دیدبان

ایران به دنبال روشنگری در مذاکرات هسته ای

ایران به دنبال روشنگری در مذاکرات هسته ای

به گزارش دیدبان به نقل از مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه در نطق پیش از دستور در ابتدای سخنان خود با اشاره به ولادت امام علی(ع) اظهار داشت: میلاد باسعات رأس‌الموحدین، ابرمرد معرفت و مجاهدت، باب مدینه علم علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) را به ملت و نمایندگان مجلس تبریک می‌گویم؛ جلال‌الدین در کتاب خود از جابربن عبدالله انصاری نقل می‌کند که روزی در محضر پیامبر (ص) بودیم که علی(ع) نیز وارد شد و پیامبر فرمود سوگند به کسی که جانم در دست او است این مرد و شیعیان او در روز قیامت رستگارانند.

وی ادامه داد: از پیامبر(ص) نقل است که فرمود «علی از من است و من از علی و جز خودم و علی کسی نمی‌تواند وظیفه مرا به انجام رساند».منزلت امام علی(ع) آنگونه بود که پیامبر(ص) فرمود «تو مرا به منزله هارون برای موسی هستی با این تفاوت که پس از من دیگر پیامبری نخواهد بود».

رئیس مجلس افزود: با این همه توصیه‌های پیامبر(ص) علی (ع) با سه دسته در مبارزه بود. دسته اول اصحاب جمل یا ناکسین، پول‌پرستان و طرفداران تبعیض و صاحبان مطامع. دوم اصحاب صفین یا غاصتین که همان سیاست‌بازان مکار بودند که روح تقلب و نفاق درآنها برجسته بود. سوم اصحاب نهروان یا خوارج که مارقین نام گرفتند. که با عصبیت‌های ناروا و جهالت‌های خطرناک بزرگترین ضربه را به اسلام زدند که امام علی(ع) درباره آنها فرمود«چشم این فتنه را من درآوردم و غیر از من احدی جرأت چنین کاری را نداشت پس از آنکه موجب دریای تاریکی و شبهه افکنی آنها بالا گرفته‌بود و هاری آنها فزونی یافته بود».

لاریجانی گفت: امام علی(ع) خوارج را مردمانی خشن که فاقد اندیشه‌های عالی و احساسات لطیف هستند، وصف می‌کند. مردمانی پست و برده‌صفت و اوباشی که از هر گوشه‌ای جمع شده‌اند. امروز پیروان اهل بیت و شیعیان علی(ع) نیز با همین سه گروه مواجه‌هستند. از یک طرف گروهی از متعصبین خشکه مقدس که در جهان اسلام به شیوه مارقین با همان عصبیت‌ها به جان مسلمانان افتاده‌اند و با سلاح تکفیر پیوندهای اسلامی را نابود می‌کنند و روحیه مبارزه گری خود را به جای طغیان علیه استکبار، استعمار و صهیونیسم در مصاف با امت اسلامی کشانده‌اند.

**تکفیریون امروز همان تیرهای شیطانی هستند

وی ادامه داد: در زمان علی(ع) هم مارقین از سلاح تکفیر بهره می‌جستند و حتی امام علی(ع) را تکفیر کردند. امام درباره این گروه فرمود« همانا بدترین مردم هستید. شما تیرهایی هستید در دست شیطان که از وجود پلید شما برای زدن نشانه خود استفاده می‌کند و به وسیله شما مردم را در حیرت، تردید و گمراهی می‌برد».

رئیس مجلس تأکید کرد: آیا تکفیریون امروز همان مأموریت مارقین را ندارند که جان، عرض و آبروی مسلمانان را نشانه رفته‌اند و چه خوب امام علی(ع) آنان را ترسیم کرد که تیرهایی‌ هستند در دست شیطان. امروز این تیرهای شیطانی در عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه و برخی بلاد دیگر اسلامی کاری جز تفرقه و کشتار مسلمانان انجام نمی‌دهند و اقدامات آنها بیشترین بهره را برای قاسطین و سیاست‌بازان مکار جهانی دربردارد. از طرف دیگر ناکسین و قاسطین امروز جهان با قدرت اقتصادی و شیطنت‌های سیاسی در مقابل انقلاب اسلامی ایستاده‌اند و هر روز به بهانه‌ای ماجرایی درست می‌کنند و به خاطر مطامع دنیوی جنگ راه انداخته‌اند و سالها‌ است با مکر سیاسی و رسانه‌ای در مقابل ملت ایران سنگ اندازی کرده‌اند و از سلاح انرژی نفت و بانک نیز استفاده نامشروع کردند تا به مقاومت ملت لطمه وارد کند.

**آمریکا با چه رو و منطقی نسبت به روسیه موعظه می‌کند

لاریجانی با اشاره به تحولات اوکراین تصریح کرد: اخیرا معاون رئیس جمهور آمریکا به دولت روسیه و آقای پوتین اخطار داد که نباید از ابزار انرژی در ماجرای اوکراین استفاده سیاسی کند واقعا خجالت آور و تعجب آور است که این گروه سیاست‌باز مکار این قدر فراموش‌کار شده‌اند. مگر شما در این سالها از ابزار تحریم نفت و گاز علیه ملت ایران استفاده سیاسی نکردید؟ پس با چه رو و منطقی نسبت به روسیه موعظه می‌کنید. اگر استفاده ابزاری از انرژی در سیاست را تقبیح می‌کنید که خودتان سال‌ها است با این روش مقابل ملت ایران ایستاده‌اید. آیا اینان قاسطین دنیای مدرن نیستند؟

**قدرت‌های بزرگ غربی میدان مذاکره هسته‌ای را شعبده بازی سیاسی عوضی گرفته‌اند

وی گفت: در روزهای اخیر مقامات امریکایی در زمینه مذاکرات هسته‌ای کم حرف ناپخته مصرف نکردند و در آشکار و نهان با ژست‌های سیاسی خط و نشان برای حد و حدود فناوری صلح آمیز هسته‌ای کشیدند که تعداد سانتریفیوژها باید در ایران فلان مقدار باشد، یا آب سنگین اراک چنین شود یا تحقیق و توسعه فلان محدودیت را پیدا کند.

رئیس مجلس ادامه داد: ظاهرا قدرت‌های بزرگ غربی میدان مذاکره هسته‌ای را شعبده بازی سیاسی عوضی گرفته‌اند. مذاکرات هسته‌ای مذاکراتی جدی است تا عیار اتهامات واهی شما روشن شود و ملت ایران ارزشی برای اینگونه مانورهای دروغین شما قائل نیست. ملت ایران طی سال‌های طولانی مجاهدت و پایداری به چنین دستاورد ملی رسیده‌ است آن هم در شرایطی که شما قوی‌ترین مغابله را با اراده ملت از خود نشان دادید.

لاریجانی افزود: امروز ملت ایران صاحب فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای شده است و این امری نیست که قابل معامله باشد. ایران در مذاکرات هسته‌ای به دنبال روشن گری حق خویش به تمام است نه دنبال اسباب‌بازی هسته‌ای لذا مذاکره کنندگان ایرانی نمی‌توانند از هیچ یک از حقوق هسته‌ای ایران شامل  غنی سازی در حد کارخانه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه آن هم بدون هیچ محدودیت صرفه‌نظر کنند.

**اگر نسبت به مذاکرات مقدماتی با مسامحه برخورد شد در مذاکرات نهایی مسامحه نداریم

وی گفت: مجلس شورای اسلامی همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای روز گذشته تأکید فرمودند مبنای توفیق حرکت آتی کشور را در خودباوری و تکیه بر دانش و توانمند‌ی‌های داخلی می‌داند که یک نمونه آن در دانش هسته‌ای رخ نموده است و به روشنی اعلام می‌کند که در مذاکرات آینده چهارچوب مورد قبول صیانت از کلیت فناوری صلح آمیز هسته‌ای است و کمیت این فناوری محل چانه زنی نیست و تنها خط قرمز در کیفیت فناوری هسته‌ای در حسب فتوای رهبری تولید سلاح است نه چیز دیگر.

رئیس مجلس تصریح کرد: وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده صرفا در این محدوده و فقط در موضوع هسته‌ای و نه چیز دیگر می‌توانند مذاکره را ادامه دهند و قدرتهای غربی بدانند که اگر نسبت به مذاکرات مقدماتی با مسامحه برخورد شد در مذاکرات نهایی محل مسامحه نخواهد بود.

لاریجانی با اشاره به ایام اعتکاف یادآور شد: در آستانه ایام اعتکاف هستیم که دوره پایش روح در ماه رجب است و الحمد‌الله این سنت حسنه در سال‌های اخیر در بین ملت ما فراگیر شده است. از خداوند می‌خواهیم نیایش‌های ملت ما به خصوص جوانان را اجابت کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن