دیدبان
33سال پیش در چنین روزی

تصویر پیشنهادی امام خمینی برای چاپ اسکناس

تصویر پیشنهادی امام خمینی برای چاپ اسکناس

دیدبان:رخدادهای 2مرداد 1359

چکیده:

  • دفتر امام خمینی طی اطلاعیه‌ای از مخالفت رهبر انقلاب با انتشار اسکناس و تمبر با تصویر ایشان خبر داد .
  • پارلمان اسرائیل با اکثریت آرا لایحه ای را تصویب کرد که  بر اساس آن بیت المقدس پایتخت همیشگی و غیرقابل تجزیه اسرائیل خواهد بود .
  • آیت الله اشراقی:معتقد هستیم که اصولا باید وزارتخانه ها را ببندیم و از نو بنیادی با ضوابط اسلامی شروع کنیم .
  • پس از دیدار اخیر میرسلیم سرپرست شهربانی و معاون وزیر کشور با امام خمینی خبرهایی در مورد انتخاب وی از سوی رئیس جمهور به عنوان نخست وزیر به گوش می رسد .
  • آیت الله دکتر بهشتی :من شخصا آقایان رجایی ، مهندس میرسلیم و مهندس کلانتری را برای نخست وزیری مناسب می بینم و پیشنهاد می کنم.
  • محمد تقی شهرام به همراه 20 عامل کودتای نوژه و همچنین 4 جاسوس عراقی امروز اعدام شدند .
  • یک مقام مطلع کمیته مرکزی نیز درباره شناسایی و دستگیری عامل یا عاملین حادثه انفجار بمب در خیابان فردوسی اظهار داشت : آثاری از عوامل این انفجارها به دست آمده و مشغول تحقیقات در این زمینه هستیم .
  • امیرعلایی سفیر ایران در فرانسه استعفا داد .
  • دولت ترکیه اعلام کرد از استرداد دو عامل کودتا به ایران خودداری خواهد کرد .
مخالفت امام با پیشنهاد موسوی خوئینی ها

دفتر امام خمینی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: امام در مورد چاپ تصویرشان بر روی تمبر و اسکناس پیشنهاد فرمودند تمبر و اسکناس با تصاویری که حکایت از انقلاب اسلامی ایران داشته باشد منتشر گردد .در بخشی از این اطلاعیه آمده است : از آنجا که دستور داده شده است تمبر با تصویر امام چاپ گردد و در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است اسکناس‌ها با تصویر امام منتشر گردد حضرت امام خمینی با تشکر از محبت آنان فرمودند، تا به اطلاع برسانیم از چاپ تصویر ایشان بر روی تمبر و اسکناس خودداری شود.

در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است : امام پیشنهاد می‌نمایند که تمبر و اسکناس با تصاویری که حکایت از انقلاب اسلامی ایران بنماید، منتشر گردد و نقش حرکت‌آفرین مردم در این نهضت نادیده گرفته نشود. مجلس خوبست طرح اسکناس و تمبر را دقیقا زیر نظر بگیرد تا خدای ناکرده انحرافی پیش نیاید.(1)

دو افسر خلبان ده روز پیش توسط دو هلیکوپتر به ترکیه فرار کرده و از این کشور درخواست پناهندگی کرده اند .منابع موثق در این زمینه گزارش دادند به دلیل این که میان ایران و ترکیه قرارداد استرداد مجرمین وجود ندارد ترکیه به این دو افسر فراری و عامل کودتای نوژه اعلام کرده است تا زمانی که بخواهند می توانند در آنکارازندگی کنند.

گفتنی است موسوی خوئینی ها در جلسه 31 تیر مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده بود : باید در اسکناس مملکت تصویرامام طرح اصلی اسکناس باشد واین رانه بعنوان شخص امام دارم عرض می کنم بلکه بعنوان اینکه امام یک راه است امام تجسم عینی ارزشهای انقلاب اسلامی است.(2)

پارلمان رژیم صهیونیستی بیت المقدس را پایتخت اعلام کرد

در حالیکه مجمع عمومی سازمان ملل برای رسیدگی به شکایت اعراب از اسرائیل برای انتقال پایتخت این کشور به بیت المقدس تشکیل جلسه داده است؛ پارلمان اسرائیل با اکثریت آرا لایحه پیشنهادی دولت بگین را درباره بیت المقدس تصویب کرد .بر اساس این لایحه بیت المقدس پایتخت همیشگی و غیرقابل تجزیه اسرائیل خواهد بود .

مناخیم بگین که به شدت بیمار است اندکی قبل از رای گیری در مجلس حاضر شد و گفت : همه ملت ها باید بدانند بیت المقدس پایتخت جاودانی اسرائیل و یهودیان برای نسل های آینده است . رای پارلمان رژیم صهیونیستی تنفر شدیدی در جهان اسلام برانگیخته است ، انتظار می رود دومین روز جهانی قدس پرشورتر از سال قبل برگزار شود . (3)

وزارتخانه ها  را باید بنبدیم و از نو آغاز کنیم

آیت الله اشراقی پس از دیدار و گفت و گو با رئیس جمهور در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : معتقد هستیم که اصولا باید وزارتخانه ها را ببندیم و از نو بنیادی با ضوابط اسلامی شروع کنیم .وی ادامه داد : مبدا حرکت بر اساس قانون اساسی سازمان برنامه است ولی اگر این مبدا خود ساکن باشد معنی ندارد وزارتخانه ها حرکت داشته باشند و حال اینکه من می بینم قریب 95 درصدکارکنان این سازمان بیکار هستند ، معلوم می شود که هیچ تحرکی در سازمان برنامه نیست و باید یک فکر اساسی راجع به سازمان برنامه بشود . (4)

دیدار میرسلیم با امام و رئیس جمهور ؛ احتمال معرفی میرسلیم به مجلس ؟!

پس از دیدار اخیر میرسلیم سرپرست شهربانی و معاون وزیر کشور با امام خمینی خبرهایی در مورد انتخاب وی از سوی رئیس جمهور به عنوان نخست وزیر به گوش می رسد . وی پس از این که عصر دیروز با امام خمینی دیدار و گفت و گو کرد به دیدار رئیس جمهور رفت . میرسلیم پس از این دیدار از امکان نخست وزیری خود خبر داد . (5)

ساعت 3 بامداد امروز به حکم دادگاه انقلاب اسلامی مرکز 20 افسر و درجه دار نیروی هوایی به جرم توطئه و طرح کودتا علیه جمهوری اسلامی و نقشه بمباران منزل امام و مناطق حساس تهران و همچنین محمد تقی شهرام به جرم به شهادت رساندن چندین مبارز انقلابی در طول رژیم طاغوت اعدام شدند .

 استرداد بختیار را از فرانسه تقاضا می کنیم

آیت الله دکتر بهشتی در یک مصاحبه مطبوعاتی با رسانه های گروهی گفت : از دولت فرانسه می خواهیم بختیار را به ایران استرداد کند . آیت الله بهشتی در مورد این که صادق قطب زاده وزیر امورخارجه ترور بختیار را محکوم کرده است گفت : این اظهارات شخصی بوده و به شورای انقلاب مربوط نمی شود .

آیت الله بهشتی در مورد انتخاب نخست وزیر نیز گفت : من شخصا آقایان رجایی ، مهندس میرسلیم و مهندس کلانتری را برای این سمت مناسب می بینم و پیشنهاد می کنم ، آقای فارسی هم به صورت جدی مطرح بوده ولی ایشان قبلا اعلام کرده بود که فعلا آماده نیست مسئولیت اجرایی به عهده بگیرد ، حزب جمهوری اسلامی در جلسه عمومی که داشت با اکثریت قاطع آقای فارسی را پیشنهاد کرد و در این میان آقای بنی صدر می خواهند ببینند در میان افرادی که نام برده می شود چه کسی از نظر همکاری با ایشان قابل قبول تر است . (6)

تقی شهرام به همراه 20 عامل کودتای نوژه اعدام شد

تقی شهرام به همراه 20 عامل کودتای نوژه و همچنین 4 جاسوس عراقی امروز اعدام شدند . ساعت 3 بامداد امروز به حکم دادگاه انقلاب اسلامی مرکز 20 افسر و درجه دار نیروی هوایی به جرم توطئه و طرح کودتا علیه جمهوری اسلامی و نقشه بمباران منزل امام و مناطق حساس تهران و همچنین محمد تقی شهرام به جرم به شهادت رساندن چندین مبارز انقلابی در طول رژیم طاغوت اعدام شدند . 

گفتنی است محمد تقی شهرام به جرم به شهادت رساندن مجید شریف واقفی ، علی میرزاد جعفر علاف ، جواد سعیدی و مجروح کردن شهید صمدیه لباف که منجر به شهادت ایشان گردید اعدام شد . چهار نفر از مزدوران رژیم بعث عراق نیز توسط دادگاه انقلاب اسلامی آبادان و خرمشهر در روزهای سی ام و 31 تیرماه محاکمه و به اعدام محکوم شدند حکم اعدام سحرگاه امروز در مورد محکومین اجرا شد . (7)

در حالیکه مجمع عمومی سازمان ملل برای رسیدگی به شکایت اعراب از اسرائیل برای انتقال پایتخت این کشور به بیت المقدس تشکیل جلسه داده است؛ پارلمان اسرائیل با اکثریت آرا لایحه پیشنهادی دولت بگین را درباره بیت المقدس تصویب کرد .بر اساس این لایحه بیت المقدس پایتخت همیشگی و غیرقابل تجزیه اسرائیل خواهد بود .

شناسایی عوامل بمب گذاری دیروز تهران

به دنبال انفجار سه بمب در خیابان فردوسی تهران که به مجروحیت دهها نفر منجر شد پاسداران کمیته مرکزی و کمیته منطقه 9 و ماموران کلانتری منطقه 9 در محل حادثه حضور یافته  و تلاش ها برای کشف عوامل این بمب گذاری آغاز شده است . یکی از افسران خنثی سازی بمب در گفت و گویی اعلام کرد : انفجار همزمان سه بمب 6 کشته و دهها مجروح بر جای گذاشته است . یک مقام مطلع کمیته مرکزی نیز درباره شناسایی و دستگیری عامل یا عاملین حادثه انفجار بمب اظهار داشت : آثاری از عوامل این انفجارها به دست آمده و مشغول تحقیقات در این زمینه هستیم . (8)

امیرعلایی سفیر ایران در فرانسه استعفا داد

امیرعلایی سفیر ایران در فرانسه استعفا داد .در حال حاضر بنی فاطمی به عنوان کاردار انتخاب شده است .امیرعلایی از دو هفته پیش در محل کار خود حاضر نشده بود ، پس از سفر اخیر قطب زاده به فرانسه و مذاکرات علایی با وزیر خارجه سفیر ایران در این کشور استعفا داده است .(9)

عوامل کودتا می توانند در آنکارا زندگی کنند

دولت ترکیه اعلام کرد از استرداد دو عامل کودتا به ایران خودداری خواهد کرد .دو افسر خلبان ده روز پیش توسط دو هلیکوپتر به ترکیه فرار کرده و از این کشور درخواست پناهندگی کرده اند .منابع موثق در این زمینه گزارش دادند به دلیل این که میان ایران و ترکیه قرارداد استرداد مجرمین وجود ندارد ترکیه به این دو افسر فراری و عامل کودتای نوژه اعلام کرده است تا زمانی که بخواهند می توانند در آنکارا زندگی کرده و یا به کشور دیگری سفر کنند . (10)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 2 مرداد 1359 ، صفحه 2

2- کتابخانه ، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ، مشروح مذاکرات دور اول مجلس ، جلسه 31 تیر 1359

3- اطلاعات ، 2 مرداد 1359 ، صفحه 16

4- اطلاعات ، 2 مرداد 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 2 مرداد 1359 ، صفحه 2

6- جمهوری اسلامی ، 2 مرداد 1359 ، صفحه 12

7- کیهان ، 2 مرداد 1359 ، صفحه 16

8- اطلاعات ، 2 مرداد 1359 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 2 مرداد 1359 ، صفحه 2

10- اطلاعات ، 2 مرداد 1359 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


منبع:فارس

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران