دیدبان
تیم شناسی رجال سیاست ایران (4)

همه یاران رضایی+ افراد و تصاویر

همه یاران رضایی+ افراد و تصاویر

ديدبان: پایگاه جریان شناسی دیدبان در راستای تیم شناسی رجال سیاست ایران که تا کنون انجام داده است اقدام به انتشار "تیم کاری محسن رضايي" می نماید. پیش از این مطالب تحلیلی تحت عنوان "همه یاران احمدی‌نژاد" و "همه یاران لاریجانی"  و "همه ياران قاليباف" نیز آماده شده بود.

محسن رضایی را همه با فرماندهی شانزده ساله سپاه پاسداران می­شناسند. او در طول دوران جنگ تحمیلی و هشت سال پس از آن فرماندهی سپاه را بر عهده داشت و از سال 76 تاکنون نیز دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. او در انتخابات 84 و 88 کاندیدا شد که نتوانست توفیقی در این انتخابات­ها کسب کند؛ در سال 84 کناره­ گیری کرد و در سال 88 نیز رأی قابل توجهی به دست نیاورد. او در این انتخابات نیز دوباره خود را در معرض انتخاب مردم قرار داده و وارد رقابت­‌های انتخاباتی شده است. در این مطلب به دنبال بررسی نزدیکان و یاران او در طول سالیان مختلف انقلاب اسلامی هستیم و افرادی مختلفی را که طی این سال­‌ها با وی همکاری کرده­‌اند معرفی می­‌کنیم.


1 - تیم فرماندهان دفاع مقدس

سابقه 16 ساله رضایی در فرماندهی سپاه پاسداران باعث شده است که بسیاری از فرماندهای سپاه جزء یاران اصلی او قرار بگیرند و رضایی سعی کرده است در همه زمینه­ها از این افراد استفاده کند. این افراد بعدها در مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتخابات­های ریاست جمهوری و دیگر عرصه‌­ها به عنوان نزدیکان و یاران رضایی عمل كرده و همیشه به عنوان دست راست رضایی در کنار او بوده‌­اند. برخی از این افراد عبارتند از:




داوود دانش جعفری یکی از نزدیک­ترین یاران رضایی است که سوابقی چون فرماندهي مهندسي در عمليات فتح‌المبين در منطقه شوش، اخذ نشان فتح فرماندهي كل قوا به خاطر ارائه طرح‌هاي مهندسي برای رفع محاصره آبادان، رياست ستاد مركزي پشتيباني و مهندسي جنگ جهاد سازندگي، نمایندگی دو دوره مجلس و وزارت اقتصاد را در کارنامه خود دارد؛ او در سال 88 رئیس ستاد انتخاباتی رضایی بود.[1]

از دیگر افرادی که سابقه همکاری با رضایی را در سپاه دارد، رضا سیف ­الهی است. او در سمت­‌های زیر خدمت کرده است: از مسئولین اولیه تأسیس سپاه در اصفهان، مؤسس جهاد سازندگی استان اصفهان، مسئول واحد اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رئیس ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (با تصویب امام خمینی)، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور، فرماندهی کل نیروی انتظامی با حکم مقام معظم رهبری در سال 1372، مشاور نظامی فرماندهی معظم کل قوا.

از دیگر یاران سپاهی رضایی، حسین دهقانی است. او جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه، جانشین وزیر دفاع، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و دارای سمت­های متعدد در سپاه بوده است.

از دیگر سرداران همراه رضایی می­توان به حسین علایی اشاره کرد. علایی اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه است و سابقه ریاست ستاد مشترک سپاه و قائم مقامی وزارت دفاع را نیز دارد.

رضا طلایی نیک از دیگر یاران سپاهی رضایی است که سوابقی چون مسئول بسیج دانش آموزی کشور، عضو هئیت مدیره و مدیر عامل موسسه خدمات علمی، آموزشی رزمندگان اسلام و نمایندگی دو دوره مجلس را در سوابق خود دارد.


2 - تیم مجمع تشخیص

رضایی در سال 76 و از سوی رهبری به دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و در این سمت با افراد زیادی همکاری کرد. او دبیرخانه مجمع را بسیار گسترش داد و معاونت ­ها و کمیسیون­‌های زیادی را ذیل این دبیرخانه ایجاد کرد. این کمیسیون­‌ها درباره برنامه­‌های کلان، سیاست­‌های کلی و چشم­‌اندازهای 1404 فعالیت دارند. از جمله افرادی که در این دبیرخانه با رضایی همکاری کرده‌­اند عبارتند از:




  • داود دانش جعفری: دبیر کمیسیون اصلی و رئیس کمیسیون دبیرخانه نظارت و عضو حقیقی مجمع
  • رضا سیف­ اللهی: معاونت هماهنگ کننده
  • شهرام گیل­آبادی: معاون اطلاع­رسانی و پژوهش
  • محسن تقوی: معاون حفاظت و بازرسی و معاون گنجینه اطلاعات و امور بین­ الملل
  • علی مبینی: رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی
  • مجید قاسمی: رئیس کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری
  • حسین دهقانی پوده: رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی
  • محمدابراهیم مداحی: رئیس کمیسیون چشم­ انداز و نخبگان
  • علی هاشمی: رئیس کمیته مبارزه با مواد مخدر
  • علی احمدی: رئیس کمیسیون مشترک دفتر مقام معظم رهبری و دبیرخانه مجمع
  • لیلی بروجردی(مادر عروس رضایی): رئیس کمیسیون بانوان و جوانان [2]
  • رحمت الله حافظی، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان تأمین اجتماعی، معاون اجرایی دبیرخانه [3]

همانگونه که گفته شد بیشتر یاران رضایی از سرداران و اعضای قدیمی سپاه هستند و این امر در دبیرخانه مجمع تشخیص به شدت به چشم می­‌خورد.


3 - تیم رسانه­‌ای

مهم­ترین رسانه محسن رضایی در چند سال گذشته سایت پربیننده تابناک بوده است. این سایت که هم ­اکنون جزء 1000 سایت پربیینده اینترنت و جزء 10 سایت پربیننده ایران است و طی چند سال گذشته همواره از مواضع رضایی حمایت کرده است، در این سایت سال­‌ها امیرعلی امیری مدیر مسئول بوده است و ارتباط بسیار نزدیکی به لحاظ فکری و ساختاری با رضایی دارد. او از سرداران قدیمی سپاه است که از سال 58 با رضایی در سپاه همکاری می­ کرده است.[4]




از دیگر مدیر مسئولان سایت تابناک می­توان به رضا طلایی نیک، غلامرضا قمیشی و اسکندر صالحی اشاره کرد. سردبیری این سایت برای چندین سال متوالی بر عهده محمد قادری بود. او از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) در رشته علوم سیاسی است و هم اکنون سردبیری این سایت بر عهده محمود ملکی است.

روزنامه ملت ما که هم اکنون به تابناک تغییر نام داده است- از دیگر رسانه‌­های حامی محسن رضایی است. روزنامه ملت ما در سال 89 و با صاحب امتیازی عبدالحسین روح­‌الامینی و مدیر مسئولی امیرحسین مروی وارد عرصه مطبوعات شد. این روزنامه در ابتدا امیر دبیری مهر و سپس اسکندر صالحی را به عنوان سردبیر خود معرفی کرد.

صالحی دانش آموخته سطوح عالی حوزوی، کارشناسی ارشد فلسفه و دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی است. او سابقه مدیریت فرهنگی و رسانه ای در چندین نشریه تخصصی علوم انسانی، روزنامه و صدای جمهوری اسلامی ایران (رادیو) را در کارنامه خود دارد. [5]

فرزاد خلفی دیگر سردبیر ملت ما بود که در سال 90 به سردبیری منصوب شد. او سابقه ریاست اداره کل اطلاع رسانی دبیرخانه و کتابخانه مرکزی مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه خود دارد.[6]

این روزنامه از اردیبهشت 92 و با تغییر نام و تغییر مسئولین خود، تلاش کرد تا مخاطبان بیشتری را جذب کند؛ نام روزنامه به تابناک تغییر پیدا کرد و محمد قادری و سعید صدراییان مسئولین جدید این روزنامه شدند.

شهرام گیل ­آبادی یکی دیگر از یاران رسانه­‌ای رضایی است که در مجمع تشخیص معاونت اطلاع رسانی و پژوهش را بر عهده دارد و در ستاد انتخاباتی 92 رضایی معاونت هنر، تبلیغات و اطلاع­رسانی را بر عهده دارد. او دارای دکتری پژوهش هنر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و فعالیت­‌های زیادی در عرصه رسانه­‌ای داشته است.


4 - تیم خانوادگی

خانواده محسن رضایی یکی از خانواده­‌های سیاسی جمهوری اسلامی است که اغلب اعضای این خانواده در سیاست دخالت کرده­‌اند و به همراهی پدر خانواده شتافته­‌اند. همسر رضایی، معصومه خدنگ، از اعضای گروه مبارزاتی منصورون در قبل از انقلاب است که فعالیت سیاسی زیادی ندارد، اما در سال­های 88 و 92 برای ثبت نام رضایی به همراه او به وزارت کشور آمد.




فرزند بزرگ رضایی، احمد نام داشت که در سال 77 به آمریکا پناهنده شد و چند موضع­‌گیری­‌ علیه جمهوری اسلامی انجام داد. او در سال 84 به ایران بازگشت و زندگی به دور از حاشیه‌­ای را آغاز کرد، اما در سال 90 خبر جدیدی از احمد رضایی به خبرگزاری­‌ها مخابره شد مبنی بر اینکه او در هتل گلوریای دبی کشته شده است. این مرگ مشکوک از سوی گروه‌­ها و افراد مختلف بررسی شد و گمانه­‌های مختلفی از خودکشی تا ترور توسط موساد برای مرگ احمد رضایی مطرح شد.

فرزند دیگر رضایی که بیشتر به یاری پدرش شتافته است، علی رضایی است و از مواضع پدرش در این حزب دفاع می‌­کند. نام علی رضایی نیز به هنگام ازدواج با سیده هدی طباطبایی، نتیجه دختری امام خمینی، بر سر زبان­‌ها افتاد. او دارای یک فرزند به نام محمدبنیامین رضایی است که نبیره امام خمینی (ره) می­‌شود.

لیلی بروجردی که مادر عروس رضایی و نوه امام خمینی (ره) است نیز جزء یاران نزدیک رضایی است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام ریاست کمیسیون بانوان و جوانان را بر عهده دارد. برادر محسن رضایی نیز همواره به عنوان یکی از نزدیکان او در عرصه سیاسی معروف بوده است. امیدوار رضایی که سابقه چندین دوره نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه مسجد سلیمان، لالی و هفتکل و عضویت در هئیت رئیسه مجلس را در کارنامه خود دارد، بیشتر به خاطر عضویت چندین ساله در هئیت مدیره تیم استقلال معروف شده است.


5 - تیم احزاب

یکی از اقداماتی که رضایی در طول چند سال گذشته انجام داده است تأسیس حزب بوده است. او در انتخابات­های مختلف سعی کرده تا احزابی را برای به قدرت رسیدن تشکیل دهد که البته باید گفت این احزاب تاکنون موفقیت چندانی نداشته­اند و نه در مجلس و نه در ریاست جمهوری نتوانسته­اند سهم زیادی را کسب کنند و بیشتر شبیه احزاب چندین نفره اوایل انقلاب هستند. از جمله این احزاب که همگی تحت عنوان جبهه ایستادگی ایران اسلامی فعالیت می­ کنند می ­توان به موارد زیر اشاره کرد: جبهه حامیان ولایت، حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی، حزب سبز، حزب نیک­ اندیشان ایران اسلامی، انجمن بین­ المللی جنبش ضد صهیونیستی، مجمع اسلامی آرمان ملت ایران، خدمتگزاران ایران اسلامی و حزب اسلامی ایران زمین.[8] رضایی در این احزاب یاران زیادی دارد که به برخی از آن­ها اشاره می­ کنیم:




  • حجت الاسلام حبیبی، نماینده ولی فقیه و رئیس سابق عقیدتی سیاسی وزارت دفاع، دبیر کل جبهه ایستادگی
  • ابوالقاسم رئوفیان، دبیر کل حزب ایران زمین، رئیس ستاد انتخابات و سخنگوی جبهه ایستادگی
  • حسین کنعانی مقدم، دبیر کل حزب سبز، دبیر سیاسی جبهه ایستادگی [9]
  • حسن بیادی، عضو شورای شهر تهران، سخنگوی سابق جبهه ایستادگی
  • حجت الاسلام سید محمود علوی، عضو مجلس خبرگان، رئیس شورای عالی جبهه ایستادگی
  • محمدجواد محمدی نوری، دبیر کل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی، قائم مقام ستاد انتخابات جبهه ایستادگی در امور شوراهای شهر و روستا
  • بهنام ملکی، استاد دانشگاه در رشته اقتصاد، کاندیدای شورای شهر چهارم و عضو شورای عالی جبهه ایستادگی
  • عبدالحسین روح­ الامینی، رئیس سابق انستیتو پاستور و از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، دبیر کل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی
  • عادل آذر، نماینده سابق مجلس و رئیس مرکز آمار، عضو شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت
  • رضا طلایی نیک، نماینده سابق مجلس، عضو شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت
  • زهره حقیقی، همسر عبدالحسین روح­الامینی، کاندیدای شورای شهر چهارم و عضو شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت [10]
  • کمال دانشيار، رئيس کميسيون انرژي مجلس هفتم، رئيس شوراي مرکزي حزب توسعه و عدالت
  • اميرعلي اميري، دبير کل ائتلاف خدمتگزاران مستقل ايران اسلامي، قائم مقام دبيرکل حزب توسعه و عدالت
  • سيد احمدرضا دستغيب، استاد دانشگاه، سخنگوی حزب توسعه و عدالت [11]


6 - تیم مشاوران

رضایی طی چند سال گذشته از مشاورین متعددی استفاده کرده است که اغلب آن­ها برای امور انتخاباتی بوده است و می ­توان گفت که رضایی برای پوشش فعالیت­ های انتخاباتی در موضوعات و مناطق مختلف به حربه مشاورسازی متوسل شده است. از جمله مشاوران رضایی عبارتند از:


  • محمدجواد محمدی نوری، مشاور رضایی در امور دفتر ارتباطات مردمی
  • شریف اسدی، مشاور و مدیر دفتر ارتباطات مردمی
  • جعفر علیپور، مدیرکل سابق امور اتباع وزارت امور خارجه.[13]
  • عیسی گل­وردی، رئیس سابق سازمان جغرافیایی وزارت دفاع
  • عبدالرحمن نیک سرشت، مشاور رسانه­‌ای.[14]
  • محمود نقدی پور، رئیس ستاد دانشجویی رضایی در انتخابات 92، از مشاورین جوان رضایی
  • شاهین سپهری، رئیس معاونت سیاسی راهبردی ستاد دانشجویی و سخنگوی رسمی این ستاد.[15]
  • اسماعیل رسولی، مشاور ارشد


نتیجه­ گیری

مهم­ترین نکته یاران و نزدیکان رضایی ارتباطي است که با سپاه دارند، این ربط بدین معناست که بیشتر یاران نزدیک رضایی که از افراد سپاهی هستند مدیریت 16 ساله رضایی در سپاه را بسیار خوب می­‌دانند و ترجیح داده ­اند که بعد از رفتن رضایی از سپاه باز هم با وی همکاری کنند.

نکته دیگر اینکه رضایی در چندین سال گذشته سعی کرده که به صورت تشکیلاتی عمل کند و احزاب و گروه­های زیادی را برای حمایت از مواضع خود به وجود آورده است، اما این گروه ­ها هیچگاه نتوانسته­ اند موفقیت زیادی کسب کنند و موج مردمی جدي برای رضایی به وجود بیاورند. این ضعف نشان می­‌دهد که رضایی بایستی در نحوه کار گروهی خود تجدید نظر کند.



[1] - http://www.jahannews.com/vdchvmnk.23nqidftt2.html

[2]- تمامی اطلاعات این قسمت از سایت مجمع تشخیص گرفته شده است

[3] - http://www.parsine.com/fa/news/58131

[4] - http://bbcasat.blogfa.com/post-65.aspx

[5] - http://ibnanews.ir/vdci.rayct1awpbc2t.html

[6] - http://www.ibna.ir/vdcf1jdy1w6dxta.igiw.html

[7] - http://www.baztabonline.com/Default,fa-IR,BaztabOnline,Content,NewsDetail,Key,94988.aspx

[8] - http://www.istadegy.com/intro.html

[9] - http://khabaronline.ir/detail/272140/

[10] - http://mobareze.ir/news/356.html

[11] - http://www.seemab.ir/fa/pages/?cid=12483

[12] - http://www.asriran.com/fa/news/72362

[13] - http://www.kermanshahpost.ir/fa/news/72959

[14] - http://www.shooshan.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=7073

[15] - http://nabteh.ir/Pages/News-1326.aspx

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن