دیدبان
نگاهی به اتفاقات مشابه قم

واقع شناسی بر هم زدن مجالس مذهبی و انقلابی

واقع شناسی بر هم زدن مجالس مذهبی و انقلابی

"اينكه شما يك نفر را به عنوان ضد ولايت، ضد بصيرت، ضد چه، مشخص كنيد، بعد يك عده‌اى راه بيفتند عليه او شعار بدهند، مجلس را به هم بزنند، بنده با اين كارها هم مخالفم؛ اين را من صريح بگويم.اين كارهائى كه در قم اتفاق افتاد، بنده با اينجور كارها مخالفم. آن كارهائى كه در مرقد امام اتفاق افتاد، بنده با اينجور كارها مخالفم. بارها به مسئولين و كسانى كه ميتوانند جلوى اين چيزها را بگيرند، تذكر داده‌ام. آن كسانى كه اين كارها را ميكنند، اگر واقعاً حزب‌اللّهى و مؤمنند، خب نكنند." (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم آذربایجان، 92/11/28، دریافت صوت این بخش از بیانات)

ديدبان: گاهي اوقات در جوامع ما اقدامات خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف ادب با انقلابي‌گري و اصولگرايي جا به جا و خلط مي‌شود و برخی افراد بر سر تشخیص اشتباه تکلیف برخی رفتار های خود را بر اساس اصول انقلابي توجيه مي‌كنند و بهانه خوبي به دست معاندين و طمعه كاران مي دهند تا انقلابي و اصولگرا بودن را هم رديف افراط‌گرايي و شعبان بي مخ‌هاي زمانه تعريف كنند.

تاريخ معاصر جمهوري اسلامي ايران از اين قسم جهالت‌ها و بي‌خردي‌ها به خود كم نديده است و در هر زماني با توجه به اوضاع زمانه شدت و ضعف‌هايي داشته است و همواره باعث شده است بسياري از حقايق به دليل عملكرد تعدادي جاهل ذبح بشود.

حادثه 22 بهمن قم آنهم در حرم امن حضرت فاطمه معصومه (س) يكي از حوادث تلخ تاريخ معاصر انقلاب اسلامي است كه سبب شد مقام معظم رهبري با لحن عتاب‌آميزي نسبت به آن واكنش نشان دهد، حادثه‌اي كه به تعبير بسياري از خواص و نخبگان سياسي و اجتماعي ريشه در فضاي افراطي گذشته، كم كاري‌هاي نهاهاي مسئول و سكوت‌هاي پي در پي بسياري از نخبگان و خواص سياسي داشت.

حادثه‌اي كه سبب شد تعدادي از افراد بدون درك شرايط خاص كشور آنهم قبل از فضاي ملتهب انتخابات رياست جمهوري يازدهم در اقدامي تعجب انگیز، مراسم سخنراني رئيس قوه مقننه  را به آشوب كشانده  و سبب نيمه تمام ماندن مراسم 22 بهمن شدند.

آنچه مي‌بايست از يك ديگر تفكيك شود، دفاع از اصولگرايي و انقلابي‌گري بر اساس منطق اسلام است و نه آن تعريفي از اصول گرایی که افراط و نا آرامی را مولفه خود قرار می دهد؛ به دنبال حادثه قم و نزديك شدن به قرائت گزارش كميسيون امنيت ملي مجلس نهم درباره عوامل حادثه مذكور، بسياري از رسانه‌هاي ضد انقلاب و بعضي از رسانه‌هاي بيمار داخلي به دنبال يكي كردن كليت اصولگرايي و انقلابي‌گري با تعدادي از چهره‌ها و جرياناتی هستند که مشابه آنچه در 22 بهمن به وقوع پیوست را بارها انجام داده اند، لذا مسوولين و نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي مي‌بايست هوشياري لازم در تفكيك كردن اين دو طرز تفكر اعمال نمايند.

در اين نوشتار به دنبال برشمردن بعضي از مصاديق برهم زدن مراسمات سخنراني در دو دهه اخير تاريخ معاصر انقلاب اسلامي هستيم.


برهم زدن مراسم و شعار عليه هاشمي رفسنجاني در قم

يكي از مصاديق برهم زدن مراسم مسوولان و نخبگان سياسي در تاريخ معاصر، برهم زدن مراسم روز 15 خرداد در شهر قم آنهم در حرم حضرت معصومه (س) بود.

همزمان با پانزده خرداد و سخنراني تاريخي امام خميني(ره) در مدرسه فيضيه، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مراسمي به همين مناسبت كه در شبستان امام خميني حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار ‌شد، شركت كرد و به ايراد سخنراني پرداخت.

در ميانه‌هاي سخنراني هاشمي رفسنجاني يكي از حاضران با بيان اينكه سؤالي مي‌خواهد بپرسد، نظم عمومي شبستان را به هم زد و در ادامه اعتراضات پراكنده ادامه يافت كه با واكنش جمعي از حاضران روبرو شد.

در حالي كه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تلاش مي‌كرد با آرام كردن مردم به سخنان خود ادامه دهد، ناگهان یکی از حضار با فرياد خود نظم مراسم را به‌هم زد كه اين امر با واكنش شديدي روبرو شد و منجر به درگيري‌هاي پراكنده فيزيكي در ميان حاضران شد.

در اين ميان عده‌اي با سردادن شعار "مرگ بر منافق" و "خامنه‌اي زنده باد هاشمي پاينده باد" و "هاشمي هاشمي حمايتت مي‌كنيم" مخالفت خود را با اين نوع حركات ابراز داشتند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در ابتداي سخنان خود بيان داشت مي‌خواهد درخصوص اوضاع سياسي جاري كشور نيز صحبت كند، در ادامه سخنان خود را نيمه كاره گذاشت و با پايان دادن به سخنان خود، به سرعت حرم حضرت فاطمه معصومه را ترك كرد .[1]


حضور در مراسم نماز جمعه و شعار عليه  آيت الله جوادي آملي

از ديگر مصاديق برهم زدن نظم مراسم آن هم در شهر مقدس قم، شلوغ كاري در مراسم نماز جمعه اين شهر بوده است.

به گونه‌اي كه در جريان نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و قبل از برگزاري انتخابات، بازهم ردپاي گروهي از جاهلين زمانه در شهر مقدس قم به چشم مي خورد و اينبار اين گروه به دليل عدم حمايت آقايان اميني و جوادي آملي از نامزد خاص، عليه ايشان شعار مرگ بر ضد ولايت فقيه مي‌دهند و حتی با شعاری جسارت آمیز به آیت الله جوادی آملی ایشان را مستقیم در شعار خود مستقیم مورد اهانت قرار داده و باعث برهم زدن نظم مراسم نماز جمعه مي‌شوند.

البته اعتراض و توهين به آيت‌الله جوادي آملي در انتخابات رياست جمهوري هشتم در سال 84 نيز ديده شده است، در همين راستا آیت الله جوادی‌آملی در كنايه‌اي خطاب به بعضي از طرفداران افراطي و نادان دولت نهم گفته‌اند: من در انتخابات قبل به نامزدی رای دادم که رئیس جمهور نشد و نفر مقابل او(سید محمد خاتمی) 20 میلیون رای آورد ولی یک نفر از 20 میلیون نفر سراغ من نیامد که اعتراض کند اما هنوز این آقا رای نیاورده طرفدارانش در منبرها این کارها را می‌کنند.[2]

از سوي ديگر، آيت الله استادي امام جمعه موقت بعد از برگزاري انتخابات رياست جمهوري نهم در سال 88 و به دنبال توهين به بعضي از مراجع و علماي آيات، در نماز جمعه نسبت به رفتار طلابي كه با سازماندهي معممي تندرو پس از انتخابات 22 خرداد اقدام به تظاهرات كرده بودند شديدا اعتراض كرد و بالحني گلايه آميز گفت چرا با اين افراد برخورد نمي شود.[3]


اخلال در سخنراني سيد حسن خميني در مراسم حرم حضرت امام خميني (ره)

ظاهراً قصه پرغصه قطع سخنرانی‌ها، از جمله "سر دادن شعار" و توهين به مسوولان كشوري و نخبگان سياسي تبديل به سريال دنباله داري شده بود كه مي‌بايست اينبار در تهران به نمايش گذاشته شود.

انچه در اين اتفاق حائز اهميت بود، توهين و برهم زدن مراسم در حالي اتفاق افتاد كه رهبر معظم انقلاب بعد از ورود به جايگاه، سيد حسن خميني را به آغوش کشیدند و تلویحاً نسبت به "رواج بی اخلاقی ها" انتقاد کردند. البته معظم‌له‌ بعد از حادثه 22 بهمن قم در روز 28 بهمن 91 در خصوص این موضوع فرمودند: اين كارهائى كه در قم اتفاق افتاد، بنده با اينجور كارها مخالفم. آن كارهائى كه در مرقد امام اتفاق افتاد، بنده با اينجور كارها مخالفم. بارها به مسئولين و كسانى كه ميتوانند جلوى اين چيزها را بگيرند، تذكر داده‌ام. آن كسانى كه اين كارها را ميكنند، اگر واقعاً حزب‌اللّهى و مؤمنند، خب نكنند. مى‌بينيد كه تشخيص ما اين است كه اين كارها به ضرر كشور است، اين كارها به نفع نيست.

به هرجهت سخنراني سيد حسن خميني بواسطه شلوغ كاري عده‌اي از جاهلان و مدعيان انقلابي گري نيمه تمام ماند و بازهم افراط گرايي به ضرر منافع و مصلحت انقلاب تمام شد.


اخلال در مراسم حجت الاسلام ناطق نوري در مشهد مقدس و در حرم امن رضوي

سريال دنباله‌دار اعتراض و برهم زد مراسم سخنراني بعد از حرم حضرت معصومه (س) و حرم حضرت امام خميني (ره)، به حرم امن رضوي رسيد اينبار نوبت آقاي ناطق نوري بود تا سخنرانيش نيمه تمام بماند.

حجت‌الاسلام ناطق نوری سال گذشته در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در خصوص بحث عدالت سخن گفت که این سخنرانی با اعتراض مردم مواجه شد.

وی با بیان اینکه این شب ها متعلق به انسان کامل است، بیان داشت: امام علی(ع) اگر خلافت را نمی پذیرد به خاطر عدالت است و اگر می پذیرد به خاطر عدالت خواهی است و همچنين شهادت حضرت نیز به جرم عدالتخواهی است.

در بين سخنراني ناطق عده‌اي از حاضرين با فرستادن صلوات مانع از ادامه سخنراني ايشان شدند که مورد اعتراض ناطق نوری واقع شد و گفت: صلوات در هر جایی جایگاه ندارد.

از سوي ديگر، در حین سخنرانی ناطق نوری تعدادی ديگر از جاهلين با شعارهایی نسبت به حضور ناطق در مراسم معنوی شب قدر حرم رضوی اعتراض کردند و عده ديگري نيز با پرتاب بطری‌های آب معدنی اعتراض خود را به سخنرانی ناطق نوری نشان دادند.


سخني با مسوولين

آنچه در اين بين مي‌بايست به آن توجه شود، كم كاري مشهود نهادهاي نظارتي، امنيتي و انتظامي و حتي قضائي در نظارت و برخورد با عاملين اينگونه بي نظمي‌ها بوده است.

به طور قطع اگر از ابتداي شروع قصه سريالي برهم زدن سخنراني مسوولين و نخبگان، نهادهای مسوول درست به وظيفه خود عمل مي‌كردند نبايد بارديگر شاهد اتفاق افتادن اينگونه حوادث می بودیم تا جايي كه مقام معظم رهبري صراحتا اعلام مي‌كنند اين كارهائى كه در قم اتفاق افتاد، بنده با اينجور كارها مخالفم. آن كارهائى كه در مرقد امام اتفاق افتاد، بنده با اينجور كارها مخالفم. بارها به مسئولين و كسانى كه ميتوانند جلوى اين چيزها را بگيرند، تذكر داده‌ام.

آيا مسوولين و نهادهاي مرتبط به صورت جدي در ماجراي آقاي هاشمي، حضرات آيات اميني و جوادي آملي و يا در ماجراي برهم زدن مراسم در حرم امام خميني (ره) و آقاي ناطق نوري با قاطعيت وارد عمل شدند؟

آيا نهادهاي مسوول در اين مدت با خاطيان و آشوب‌گران جاهل برخورد جدي كرده‌اند يا با مسامحه از كنار اين حوادث عبور كرده‌اند؟

چه برخوردي بايد صورت بگيرد يا مي‌گرفت كه ديگر شاهد چنين اعمالي از سوي عده‌اي جاهل نباشيم؟

از سوي ديگر، آنچه در اين بين بايد به آن توجه شود، يكي نكردن اصولگرايي و انقلابي‌گري با اقدامات افراطي و بي‌مبناي عده ای قليل است و مسوولان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مي‌بايست به اين مسئله توجه داشته باشند كه مبادا بر اساس خواست رسانه‌هاي ضد انقلاب و بعضي از رسانه‌هاي بيمار داخلي، جريان اصولگرايي و انقلابي با عملكرد اين عده يكسان تلقي شود.[4] 

ذکر این نکته نیز ضروی است که پیگیری اینگونه رفتار ها و اقدام برای جلوگیری از تکرار آنها نباید به گونه ای باشد که خوراک رسانه ای معاندین انقلاب فراهم شده و این اقدام که بناست قدمی در راستای حذف بی اخلاقی های سیاسی باشد خود منتهی به بی اخلاقی، جنجال سیاسی و التهاب آفرینی شود.

[1] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8503150120

[2] - http://www.parsine.com/fa/news/84961

[3] - http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=55325

[4] - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/235992

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن