دیدبان

فایننشال تایمز: اردوغان در سوریه غرق می شود

فایننشال تایمز: اردوغان در سوریه غرق می شود
روزنامه فايننشال تايمز ضمن انتشار اين خبر به بررسي پيامدهاي ماجراي سوريه براي تركيه پرداخت و نوشت: از زماني كه تركيه موضع علني خود در حمايت از مخالفان سوري را اعلام كرد و مرزهاي خود را به روي پناه جويان گشود، تعداد بسيار زيادي پناه جو به اين كشور پناهنده شدند كه فراتر از توان اين كشور بود و اكنون به باري سياسي بر دوش دولت آنكارا تبديل شده اند.
اين روزنامه تاكيد كرد: در مدت هفت ماه گذشته، صادرات تركيه به سوريه از 6/1ميليارد دلار به 200 ميليون دلار كاهش يافته است كه اين نتيجه مستقيم ناآرامي هاي سوريه و دخالت آنكارا در جنگ اخير است.
روزنامه فايننشال تايمز خاطرنشان كرد: در اين ميان حزب كارگران كردستان (پ ك ك) با استفاده از حساسيت اوضاع، حملات دردناكي بر ضد نظام تركيه سامان داد و موجب شدت يافتن فشارهاي داخلي شد به طوري كه برخي از سران گروه هاي مخالف در تركيه، كناره جستن كشورشان از دخالت بيشتر در امور ديگر كشورها را خواستار شدند.
به گزارش العالم، گزارشگر فايننشال تايمز كه خود از نزديك براي بررسي اوضاع تركيه راهي اين كشور شده، در ادامه مي نويسد: تحليلگران به اين نتيجه رسيده اند كه تركيه خود را در بحران سوريه گرفتار كرده است و رجب طيب اردوغان به ويژه با دعوت به ايجاد منطقه حائل در اراضي تركيه، كشور خود را به ورطه انداخته است.
انتقال پيامدهاي منفي بحران سوريه به تركيه در حالي است كه كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، راسموسن دبيركل ناتو و هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا طي هفته هاي اخير، وضعيت گروه هاي اپوزيسيون سوريه را دلسرد كننده و يأس آور توصيف كرده و تصريح كرده اند كه از حكومت سوريه فاقد آلترناتيو مي باشد. اين مقامات همچنين تصريح كرده اند كه امكان تكرار سناريوي ليبي در سوريه مطلقا وجود ندارد.
اين در حالي است كه زلماي خليل زاد نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل (در زمان بوش) طي مقاله اي در نشريه فارين پاليسي خواستار انجام كودتا در سوريه شد بي آنكه توضيح دهد كدام نيرو قادر به انجام كودتا مي باشد؟ او مي نويسد: بهتر است آمريكا و دوستان و متحدانش درصدد برآيند تا به نيروهاي ميانه روي گروه هاي مخالف اسد پر و بال بدهند و از جمله سلاح و تجهيزات جنگي در اختيار آن ها بگذارند و از اين رهگذر زمينه را براي ورود افسران مخالف اسد در ارتش سوريه به ميانه گود و به راه انداختن يك كودتا با كمك آن ها فراهم كنند.
وي در ادامه مي نويسد: آمريكا در سوريه منافع مهمي دارد كه در خطرند از جمله اين كه واشنگتن نبايد اين فرصت را از دست بدهد تا اين كشور محوري را در منطقه خاورميانه از نيابت ايران به عنوان كشوري كه از تروريسم حمايت مي كند و در پي به دست آوردن سلا ح هاي كشتار جمعي است خارج كند و سوريه را در فرآيند ايجاد ثبات در منطقه شريك كند.
خليل زاد معتقد است: در شرايط كنوني اعتبار آمريكا هم در خطر است.

خليل زاد در عين حال علت انفعال آمريكا را «ترس از كشيده شدن پايش به جنگ، درگيري با روسيه و كاهش همكاري مسكو در زمينه برنامه اتمي ايران، و اقدامات تلافي جويانه ايران عليه آمريكا در منطقه» توصيف كرد. 

 

منبع: کيهان