دیدبان
ثبت نام 24 نامزد از دولت احمدی نژاد:

صادرات انتخاباتی دولت نهم و دهم+ عکس

صادرات انتخاباتی دولت نهم و دهم+ عکس
دیدبان: کمتر از 37 روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم وقت باقی است و تا قبل از اتمام موعد ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری برای احراز و تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان، چهره‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجرایی و ... احساس تکلیف کرده و خود را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی می‌کنند.

از سوی دیگر، بعد از فتنه 88 تا به حال، انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از مهمترین نمادهای حماسه سیاسی ملت ایران محسوب می‌شودو انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری یازدهم، عرصه دیگری برای خلق حماسه سیاسی است، انشاالله.

آنچه در این بین جالب به نظر می‌رسد، تعداد نامزدهای انتخاباتی دولت نهم و دهم در عرصه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران است؛ در این بررسی با توجه به انتخابات گذشته و پیش رو، صادرات انتخاباتی دولت نهم و دهم در سه عرصه زیر بررسی می‌شود:


1. نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی


2. شورای شهر چهارم



3. یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری


  • صادرات دولت نهم در مجلس شورای اسلامی

از نهادهایی که می توان رد پایی از وزرای دولت نهم و دهم در آن دیده شود، انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال گذشته است.

1- سید مسعود میر کاظمی وزیر نفت برکنار شده و وزیر اسبق بازرگانی

میرکاظمی یکی دیگر از وزرای دولت نهم و دهم بود که در دو وزرات بازرگانی و نفت مشغول به کار بود که نتوانست در دولت دهم تا انتهای راه با دیگر وزرا از قطار پاستور پیاده شود و بلافاصله بعد از خارج شدن از وزرای کابینهف به عنوان نامزد دو جبهه پایداری و متحد اصولگریان از طرف تهران وارد مجلس شورا شد.


وی همچنین به عنوان یکی از گزینه مورد بحث جبهه پایداری برای نامزد ریاست جمهوری هم مطرح بوده است.


2- محمد سلیمانی وزیر ارتباطات دولت نهم

سلیمانی هم یکی دیگر از وزرای دولت نهم است که در انتخابات مجلس شورای اسلامی از طرف جبهه پایداری وارد مجلس شورای اسلامی ایران شد.


3- مهرداد بذرپاش از مشاوره تا قانون گذاری

بذرپاش 25 ساله در سال 84 و به مدد حضور احمدی نژاد در راس قوه مجریه، ابتدا رئیس گروه مشاوران جوان رییس جمهور شد و سپس، بی آنکه کوچکترین سابقه مدیریتی داشته باشد، از طرف مدیرعامل شرکت سایپا به سمت مدیرعامل شرکت پارس خودرو منصوب شد و چندی بعد به پیشنهاد احمد قلعه‌بانی، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و تایید هیات مدیره جدید سایپا، به عنوان مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا برگزیده شد.

بذرپاش در سال ۱۳۸۸ طی حکمی به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان منصوب شد و یک سال و نیم بعد گرفتار تیر غیب رئیس جمهور شده و از کار برکنار شد و بعد از آن با قرارگرفتن در لیست جبهه متحد اصولگرایی وارد مجلس شورای اسلامی شد.


4- محمد مهدی زاهدی، وزیر که از مجلس هشتم رای اعتماد نگرفت

می‌گویند زاهدی از مجلس هشتم برای وزارت رای اعتماد نگرفت و برای استفاده از تجربیات ایشان در وزارت علوم، بلافاصله به عنوان یک دیپلمات با تجربه و برجسته سفیر ایران در مالزی شد!! و دوباره بعد از احساس تکلیف، برای انتخابات مجلس نهم راهی ایران شد تا به دیگران بفهماند که اگر از مجلس رای اعتماد نگرفت، ولی حالا نماینده مردم ایران است!!!


5- خانم زهره طیب زاده نوری، از دندان پزشکی تا قانون گذاری

می‌گویند خانم طیب زاده دندانپزشک و متخصص در رشته جراحی لثه از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فعال دانشجویی دهه 60، مشاور رییس جمهور و رییس مرکز امور زنان و خانواده در دولت نهم بوده است و در کنار این سوابق، سوابق علمی و اجتماعی دیگری هم دارد و فعلا به عنوان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال خدمت به جمهوری اسلامی ایران است.


  • صادرات دولت نهم و دهم در شورای شهر

از موضوعات جالب و قابل تامل در ثبت نام چهارمین دوره شورای شهر تهران، رکورد قابل تامل و حضور چهره‌های دولتی در دو دولت نهم و دهم در میان ثبت نام کنندگان شورای شهر چهارم است.

در بین دولتیون نهم و دهم، می‌بایست ثبت نام کنندگان را به دو طیف (وزرا و معاونین) و دیگری (مدیران یا مشاورین) تقسیم کرد.

طیف اول: وزرایی که اخراجی مجلس و دولت هستند و یا اینکه تنها در دولت نهم جای گرفتند

‌1- حمید بهبهانی مشاور رئیس جمهور و وزیر سابق راه و ترابری

بهبهانی یکی از جاماندگان قطار دولت دهم است که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سمت وزارت راه و ترابری برکنار شد و محمود احمدی نژاد بلافاصله پس از عزل وی، حکم مشاوری بهبهانی را صادر کرد؛ اما بهبهانی با نیم نگاهی به آینده شغلی، احساس تکلیف مجدد و همچنین خالی نکردن شورای شهر چهارم از حامیان دولت نهم و دهم، به سمت ایستگاه شورای شهر حرکت کرده و ثبت نام می‌کند.


2- عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی

شیخ الاسلامی را بر خلاف ظاهر آرامش، شاید یکی از جنجالی‌ترین وزیرهای دولت نهم و دهم باید بدانیم، وزیری که ماجرای استیضاحش در مجلس نهم، منجر به بی اخلاقی‌ها و بی قانونی‌های مختلف توسط شد و عملا رئیس دولت هیچ دفاعی از شیخ الاسلامی نکرد و عبدالرضا همانند حمید بهبهانی از قطار دولت دهم جاماند و با احساس تکلیف مجدد، به سمت ایستگاه چهارم شورای شهر حرکت کرد.


3- رضا تقی‌پور وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات

تقی پور هم یکی از وزرای آرام دولت دهم بود و به آرامی هم توسط آقای احمدی‌نژاد از کار برکنار شد و آقای نیکزاد با حفظ سمت به جای تقی پور ایفای نقش کرد، به هر حال آنچه مهم است، جاماندن تقی پور از قطار پاستور و انتظار در ایستگاه شورای شهر برای رسیدن به خیابان بهشت است.


4- محمدرضا اسکندری وزیر کشاورزی در دولت نهم

یکی دیگر از اشخاص مطرح در ثبت نام شورای شهر چهارم، آقای اسکندی وزیر کشاورزی دولت نهم بوده است که در هر نشست مطبوعاتی خود در دولت نهم، یکی از دستاوردهای جدید جمهوری اسلامی ایران در زمینه کشاورزی را معرفی می‌کرد.


5- مهندس علی آبادی یکی از معتمدین احمدی‌نژاد

در زمان تعیین ترکیب کابینه دهم از سوی رئیس دولت با توجه به تأکید به‌کارگیری علی‌آبادی در ترکیب کابینه و نگرانی از واکنش منفی مجلس نسبت به وی که ریشه در کارنامه مدیریت ورزشی وی داشت، دو گزینه برای ورود علی‌آبادی به کابینه پیش روی وی قرار گرفت، اول ورود به تیم نفتی کشور و قرار گرفتن زیر سایه مسعود میرکاظمی و دوم مطرح شدن به عنوان جانشین فتاح وزیر نیرو در دولت دهم.

گزینه اول را علی‌آبادی نپذیرفت و حاضر نشد در سایه وزیر سابق بازرگانی به وزارت نفت وارد شود، وزارتخانه‌ای که انتظار داشت خود بر مسند وزارتش تکیه بزند و در نهایت به رغم هشدارهایی که به علی‌آبادی داده شد وی در ترکیب کابینه به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس رفت و یکی از سه وزیری شد که نتوانست از مجلس هشتم رأی اعتماد بگیرد.

طیف دوم: مدیران و مشاورانی که دولت را سکوی پرتاب برای شورای شهر تلقی می‌کنند



6- رحمت الله حافظی و علی ذبیحی و دو نفر از روسای سابق تامین اجتماعی

از دیگر اشخاصی که می توان به عنوان چهره‌های متعلق به دولت از آنها نام برد، حافظی و ذبیحی دو تن از مدیران سابق تامین اجتماعی هستند.

مرتضوی قاضی معلق شده و متهم در ماجرای کهریزک، جانشین حافظی در تامین اجتماعی بود.

رحمت الله حافظی و علی ذبیحی 


7- بهمن شریف زاده (حامی شبه تئوریک مشایی و احمدی نژاد)

شریف زداه یکی از برادران رئیس دفتر رئیس جمهور است، البته وی به عنوان حامی مذهبی جریان خاص دولتی هم ایفای نقش می کند و هرزگاهی با تعاریف شبه تئوریک اقدامات و اظهارنظرهای آقایان احمدی نژاد و مشایی را اسلامیزه می‌کند و احتمالا در زمان فعلی و با توجه به اتمام مسیر قطار پاستور، به دنبال اسلامیزه کردن اظهارات دیگر دولتیون در شورای شهر چهارم است.


8- عباس امیری‌فر مسوول راه اندازی تشکل‌های یک شبه

عباس اميري‌فر همچون بهمن شریف زاده، یکی دیگر از روحانیون حامی دولت است كه به دنبال ایجاد تشکلی موسوم به جامعه وعاظ ولايي مقابل جامعه روحانیت مبارز تهران بود که سرانجام به نتیجه نرسید به دلیل پاره‌‌ای از توضیحات، توسط دادگاه ویژه روحانیت بازداشت و در اوین بازجویی می‌شد.

به هرجهت وی در حال حاضر و با توجه به اتمام دولت دهم، احساس تکلیفی در شورای شهر چهارم می‌کند تا شاید بتواند در شورای شهر هم تشکلی دیگر همچون وعاظ ولایی راه اندازی کند.



  • صادرات دولت نهم و دهم در انتخابات ریاست جمهوری

کمتر از 45 روز به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی و خلق حماسه سیاسی ملت ایران باقی مانده است، اما اخبار منتشر شده همچنان حاکی از احساس تکلیف‌های متنوع و تازه مسوولان سابق و اسبق نظام است.

آنچه در میان احساس تکلیف‌های انتخابات ریاست جمهوری به چشم می‌خورد، تکثر نامزدهای انتخاباتی از میان دولت نهم و دهم است و به تعبیر دیگر، دولت نهم و دهم رکورد صادرات نامزدهای انتخاباتی در طول تاریخ انتخابات‌های ایران از آن خود کرده است.


1- باقر لنکرانی وزیر جوان دولت نهم

باقری لنکرانی که این روزها اسمش بر سر زبان‌ها افتاده است، بعد از دولت نهم تا مدت محدودی از سیاست کناره‌گیری کردن و مجددا با قبول سمت سخنگوی جبهه پایداری وارد فضای سیاسی جامعه ایرانی شدن و بعد از انتخابات مجلس و گمانه زنی‌های فراوانی به عنوان نامزد اول جبهه پایداری برای ریاست جمهوری معرفی شد.


2- منوچهر متکی وزیر برکنار شده در سنگال

از دیگر چهره‌های مطرح شده در انتخابات ریاست جمهوری، اقای متکی وزیر امور خارجه دولت نهم و دهم است که در دولت دهم آنهم در ماموریت کاری بر اساس تصمیمات خلق‌الساعه توسط آقای احمدی نژاد از کار برکنار شدند و توانستند با قرار گرفتن در ائتلاف 5 نفره، برای ریاست جمهوری احساس تکلیف کند.


3- مصطفی پورمحمدی وزیری که یک شبه از وزارت اطلاعات به وزارت کشور منتقل شد

یکی دیگر از وزرای سابق دولت نهم، آقای پور محمدی رئیس فعلی سازمان بازرسی است که نتوانست با مدیریت آقای احمد‌‌ی‌نژاد کنار بیاید و مانند دیگر وزرای برکنار شده، مورد الطاف رئیس جمهور قرار گرفت و از وزارت کشور برکنار شد.

وی بر اساس بیان خود برای ریاست جمهوری احساس تکلیف کرده و کسی را جز خود اصلح نمی‌داند.


4- دکتر الهام و ابوالمشاغلی در دولت‌های نهم و دهم

یکی دیگر از کسانی که برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، زمزمه‌هایی برای حضورش در صحنه به گوش می‌رسد، دکتر الهام یا وفادار آقای احمدی‌نژاد است که بعد از خارج شدن از دولت بازهم به آغوش یاران سابق خود برگشت؛ شخصی که با انتصاب‌های متفاوت از طرف رئیس دولت، به عنوان ابوالمشاغل قوه مجریه نام گرفت.


5- حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش و احساس تکلیف مجدد برای ریاست جمهوری

حاجی بابایی وزیر آموزش پرورش از جمله اشخاصی است که در زمان فعلی در دولت دهم در حال خدمت است و احساس می‌کند که می‌تواند با قرار گرفتن در جایگاه ریاست جمهوری با توجه به شناخت حاصل شده از محیط آموزشی کشور، طرح تحول آموزش و پرورش را پیگیری کند.


6- مشایی عارفی از تبار سخنان احمدی‌نژاد

یکی دیگر از افرادی که احساس می کند که می‌بایست برای ریاست جمهوری احساس تکلیف کرد، آقای مشایی یار غار رئیس جمهور و رئیس دفتر ایشان است، کسی که مقام معظم رهبری با قرار گرفتن ایشان در جایگاه معاون اولی رئیس جمهور در دولت دهم مخالفت کردند و فرمودند که انتصاب ایشان به عنوان معاون اولی دولت، به مصلحت نیست و در حال حاضر، مشایی احساس می‌کند که می‌تواند به جای معاون اولی در جایگاه ریاست جمهوری به مردم خدمت کند.


7- صالحی وزیر خارجه خندان دولت دهم

از دیگر مصادیق صادرات نامزد برای انتخابات، صالحی وزیر خارجه کنونی دولت دهم است که بعد از برکناری حاشیه‌ساز آقای متکی توسط رئیس دولت، به جای وی روی صندلی وزارت خارجه جلوس کردند و چند وقتی است که شایعاتی مبنی بر اعلام کاندیداتوری ایشان از طرف دولت در جامعه مطرح است.


8- سعیدی‌کیا، وزیری برای تمامی دولت‌ها

یکی دیگر از نامزدهای به ظاهر جدی و راسخ برای ریاست جمهوری، محمد سعیدی‌کیا است، شخصی که تقریبا وزیر تمامی دولت ها به غیر از دولت شهید رجایی و بنی صدر، بوده است و در دولت نهم به بهانه مریضی، توسط رئیس جمهور از کار برکنار و حال آمده است تا نشان دهد سعیدی‌کیا بیمار و مریض نیست.


9- احمدزاده کرمانی از استانداری تا ریاست میراث فرهنگی

از دیگر دولتیون صادر شده برای انتخابات ریاست جمهوری، روح‌الله احمدزاده کرمانی است که با تعریف و تمجید از دولت و اطرافیان رئیس جمهور، توانست استاندار استان فارس بشود و بعد از ایجاد حاشیه‌های فراوان از استانداری برکنار شده و معاون رئیس جمهور در سازمان میراث فرهنگی شد.

چندی پیش اخباری مبنی بر تبری جستن احمدزاده از اطرافیان رئیس جمهور در رسانه ها منتشر شد و بعد از آن احمدزاده احساس تکلیفش برای خدمت به کشور را با معرفی خود به عنوان یکی از نامزدهای انتخاباتی مطرح کرد.


10- ثمره هاشمی فرد بدون حاشیه دولت نهم و دهم

یکی دیگر از اشخاص مطرح شده برای ریاست جمهوری دوره یازدهم، آقای ثمره هاشمی مشاور ارشد رئیس جمهور استف کسی که نسبت به دیگر اعضای کابینه، نسبتا بدون حاشیه به کار خود ادامه می‌دهد و در حال حاضر و با توجه به پیشنهاد دولتیون زمزمه‌هایی از احساس تکلیف وی به گوش می‌رسد.

جمع بندی

به نظر می‌رسد یکی از دستاوردهای قابل توجه دولت نهم و دهم در کنار نقاط مثبت و منفی، تربیت افراد مختلف اعم از وزیر، معاون و مدیر برای احساس تکلیف در انتخابات‌های مختلف نظام استف بعضی خود را در سطح مجلس می دانستند و وارد مجلس شدند، بعضی خود را در سطح شورای شهر دانسته و ثبت نام کردند و دیگرانی احساس تکلیف خود را فقط در جایگاه ریاست جمهوری دیده و برای بدست آوردن آن تلاش می‌کنند، اما آنچه در حال حاضر و در کنار صادرات انتخاباتی دولت دهم مغفول مانده است، رسیدگی به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم است.


مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن