرافیان پنهان به نظر می رسد تحمل بار این مسائل برای این افراد دو چندان می شود.به همین جهت نویسنده می تواند با کمک گرفتن از ابزارهایی مانند هم حس شدن با این افراد دست به خلق اثری مهم و تاثیر گذار در جهت شناخت مشکلات روحی و روانی رزمندگان و جانبازان دوران جنگ، بزند.
به گفته این نویسنده ادبیات دفاع مقدس، هنوز برای چاپ این رمان با ناشری صحبت نکرده است اما تلاش دارد آن را در نیمه اول سال 93 منتشر و به مخاطبان این عرصه، ارائه کند.

مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است