دیدبان

دعوت عربستان از ظریف

دعوت عربستان از ظریف

به گزارش دیدبان به نقل از باشگاه خبرنگاران، ویترز گزارش داد: "سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه با بیان اینکه از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای سفر به ریاض دعوت کرده است گفت عربستان آماده مذاکره با ایران است."

 
 
"سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه گفت از وزیر امور خارجه ایران برای سفر به عربستان دعوت کرده است. سعود الفیصل در کنفرانسی خبری در ریاض پایتخت عربستان سعودی افزود: ما دعوتنامه ای را برای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران فرستاده ایم تا به عربستان سعودی سفر کند اما تمایل وی برای این سفر هنوز مسلم نشده است. اما هر زمانی را که او برای این سفر مناسب بداند، ما آماده ایم از وی استقبال کنیم.
 
رویترز همچنین پیشینه‌ای از روابط ایران و عربستان  ارائه کرد و نوشت: "عربستان روز سه شنبه اعلام کرد وزیر امور خارجه ایران را برای سفر به این کشور دعوت کرده است. این دعوت حاکی از احتمال آب شدن یخ روابط این دو کشور بزرگ واقع در حاشیه خلیج فارس  است.
بی بی سی عربی نیز نوشت: "ناظران سیاسی این دعوت عربستان را آغاز مرحله جدید در روابط تهران و ریاض توصیف کردند که ممکن است تاثیراتی بر درگیری های سوریه و برنامه هسته ای ایران داشته باشد که از مهم ترین موضوعات اختلافی میان تهران و ریاض شمرده می شود."
این شبکه افزود: "تقویت روابط ایران و عربستان سعودی خواسته آمریکاست".
خط خبری رسانه‌های وابسته به دولت انگلیس را هم می‌توان به نوعی در رسانه‌های وابسته به دولت عربستان نیز ردیابی کرد. چنانکه این رسانه ها نیز به نوعی کوشیدند بهبود روابط ایران و عربستان را در مقطع کنونی ضروری جلوه دهند.
در همین راستا العربیه گزارش داد: "کارشناسان ایرانی و سعودی از بهبود روابط بین ایران و عربستان استقبال کردند و بهبود روابط بین آنها را برای حل بسیاری از مسائل و بحران های موجود در منطقه ضروری دانستند."
 
 
اما از دیگر سو بررسی رویکرد خبرگزاری های امریکایی و همچنین فرانس پرس نشان می دهد که این خبرگزاری ها ابراز تمایل فیصل به بهبود رابطه با ایران و دعوت از وزیر امور خارجه ایران را یا در ارتباط با سفر هیگل به منطقه ارزیابی کرده و یا اینکه در گزارش هایی به طور مستقل به انعکاس این سفر پرداخته اند. فرانس پرس گزارش داد: "سعودالفیصل وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرد کشور وی به منظور بهبود روابط بین ریاض و تهران برای مذاکره با کشور همسایه ایران آماده است... اظهارات فیصل با دیدار چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا به عربستان همزمان بود. 
 
آسوشیتدپرس هم گزارش داد:  "چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا،‌ روز سه شنبه روانه عربستان سعودی شد تا با رهبران این کشور دیدار و گفتگو کند. سفر وزیر دفاع امریکا به عربستان سعودی و شمار دیگری از کشورهای عربی منطقه خلیج (فارس) به منظور تاکید کردن بر تعهد دولت باراک اوباما،  رئیس جمهور امریکا،‌ به دفاع از هم پیمانان واشنگتن در منطقه صورت می گیرد. "
 
همچنین در محتوای گزارش های  خبرگزاری های امریکایی و فرانس پرس تلاش های معنادار در جهت یاد آوری اختلافات میان ایران وعربستان دیده می شود. فرانس پرس نوشت: "عربستان سعودی، کشور عربی قدرتمند منطقه تاکنون گام های ایران، کشور همسایه خود را نادیده گرفته بود."
 
خبرگزاری امریکایی بلومبرگ نیز از اظهارات سعود الفیصل به عنوان اقدامی آشتی‌جویانه یاد کرد.
 
 
در مجموع از آنچه که گفته شد مشخص می شود که خبرگزاری های وابسته به دولت انگلیس و عربستان سعودی اظهارات سعود الفیصل را بسیار مثبت جلوه داده و از طرح مسائل اختلاف زا خودداری کرده است. اما خبرگزاری های امریکایی و فرانسوی چنین ملاحظاتی را رعایت نکرده‌اند و در عین حال چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم اظهارات فیصل را در ارتباط با سفر چاک هیگل ارزیابی کرده‌اند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن