دیدبان

احتمال نامزدی زیباری برای ریاست عراق

احتمال نامزدی زیباری برای ریاست عراق

به گزارش دیدبان ؛ خبرگزاری «النخیل» خبر داد، «محمود عثمان» از رهبران مستقل در کمیسیون همپیمانی ملی کردستان عراق خبر منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر احتمال نامزدی «هوشیار زیباری» برای ریاست‌جمهوری به جای «جلال طالبانی» را تایید کرد.
این درحالی است که طالبانی به دلیل بیماری دیگر نمی‌خواهد پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش در این پست باشد.
وی گفت: تا به این لحظه در ائتلاف همپیمانی کردستان بر روی نامزدی زیباری برای دور جدید ریاست‌جمهوری توافقی صورت نگرفته است.
از سوی دیگر زیباری نیز در پاسخ به احزاب سیاسی دیگر که می‌گویند ریاست‌جمهوری بر اساس قانون اساسی عراق منحصر به کُردها نیست، گفت که تصدی این پست با کُردها است زیرا ریاست‌جمهوری ضامن حفظ حقوقشان در عراق است.
وی گفت: کردها باید برای انتخاب یک نامزد متحد شوند و فراکسیون همپیمانی کردستان در پارلمان آنقدر نفوذ دارد که همه را برای حمایت از این نامزد متقاعد کند.
دو حزب کُردی بزرگ عراق یعنی اتحادیه میهنی کردستان به ریاست طالبانی و دموکراتیک کردستان به ریاست «مسعود بارزانی» به رغم آنکه موافقند پست ریاست‌جمهوری به کردها برسد، بر سر معرفی نامزد برای این پست با یکدیگر اختلاف دارند و هر یک ترجیح می‌دهد که خود این پست را برعهده بگیرد.
«احمد کانی» مسئول روابط ملی در ائتلاف کردستان عراق می‌گوید: بر اساس توافق راهبردی پیشین میان این دو حزب، پست ریاست‌جمهوری منحصر به حزب اتحادیه میهنی و پست ریاست منطقه کردستان منحصر به حزب دموکراتیک کردستان است.
وی افزود: اوضاع اکنون تغییر کرده است همان‌گونه که توزان موجود میان این دو حزب تغییر کرده است. بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق، حزب دموکراتیک کردستان عراق آراء بیشتری کسب کرده و در نتیجه انتخاب نامزد برای پست ریاست‌جمهوری را حق خود می‌داند و انتخاب هر نامزدی باید با موافقت این حزب صورت گیرد. بارزانی نیز بر این امر تاکید دارد و همین مسئله اختلافات او با حزب طالبانی را تشدید می‌کند.
هوشیار زیباری عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات است و سالهاست که پست وزارت خارجه را برعهده دارد و دایی مسعودبارزانی نیز است. از آنجا که مواضع تند بارزانی در قبال بغداد می‌تواند مانع او برای کسب رای اعتماد از پارلمان جدید شود، به نظر می‌رسد که کسب موافقت کردها برای ریاست‌جمهوری زیباری آسانتر باشد.

منبع:فارس

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن