دیدبان
منظومه گفتمانی حسن روحانی:

رمزگشایی از تفکر انحرافی در زمینه انرژی هسته ای

رمزگشایی از تفکر انحرافی در زمینه انرژی هسته ای

به گزارش دیدبان برای آشنایی با تفکر انحرافی در زمینه انرژی هسته ای یکی از بهترین منابع، کتاب امینت ملی و دیپلماسی هسته ای به قلم حسن روحانی است. در این کتاب که نسخه ویرایش شده آن از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برای دانلود قرار گرفته است می توان منظومه گفتمانی حسن روحانی در باب گفتمان مقاومت، تعامل با غرب و دستیابی به انرژی هسته ای صلح آمیز را ردیابی کرد.

دیدبان تأکید می کند که متأسفانه برخی افراد از پرداختن به این موضوع قصد تخریب روحانی در مقابل یک نامزد خاص را دارند. آنچه برای ما مسلم است دفاع از دستاوردهای فرزندان ایران اسلامی است و همین جا تأکید می کنیم بدون چشم داشت به نفع و بهره برداری سیاسی از این موضوع و بر اساس تکلیف گرایی به این موضوع خواهیم پرداخت.

گفتنی است تمام بندهای زیر از کتاب مذکور استخراج گردیده و مستند به ارجاع از آن است.


آرمانگرایی همان اسارت در توهمات است

«گاهي در کشور توهمات، مبناي تصميم گيري قرار مي گيرد، مثلا اين تفکر که غرب به فروپاشي کامل رسيده و نظرات علمي اقتصادي و سياسي غرب به بن بست رسيده و خود آنها فهميده اند که ديگر راهي ندارند و راه نجات را ايران مي دانند ... البته اين گونه ادعاها آرمان نيست، بلکه توهمات ناشي از خود شيفتگي و کم تجربگي است.» (1) 


مخالفان من تندروهای چپ و راست هستند

نويسنده نسبت به کساني که با روند مذاکرات تيم هسته اي مخالف بودند و نسبت به آن نقد داشتند به عنوان تندروهاي جناح چپ و راست معرفي مي کند و به راحتي به منتقدين لقب تندرو و افراطي مي چسباند. (2)

ايشان همچنين کساني را که نسبت به بيانيه تهران اعتراض داشتند را با القاب ناپسندي خطاب مي کند و مي نويسد: تحرک نيروهاي بي تجربه، قدرت طلبي عده اي جاه طلب، ترس از اينکه موضوع به نتيجه نهايي نرسد، همه و همه در ايجاد جو بوجود آمده تأثيرگذار بودند. نويسنده به دليل مخالفت آنها با تيم مذاکره کننده هسته اي القابي همچون هوچي گر، تندرو، جاه طلب و ... را به آنها مي چسباند. (3)


نگاه به غرب باید دوستانه و منفعت محور باشد

«در مسئله مهم هسته اي که به امنيت ملي و منافع ملي ما ارتباط دارد، اين گونه ترديد ها [بدبيني نسبت به غرب] نبايد مورد توجه قرار گيرد، اينها هم مسائلي است که گاهي مشکل آفرين مي شود. «

روحانی بدبيني نسبت به غرب را به طور کامل نهي مي کند و تا جايي پيش مي رود که ترديد و بدبيني نسبت به غرب هنگام وسط آمدن منافع و امنيت ملي را غلط و مشکل ساز معرفي مي کند. (4)


باید دنبال اعتمادسازی با غرب باشیم

روحانی ديدگاهي را که مي گويد: اعتمادسازي با اروپا و کار با آژانس فايده اي ندارد چون همه اينها پشت پرده با هم يکي هستند که نگذارند غني سازي آغاز شود را، به عنوان نظر تند معرفي مي کند. (5)

به نقل از شيراک مي آورد: «من به تاريخ و فرهنگ ايران احترام مي گذارم و در مقابل بوش از ايران دفاع کردم، اما توليد سوخت از جانب شما را برنمي تابيم، نمي توان از اين خط عبور کرد؛ انگليس، روسيه، چين و اروپا هم حاضر نيستند اين گام را بردارند که به ايران اجازه دهند تا سوخت هسته اي براي مصارف غير نظامي توليد کند». (6)

همچنین به نقل از شرودر مي نويسد: «صحيح ترين راه اين است که از غني سازي چشم پوشي کنيد، انصراف از غني سازي ما را از تمامي مشکلات بعدي نجات مي دهد

اروپايي ها مايل اند شرط حل و فصل مسائل ايران در آژانس و کشيده نشدن موضوع به شوراي امنيت را توقف برنامه هسته اي ايران قرار دهند. (7) 


آرمان ها سدی در مقابل منافع ملی است

«البته در شرايطي که اينگونه حمايت ها (حمايت از آرمان ها مقابل منافع ملي)، بهاي آن را به حدي افزايش دهد که براي اصل نظام خطرناک باشد، ديگر حاضر نيستيم آن را ادامه دهيم، اينجا بحث اهم و مهم است و همانگونه که امام راحل (ره) و مقام معظم رهبري فرمودند: حفظ نظام از اوجب واجبات است». (8)


ما هم اکنون منزوی هستیم

روحانی به آيات 65 تا 66 سوره مبارک انفال اشاره کرده و مي گويد: «خود قرآن در زماني که وضع مسلمانان از لحاظ روحيه عالي بوده، مي گويد 1 به 10، يعني اگر دشمنان شما ده برار بودند مي توانيد بجنگيد، اما اگر مثلا بيست برابر شما بودند، ديگر حق حمله را نداريد. (9)«

بر اساس اين نتيجه گيري مبهم و در خور توجه نويسنده، عملا نهضت عاشورا مخالف بيان آيه قرآن بوده است و سپاه امام حسين (ع) نبايد وارد جنگ مي شده است زيرا نسبت سپاه امام به دشمن 1 به 10 نبوده است!!!


ما جهان سومی هستیم

وی به بحث ساختار و کارگزار در کشورهاي مختلف اشاره مي کند و مي نويسد: «در کشورهاي پيشرفته اين اثرات چشمگير نيست و تغيير افراد تأثير چنداني ندارد، مگر اينکه سياست هاي کلي حکومت دستخوش تحولات و تغييرات بنياني شود، اما در جهان سوم آثار تغييرات بيشتر مشاهده مي شود، در کشور ما هم مي توان اختيارات و مسوليت هاي تيم هسته اي را در تئوري ساختار - کارگزار مورد بررسي و تحليل قرار داد». (10)


باید دنبال حفظ بقا باشیم

«بقا اصل اساسي شکل دهنده به سياست خارجي کشورهاست؛ ما هم به دنبال بقا هستيم، پس در برخي موارد، سياست خارجي ما تفاوت ماهوي با سياست خارجي ديگر کشورها ندارد.» (11)


راه حل یا آمریکاست یا اروپا

به نقل از البرادعي مي نويسد: «شما بر سر يک دو راهي قرار داريد. بدين معني که اروپا بر غني سازي و آمريکا بر همه فعاليت هسته اي شما متمرکز شده اند، يا بايد از طريق تعامل با اروپا، نقشه آمريکا را خنثي کنيد، يا با آمريکا مذاکره کنيد و يا اينکه همه چيز را از دست بدهيد». (12)


غرب نگران نقش مردمی در سیاست ماست

به نقل از غربي ها درباره نگراني آنها نسبت به حقوق مردم ايران مي نويسد: «مثلا اروپايي ها در مذاکرات خصوصي به اعضاي تيم هسته اي گفته بودند که روند ايران براي ما مهم است، نگراني آنها نسبت به آينده اين بود که نظامي ها کاملا بر کشور مسلط شوند و به زعم آنها نقش مردم کم رنگ بشود». (13)

آيا واقعا غرب نسبت به حقوق مردم ايران نگران است؟ کدامين تلاش غرب از ابتداي انقلاب تا به حال، در راستاي احقاق حقوق مردم ايران بوده است؟ آنچه از ظاهر و حتي پشت پرده ماجرا به نظر مي رسد آن است که غرب به طور معمول به دنبال حقوق مردم ايران نبوده است، اينکه چرا نويسنده به اين راحتي چنين حرف نپذيرفتني را مي پذيرد، جاي تأمل دارد.


کم کاری غرب در تعامل با ما توجیه پذیر است

«در جواب به يکي از مسئولين در جلسه سران که قول هاي اروپايي ها را در ابهام مي بيند، جواب نادرستي مي دهد که هم دفاع نابجا از غرب است و هم جواب غلطي است، ايشان به نقل از ان مقام مسئول مي نويسد: شما (تيم هسته اي ايران) تعهد روشني از طرف ايران به غرب داده ايد، اما تعهد اروپا مبهم است، آنها مي گويند "ما تلاش مي کنيم" ولي شما "همکاري کامل مي کنيد"، موضوع جديد کشف نشود و تعليق را نشکنيد، همه اينها را شرط مي کنند که هر سه شرط هم عملي شود، ولي آنها مي گويند ما تلاش مي کنيم تا پرونده بسته شود ... توضيح من (مؤلف) اين بود که سه کشور اروپايي نمي توانند از طرف 32 کشور ديگر به ما قول قطعي بدهند!!! آنها مي توانند بگويند ما تلاش مي کنيم، غير از عبارت ما تلاش مي کنيم نمي توانند عبارت ديگري به کار ببرند!!!» (14)


پی نوشت:

1- صفحه 73

2- صفحه 95

3- صفحات 104، 340 و 439

4- صفحه 68

5- صفحه 454

6- صفحه 402

7- صفحه 457. همچنین در صفحات 473، 474، ابتداي صفحه 518، نظر استراو در مورد غني سازي در صفحه 522 و صفحه 527 نمونه اي از نظرات غرب مبني بر تعليق غني سازي اورانيوم براي هميشه است.

8- صفحه 77

9- صفحه 78

10- صفحه 102

11- صفحه 77

12- صفحه 127

13- صفحه 101

14- صفحه 259


مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن