دیدبان
بعثت؛ رویدادی در راس همه حوادث تاریخ بشر

گزیده ای از بیانات رهبر انقلاب درباره بعثت پیامبر اعظم صلوات ا... و سلامه علیه

گزیده ای از بیانات رهبر انقلاب درباره بعثت پیامبر اعظم صلوات ا... و سلامه علیه
گروه رصد دیدبان
يک درس فراموش نشدني

يادآورى بعثت به معناى يادآورى يک حادثه  تاريخى نيست -اين آن نکته اى است که ما بايد در مواجهه با اين حادثه  بزرگ و اين خاطره  ارجمند بشرى و انسانى هميشه به ياد داشته باشيم- بلکه تکيه  بر اين خاطره  پرشکوه در حقيقت تکرار و مرور يک درس فراموش نشدنى است در درجه  اول براى خود امت اسلامى؛ چه آحاد امت، چه برجستگان و نخبگان امت -سياستمداران، دانشمندان، روشنفکران- و در درجه بعد براى همه  آحاد بشريت. اين، تکرار يک درس است، تکرار يک سرمشق است، يادآورى يک حادثه  درس آموز است. 
ديدار مسئولان نظام به مناسبت مبعث حضرت رسول اعظم (ص) 09/05/1387

مبعث و راه دشوار آينده ما

ما مسلمانها البته بايد قدر بدانيم؛ بايد در پديده  بعثت بينديشيم؛ بايد از آن درس بگيريم؛ بايد اين گذشته  پرفروغ را چراغى کنيم براى راه آينده  دشوار خودمان که در پيش داريم. 
بيانات در ديدار مسئولان و کارگزاران نظام به مناسبت مبعث پيامبر مکرم اسلام 11/06/1384

هدف بعثت دعوت به توحيد بود

بعثت نبى اکرم در درجه  اول، دعوت به توحيد بود. توحيد صرفا يک نظريه فلسفى و فکرى نيست؛ بلکه يک روش زندگى براى انسان هاست؛ خدا را در زندگى خود حاکم کردن و دست قدرت هاى گوناگون را از زندگى بشر کوتاه نمودن. «لااله الاا...» که پيام اصلى پيغمبر ما و همه پيغمبران است، به معناى اين است که در زندگى و در مسير انسان و در انتخاب روش هاى زندگى، قدرت هاى طاغوتى و شيطا ن ها نبايد دخالت کنند و زندگى انسان ها را دستخوش هوس ها و تمايلات خود قرار دهند. اگر توحيد با همان معناى واقعى که اسلام آن را تفسير کرد و همه  پيغمبران، حامل آن پيام بودند، در زندگى جامعه  مسلمان و بشرى تحقق پيدا کند، بشر به سعادت حقيقى و رستگارى دنيوى و اخروى خواهد رسيد و دنياى بشر هم آباد خواهد شد؛ دنيايى در خدمت تکامل و تعالى حقيقى انسان. دنيا در ديد اسلام، مقدمه و گذرگاه آخرت است. 

اسلام دنيا را نفى نمى کند؛ تمتعات دنيوى را منفور نمى شمارد؛ انسان را با همه  استعدادها و غرايز در صحنه  زندگى، فعال مى طلبد؛ اما همه  اين ها بايد در خدمت تعالى و رفعت روح و بهجت معنوى انسانى قرار گيرد تا زندگى در همين دنيا هم شيرين شود. در چنين دنيايى، ظلم و جهل و درنده خويى نيست و اين کار دشوارى است و به مجاهدت احتياج دارد و پيغمبر اين جهاد را از روز اول آغاز کرد. 

بيانات در ديدار مسئولان و کارگزاران نظام در سالروز عيد سعيد مبعث 02/07/1382

عربستان، قبل از هجرت

بعثت نبى اکرم براى بشر آغاز راه نويي بود. دنياى محيط بر آن پيام و محل پيدايش اين پيام، دنياى بسيار بد و غير قابل تحملى بود؛ دنياى گرايش و جذب ماديات شدن، دنياى خوى حيوانى، دنياى بى مهارى قدرتمندان و زورمندان و زورگويان، دنياى تبعيض و فساد و ظلم و شهوت رانى بى بندوبار. اين وضعيت، مخصوص منطقه  حجاز نبود؛ آن دو دولت بزرگى هم که منطقه  عربستان را احاطه کرده بودند - يعنى ايران ساسانى و امپراتورى روم - دچار همين مشکلات بودند. 
بيانات در ديدار مسئولان نظام به مناسبت مبعث حضرت رسول اکرم(ص)13/07/1381

مبعث، پرچم علم و معرفت را برافراشت

مبعث در حقيقت روز برافراشته شدن پرچم رسالتى است که خصوصيات آن براى بشريت، ممتاز و بى نظير است. مبعث در حقيقت پرچم علم و معرفت را برافراشت. بعثت با «اقرأ» شروع شد: «اقرأ باسم ربک الذى خلق» و با «ادع إلى سبيل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة» ادامه يافت؛ يعنى دعوت همراه با حکمت. دعوت اسلامى در حقيقت گسترش و پراکندن حکمت در سراسر عالم و در طول تاريخ است؛ همچنان که بعثت، پرچمدارى و برافراشته شدن پرچم عدل است؛ يعنى در ميان مؤمنين، بندگان خدا و آحاد بشر، عدالت استقرار پيدا کند؛ همچنان که رسالت، برافراشتن پرچم اخلاق والاى انسانى است؛ «بعثت لأتمم مکارم الاخلاق». 

خداى متعال خطاب به پيغمبر(ص) مى فرمايد: «و ما أرسلناک الا رحمة للعالمين»؛ يعنى همه  چيزهايى که بشر - در همه  زمان ها، در همه شرايط و در هر نقطه  عالم - به آن نياز دارد، در اين بعثت گنجانده شده است؛ يعنى علم و معرفت، حکمت و رحمت، عدل و برادرى و برابرى؛ چيزهاى اساسى که جريان زندگى سالم انسان به اين ها وابسته است. حتى با اين که در اسلام، جهاد مقرر شده است، و جهاد يعنى مبارزه با زورگويى و تجاوز -البته بعضى کسان به طور بدخواهانه، اسلام را به خاطر حکم جهاد، دين شمشير معرفى کردند- اما همين اسلام مى فرمايد: «و إن جنحوا للسلم فاجنح لها و توکل على ا...»؛ يعنى باز آن جايى که شرايط اقتضا مى کند، صلح را بر جنگ ترجيح مى دهد.
 بيانات در ديدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى به مناسبت عيد سعيد مبعث 23/07/1380

مبعث بزرگترين روز تاريخ بشر است

روز مبعث، بى شک بزرگ ترين روز تاريخ بشر است؛ زيرا هم آن کسى که طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموريت بر دوش او گذاشته شد - يعنى وجود مکرم نبى بزرگوار اسلام صلى ا... عليه وآله وسلم - بزرگ ترين انسان تاريخ و عظيم ترين پديده  عالم وجود و مظهر اسم اعظم ذات اقدس الهى است؛ يا به تعبيرى خود اسم اعظم الهى وجود مبارک اوست و هم از اين جهت که آن مأموريتى که بر دوش اين انسان بزرگ گذاشته شد - يعنى هدايت مردم به سوى نور، برداشتن بارهاى سنگين از روى دوش بشر و تمهيد يک دنياى مناسب وجود انسان و بقيه وظايف لايتناهى بعثت انبيا - وظيفه  بسيار بزرگى بود. يعنى هم مخاطب بزرگ ترين است؛ هم وظيفه بزرگ ترين است. پس، اين روز بزرگ ترين و عزيزترين روز تاريخ است. اگر کسى بخواهد محتواى بعثت را در چارچوب آن چه با عقول ناقص خودمان برداشت مى کنيم، محصور کند، يقينا به مبعث و حقيقت بعثت و حقيقت اين رسالت ظلم شده است. نمى شود محتواى بعثت پيامبر را به حدود فهم و ديد ناقص ما محدود کرد؛ ولى اگر بخواهيم در يک جمله، بعثت و محدوده بعثت را - اگرچه لايتناهى است - تعريف اجمالى بکنيم، بايد عرض کنيم که بعثت متعلق به انسان و براى انسان است؛ انسان هم لايتناهى است و ابعاد عظيمى دارد و محدود در جسم و در ماده و در زندگى چند روزه  دنيا نيست؛ فقط محدود در معنويات هم نيست؛ محدود در يک قطعه  مشخصى از تاريخ هم نيست. انسان، هميشه و در همه حال انسان است و ابعاد وجودى او، ابعاد لايتناهى و ناشناخته اى است. هنوز هم انسان موجودى ناشناخته است. بعثت، براى اين انسان و براى سرنوشت اين انسان و براى هدايت اين انسان است. 
بيانات در ديدار کارگزاران نظام جمهورى اسلامى ايران به مناسبت عيد مبعث 26/08/1377

بعثت پيغمبر خاتم در رأس همه  حوادث تاريخ بشر قرار مى گيرد

اگر ما در بين حوادث تاريخ بشر -حوادثى که براى انسان ها پيش مى آيد -بعثت انبيا را از همه اين حوادث، در سرنوشت بشر مهم‌تر و مؤثرتر بدانيم- که همين هم هست، بعثت پيغمبر خاتم صلى ا... عليه وآله وسلم از لحاظ اهميت، در رأس همه  حوادث بزرگ و کوچک تاريخ بشر قرار مى گيرد. هيچ حادثه اى از قبيل انقلاب هاى بزرگ، مرگ ها و حيات هاى ملت ها، پديد آمدن اشخاص بزرگ، از بين رفتن اشخاص بزرگ و ظهور مکتب هاى گوناگون، اهميتش براى بشريت، به اندازه  بعثت هاى انبيا نيست؛ همچنان که امروز شما مى بينيد، ماندگارترين شکل هاى فکر و ذهن آحاد بشر، همان شکل هايى است که اديان به آن ها داده اند و تا ابد هم همين طور خواهد بود. اگر چه امروز بسيارى از کسان در عالم هستند که مستقيما خود را در پرتو اشعه  بعثت نبى اکرم قرار نداده اند - يعنى غيرمسلمانان - اما همان ها هم از برکات اين بعثت، تاکنون منتفع شده اند. بى شک علم و تمدن بشر، خلقيات نيکو در ميان انسان ها، عادات خوب و بسيارى از اين مقوله چيزها، اگر ظاهرا هم به اديان متصل نباشد، در ريشه  اصلى، جوشيده  از اديان و معارف الهى است و در رأس آن ها بعثت نبى مکرم اسلام است؛ ليکن در عين حال همه  بشريت - در آينده هم بيشتر - از اين برکات استفاده خواهند کرد. 

بنابراين بزرگ ترين، مهم ترين و برجسته ترين حادثه در تاريخ بشر، اين بعثت است. خداى متعال به برکت اسلام، به برکت توجه به معنويت اسلام و توجه به پيام سياسى اسلام، ما را از آن رنج ها خلاص کرد؛ يعنى بعثت براى اين نبود که يک عده مردم، عقيده اى را در ذهن خودشان حفظ کنند و اعمال شخصى را انجام دهند، اما نظام اجتماعى، تحت حاکميت دشمنان خدا و اندادا... باشد! بعثت آمد تا زندگى مردم را شکل دهد.

 بحمدا... اين کار در نظام اجتماعى اسلام انجام گرفت؛ ملت ما هم آثارش را مشاهده کرد و ثمرات شيرين آن را هم چشيد. بنده احساس مى کنم که ما احتياج داريم که در زمينه  اخلاق و تزکيه و تهذيب، بر روى نفوس خودمان و نفوس ديگران کار کنيم. نوسازى معنوى نظام اسلامى و ملت مسلمان ايران، اين مجاهدت بزرگ را لازم دارد و اين هم يکى از پيام هاى مهم بعثت است.

 بيانات در ديدار با مسئولان کشور به مناسبت مبعث پيامبر گرامي اسلام (ص) 1376.09.07


منبع:باشگاه خبرنگاران

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران