دیدبان
درس هایی از مفاتیح الحیات - 11

خوابی که محرومیت از روزی را در پی دارد

خوابی که محرومیت از روزی را در پی دارد

دیدبانکتاب مفاتیح الحیات، کتاب ارزشمندی است که زیر نظر آیت الله جوادی آملی با همکاری جمعی از اساتید حوزه و توسط انتشارات اسرا به چاپ رسیده است؛ این کتاب را جلد دوم مفاتیح الجنان می نامند، از نظر آیت الله جوادی آملی تفاوت این کتاب و مفاتیح الجنان در این است که این کتاب جهت حرکت انسان در راه حق و با چراغ حق و در منظر خداست.

در قسمتی از مقدمه این کتاب آمده است: "استاد، علامه آیت الله جوادی آملی(دام ظله) با اشراف همه جانبه به منابع وحیانی و با بهره وری کامل از کتاب و سنت و همچنین عقل برهانی  و نیز با ژرف بینی خاص به این ایده تفظّن دادند که همانطور که بزرگ محدث روزگار  ما، جناب حاج شیخ عباس قمی(رحمه الله) با اثر ماندگار و سودمندش یعنی مفاتیح الجنان، راه سلوک بندگان و ارتباط انسان با خدا را از طریق انجام دادن اعمال عبادی در سه بخش نماز، دعا و زیارات و بهره مندی از ثواب و پاداش آنها هموار کرد، کتابی دیگر لازم است که جلد دوم و مکمل آن محسوب شود و شئون دنیایی به ویژه امور اجتماعی بندگان را نیز با همان رویکرد، با آموزه های وحیانی مرتبط سازد تا آدمی در زندگی خود از این برنامه های الهی بهره مند گردد و از آثار آن، هم در دنیا و هم در عقبا سود ببر، از این رو این کتاب، مفاتیح الحیاه نام گرفت."

سعی دارد بمناسبت ماه مبارک رمضان در ویژه گزارش های روزانه با بازخوانی این کتاب ارزشمند، قسمت‌هایی از این کتاب را به ترتیب فصل‌ها بازنشر کند.


فصل11

خواب و بیداری

آداب خوابیدن

وقت خواب

استاده از فرصت

رهایی از فکر گناه

خواب و بیداری

تیامن: در آموزه های دینی اولویت سمت راست در برخی از کارها توصیه شده است برای مثال خوردن غذا با دست راست، ورود به مسجد و خروج از دستشویی با پای راست و... از مصادیق آن است. پیامبر گرامی(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:خدا سمت راست در هرچیزی را دوست می دارد.

 

آداب خوابیدن

امام صادق(سلام الله علیه ) می فرماید: هرگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می خواست بخوابد مسواک می زد و به رختخواب می رفت و برپهلوی راستش می خوابید و دست راستش را زیر گونه راستش می نهاد.

 

وقت خواب

امام باقر(سلام الله علیه)می فرماید:خواب در ابتدای روز مایه نادانی و کودنی و خواب قیلوله(خواب کوتاه نیمروز) نعمت و خواب پس از عصر مایه حماقت و ابلهی و خواب میان مغرب و عشاء میه محرومیت از روزی است.

 

استاده از فرصت

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خدا در زندگیتان، نسیم های حیات بخشی را جای داده،با آمادگی فراوان،آن فرصت ها را در یابید و از آن ها استفاده کنید.

امیرمومنان (سلام الله علیه)می فرماید: شب و روز،در تو کار می کنند، پس تو در انها کار کن، واز تو می گیرند، پس از آنها بگیر.

تا رسد دستت به خود، شَو کارگر

چون فتی از کار،خواهی زد به سر

رهایی از فکر گناه

امام صادق(سلام الله علیه ) می فرماید: کسی که به فکر گناه افتاد، انجام ندهد، زیرا چه بسا بنده ای در حضور خدا مرتکب گناهی می شود و خدای  بزرگ می فرماید: به عزت و جلالم قسم، از این پس تورا نمی آمرزم.

به فرموده امیر مومنان(سلام الله علیه): مطمئن ترین فرصت برای تهاجم شیطان، زمانی است که کسی گرفتار وسوسه گناهانی مانند عُجب و خودپسندی (و...) شده و مدح و ثناگویی و تملق دیگران را درباره خود دوست بدارد.



منبع:خبرنامه دانشجویان

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران