دیدبان
آیا الهام گزینه ی احمدی نژاد است؟

همه چیز درباره مرد ابوالمشاغل دولت

همه چیز درباره مرد ابوالمشاغل دولت

دیدبان: " برادر خوبم جناب آقاي دكتر الهام"

وزير محترم دادگستري

نامه شفاف و گوياي شما را دريافت كردم ،‌ يك بار ديگر شما را به عهدي كه بسته‌ايم توجه مي‌دهم. قرار بود در راه خدمت به مردم و اصلاح اساسي امور و پي‌گيري اهداف بلند، ‌مقاوم و صبور باشيم . بديهي است هر چه جلوتر مي‌رويم فشار‌ها و بي انصافي‌هاي برخي بيشتر مي‌شود و شما بايد تحمل كنيد. يادتان بيايد بر بزرگان ما در همين دوران انقلاب از سوي خودخواهان و مخالفين عدالت و پاكي چه آورده‌اند...»

سطور فوق جواب دکتر احمدی نژاد بود به نامه ی دکتر غلامحسین الهام که در تاریخ 21 /2/ 87 نوشته شد. زمانی که الهام در رسانه ها به عنوان «ابوالمشاغل» معروف شده بود، همزمان طرحی در مجلس به تصویب رسید که حقوقدانان شورای نگهبان نباید بیش از یک شغل بر عهده داشته باشند؛ از این رو الهام در نامه ای از احمدی نژاد خواست تا از تمام مناصب دولتی استعفا دهد که با مخالفت احمدی نژاد روبرو شد.

احمدی نژاد در جواب نامه ی الهام؛ با یادآوری عهدی که بسته بودند وی را به استقامت دعوت کرد. عهدی که هر چند مدتی کمرنگ شد و باعث دوری الهام از دولت دهم شد. دوریی که رفته رفته الهام چند شغله در دولت دهم را تبدیل به یک منصب آن هم مشاور حقوقی رئیس جمهور کرد. وی همان روزی هم که این حکم را گرفت صراحتا این حکم را «سرکاری» قلمداد کرد و اظهار داشت که «عنوان مشاور در سیستم اجرایی ما غالبا صوری است و به قول معروف عنوان سرکاری است و با واقعیت مشورت متفاوت است».

اما ظاهرا این عهد دوباره تجدید شده و الهام دوباره به میدان کسب مناصب مختلف و متعدد بازگشته است. این دوری در آبان 1391 تبدیل به وصل شد و الهام ابوالمشاعل با دریافت حکم سخنگویی دولت، دوباره به کابینه راه یافت. چند روزی از دریافت حکم سخنگویی نگذشته بود که احمدی نژاد طی حکمی دیگر، وی را نماینده ی خود در شورای نظارت بر صدا و سیما منصوب کرد. و چندان هم از این حکم نگذشته بود که حکمی دیگر به نام الهام خورد؛ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور که بی شک آخرین منصب الهام ابوالمشاغل نخواهد بود.

اما این بازگشت رنگ و بوی دیگر دارد. ظاهرا الهام یکی از گزینه های احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 است. الهام دوباره به کابینه بازگشته و عهد را تازه کرده است. اما این عهد این بار او را وارد چه عرصه و یا شغلی می کند؟

مرد همیشه سخنگوی بی اطلاع

الهام تنها فردی است که در نظام جمهوری اسلامی ایران تاکنون چهار بار حکم سخنگویی دریافت کرده است. وی در ابتدا سخنگوی قوه ی قضائیه، سپس سخنگوی شورای نگهبان، سخنگوی دولت نهم و در آّبان 1391 سخنگوی دولت دهم شد. هر چند وی ید طولایی در سخنگویی دارد اما ظاهرا رابطه ی خوبی با اصحاب رسانه نداشته و معتقد است رسانه ها تنها به شایعات می پردازند و به آن زنده اند. از جمله نکته های مهم در کسوت سخنگویی الهام آن است که در بیشتر موارد تکذیب های الهام مصادف با تأیید می شود، یعنی آنچه که الهام تکذیب می کند به فاصله ی چند روز تأیید می شود.
 

ماجرای عزل دانش جعفری اولین وزیر اقتصاد دولت نهم و مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دولت دهم دو نمونه ی کامل است. در ماجرای عزل دانش جعفری، الهام در کسوت سخنگوی دولت آن را دروغ سیزده شمرد اما بعد از چند روز دانش جعفری با حکم رئیس جمهور برکنار شد. در ماجرای وزیر بهداشت نیز به فاصله ی یک روز مبنی بر ابقای وزیر بهداشت در منصب خود، برکنار می شود و سخنان مرد همیشه سخنگو را برای چندمین بار تکذیب روبرو می سازد.

جنبه ی سخنگو بودن الهام برای احمدی نژاد مهم است. او به خاطر همین مطلب یکبار در دولت نهم و یکبار در دولت دهم سخنگوی دولت شد. چراکه سخنگو بودن ظرفیت رسانه ای بالایی داشته و در نزد اصحاب رسانه و افکار عمومی نقشی برجسته دارد. ظرفیتی که شاید در موسم انتخابات می تواند فعال شده و جریان سازی کند. هر چند به نظر می رسد الهام نتوانسته چندان از این ظرفیت به خوبی استفاده کند. 
 
 الهام قبل از سال 1384
غلامحسین الهام متولد 1338 از اندیمشک و 53 ساله است. وی دارای مدرک کارشناسی حقوق قضایی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس و دکترای حقوق جزا و جرم‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس است. از این رو مدرک او در رشته ی حقوق و زیرشاخه های آن می باشد. وی زندگی ساده ای دارد و از این جهت به احمدی نژاد نزدیک است.
 
 

همسر غلامحسين الهام ـ فاطمه رجبي ـ هم از مهمترين چهره هاي حامي دولت احمدي نژاد بخصوص در چهار سال ابتدايي اين دولت بود. وي اگرچه در كتاب مشهور خويش احمدي نژاد را معجزه هزاره سوم ناميد اما در دولت دهم و پس از وقايعي چون خانه نشيني و معاون اول مشايي و ... كمتر به دفاع از احمدي نژاد پرداخت و در آخرين اظهار نظر خويش از ترجيحش بر سكوت سخن گفته بود.

جدول زیر کلیه مسئولیت های غلامحسین الهام را تا قبل از سال 1384 نشان می دهد.

با مروری بر سوابق الهام نشان می دهد که الهام تا قبل از دولت نهم بیشتر فردی حقوقی و قضائی بوده تا فردی سیاسی؛ از این رو قبل از دولت نهم بیشتر در دانشگاه ها و در نهادهایی نظیر شورای نگهبان و قوه ی قضائیه فعال بود تا در نهادهای سیاسی نظیر مجلس و دولت. هر چند وی منصب سخنگویی قوه ی قضائیه و شورای نگهبان را تا قبل از سال 1384 برعهده داشت اما این مناصب وی را چندان در رسانه ها به عنوان فردی فعال و سیاسی مطرح نکرد و بیشتر از وی چهره ای علمی و حقوقی ساخت.
 
 
الهام بعد از سال 1384؛ ابوالمشاغل

اما او با پیوستن به تیم احمدی نژاد در انتخابات 1384 عملا تبدیل به یکی از گزینه های سیاسی دولت نهم شد و توانست بعد از مشایی در ردیف دومین فرد پر مشغله ی کابینه ی نهم قرار بگیرد. الهام توانست تقریبا نزدیک به ده منصب را از دستان احمدی نژاد دریافت کند. وی در دولت نهم بسیار فعال بود و با داشتن منصب سخنگویی توانست به چهره ای مطرح در دولت نهم مطرح شود اما با شکل گیری دولت دهم عملا الهام از دایره ی یاران و حلقه ی نزدیک احمدی نژاد دور شد و تنها به حکم مشاوره ی حقوقی بسنده کرد. حکمی که آن را سر کاری خواند.

علت دوری الهام در دولت دهم از زبان خود وی بیان شده است. وی علت دوری خود از دولت دهم را توفق تیم مشایی بر انتصابات رئیس جمهور دانسته و شخص مشایی را عامل تفرقه ی یاران احمدی نژاد خواند.

 
 
دوران دوری از دولت؛ به دنبال رای منتقدان دولت

الهام در دولت دهم تنها توانست حکم مشاوره ی حقوقی رئیس جمهور را از دستان احمدی نژاد بگیرد. دوری الهام از کابینه ی دهم چندان به مذاق وی خوش نیامد و از این رو تصمیم گرفت تا با دیگر اخراجی های دولت جبهه ی پایداری را تشکیل دهد، اما عضویت وی در این جبهه دیری نپایید و بعد از مدتی از این جبهه گسست و دوباره با احکام جدیدی که از احمدی نژاد دریافت کرد به دولت پیوست. الهام در دوران جدایی از دولت مانند سایر وزرای برکنار شده رویکردی انتقادی شدید علیه دولت نگرفت و با حفظ چارچوب و حمایت گفتمانی از دولت؛ نقدهایی را در حوزه های اجرایی به دولت وارد دانست. او خود بیان داشت که: «نسبت من با رئيس جمهور، نسبت گفتماني است، چه در دولت و چه بيرون از دولت حامي اين گفتمان خواهم بود». بازگشت دوباره وی به دولت این بار با چهره ای منسوب به جبهه پایداری راهی بود برای جذب آراء نیروهای انقلابی که در شرف تبدیل شدن به منتقدان دولت و جریان انحرافی بودند.
 

الهام برعکس سایر اعضای جبهه ی پایداری به موضع گیری علنی علیه آنچه که جریان انحرافی دولت می خوانند، برنداشت و تلاش کرد با گذشتن از کنار این ماجرا رابطه ی خود را با دولت حفظ کند. منتقدان جبهه ی پایداری نیز به خاطر وجود افرادی که ساکتین در مقابل جریان انحرافی بودند هشدارهایی را به دلسوزان پایداری داده بودند. حمایت های الهام از دولت به حدی بود که وی برخلاف جبهه ی پایداری بیان داشته که «در سلامت فکری دولت نهم و دهم هیچ شکی نیست و از همه ی دولت های قبلی عملکرد بهتری داشته است».

هر چند وی در چند مورد عنان از کف داد و نتوانست انتقاد خود را را از جریان موسوم به انحرافی مخفی کند. از این رو وی یکبار پرهیز را شکست و گفت: «متاسفانه کسانیکه اشکال در مبنای فکری شان وجود داشت دور احمدی نژاد گرد آمدند و به صورت پنهان و نه شفاف شروع به ترویج اعتقادات انحرافی خود کردند که آرام آرام این مبانی منحرف به صورت تاکتیک اجرا شد و در نهایت منجر به تغییر استراتژي دولت شد».

اما با رفتن مشایی از پاستور حضور الهام پررنگ تر شد و به نوعی نشان داد که تنها فردی که می تواند در میان یاران احمدی نژاد در برابر مشایی بایستند و با وی رقابت کند شخصی جز الهام کابینه نیست. الهام کابینه دوباره به کابینه بازگشت تا از دولت حمایت کند. دولتی که به عقیده ی وی پرکارتین دولت بعد از انقلاب برشمرده می شود.
 

مواضع و سخنان حاشیه ساز

الهام در دوران سخنگویی خود و بعد از آن سخنانی حاشیه ساز زیادی داشت. هاشمی رفسنجانی از جمله شخصیت هایی بوده که الهام بیشترین سخنان و نقدها راعلیه وی بیان کرده است. از این رو وی و احمدی نژاد در این هدف با یکدیگر نزدیک بوده و هم عقیده هستند.

مهمترین سخنان وی که باعث جنجال رسانه ای شد، اظهار نظر وی در مورد ترکیب دوره ی جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. وی مجمع تشخیص را مجمعی از بیکاره های نظام خواند که برای آنکه برای نظام مشکلی ایجاد نکنند و در جایی مشغول باشند تعبیه شده است دانست.

این سخن الهام با واکنش های مختلف روبرو شد تا جایی که باهنر در جواب الهام گفت: اگر این استدلال الهام درست باشد خود وی باید الآن عضو مجمع تشخیص باشد!!

همچنین بعد از حضور یکباره ی احمدی نژاد در مجمع تشخیص نظام در دور جدید، وی بیان داشت که در صورتی که اصول تداوم داشته باشد حضور احمدی نژاد در مجمع نیز تداوم خواهد داشت.

همچنین اظهار نظرهایی که الهام در کسوت سخنگوی دولت داشته و بعد از چند روز تکذیب می شده باعث شد تا سخنان وی همواره حاشیه ساز جلوه کند. به نوعی که هرگاه الهام چیزی را به شدت تکذیب می کرد؛ رسانه ها به همان شدت احتمال تأیید می دادند.
 
 

بازگشت دوباره و تجدید عهد

«با الهام نیز صحبت شد و نظر وی این بود که بعد از انتخابات می‌خواهد وقت بیشتری را در دولت بگذراند چرا که احساس می‌کرد در آنجا مؤثرتر است از این رو نمی‌توان گفت که اخراجی در کار بود؛ در حال حاضر نیز الهام با جبهه پایداری در ارتباط است.»این اظهارات عضو برجسته ی جبهه ی پایداری مهندس محصولی در مورد پیوستن دوباره ی الهام به دولت بود.

به این ترتیب الهام نشان داد که بیشتر ترجیح می دهد متحد دولت باشد تا منتقد دولت. از این رو با گرایش الهام به سمت دولت و حضور کمرنگ مشایی در پاستور، الهام کابینه دوباره بازگشت و توانست احکام جدیدی را پی در پی از احمدی نژاد بگیرد. اما به نظر می رسد الهام می تواند یکی از گزینه های احمدی نژاد برای انتخابات 92 باشد چراکه الهام:

1. در بسیاری از موارد با احمدی نژاد همسو و هم عقیده است.

2. می تواند به راحتی از فیلتر شورای نگهبان بگذرد، چراکه وی چندین سال به عنوان حقوقدان شورای نگهبان در آن شورا عضویت داشته و حتی مدتی نیز سخنگوی این نهاد بوده است.

3. با توجه به مناصب متعدد سخنگویی در نهادهای مختلف می تواند ظرفیت رسانه ای بالایی داشته باشد.

4. به دلیل ارتباط با جبهه ی پایداری می تواند سبد آرا این جبهه را نیز به سمت احمدی نژاد بکشاند.

5. انتخاب الهام می تواند بخشی از اصول گرایان منتقد دولت را نیز ساکت کند.

از این رو در صورت رد صلاحیت مشایی، الهام مهمترین گزینه ی احمدی نژاد برای تصدی جانشینی وی در منصب ریاست جمهوری دوره ی بعد محسوب می شود.

جمع بندی

هرچند احمدی نژاد علاقه ی زیادی به سپردن کارهایی متعدد و مختلف به یک نفر دارد و افرادی نظیر بقایی، نیکزاد، مشایی و الهام نیز از جمله شخصیت هایی هستند که احکام متعدد از سوی رئیس دولت دریافت کرده اند؛ اما پیوند الهام این مرد پر مشغله ی دولت نهم و دهم از نوعی دیگر است. پیوندی که همسر الهام آن را ریشه در ایام دانشجویی این دو تن می داند و معتقد است رابطه و پیوند الهام و احمدی نژاد بسیار مستحکم و از جنسی دیگر است.

با سابقه و گزارشی که از فرازو فرود الهام در دو دولت نهم و دهم ذکر شد مشخص است که الهام می تواند یکی از مهمترین گزینه های احمدی نژاد برای ریاست جمهوری باشد. چراکه وی هرگز مانند سایر یاران اخراجی دولت، نقدی فراگیر به دولت نداشته و همواره رویکردی حمایتی اتخاذ کرده است. از طرف دیگر در طیف اصول گرایی نزدیکتری فرد به احمدی نژاد کسی جز الهام نیست.
بازگشت دوباره الهام به دولت و دریافت مناصب مختلف از احمدی نژاد نمایانگر جهت انتخاباتی است. جهتی که فعلا الهام نه آن را تأیید می کند و نه تکذیب. دوری چند ماهه الهام از دولت نیز توانست به راحتی سبد رای برای دولت جذب نماید، وی بعد از خروج از دولت به همراه برخی چهره های اخراجی دولت اقدام به تاسیس جبهه پایداری نمود و با جذب آراء منتقدین جریان انحرافی دوباره به درون دولت بازگشت و اینگونه توانست آراء حایمان جبهه مذکور را به احمدی نژاد برگرداند. حال باید منتظر بود و دید که آیا شغل ریاست جمهوری به مشاغل ابوالمشاغل و مرد همیشه سخنگو اضافه می شود یا نه!

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن