دیدبان

ایران می‌تواند غنی‌سازی محدود داشته باشد

ایران می‌تواند غنی‌سازی محدود داشته باشد
به گزارش دیدبان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ "لوران فابیوس"، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه روزنامه واشنگتن پست با وی درباره اوکراین، سوریه و ایران به پرسش های این روزنامه پاسخ داد.
فابیوس در مورد موضع فرانسه در مذاکرات پاسخ داد: "امیدواریم بتوانیم راه حلی پیدا کنیم. هر کسی از وضعیتی که در آن تهدید هسته‌ای وجود ندارد خوشحال می‌شود. اما موضع ما بسیار ساده است: انرژی هسته‌ای غیرنظامی بله، بمب اتمی نه. این خیلی روشن است. در آن زمان در مذاکرات، موضع من این بود که ما توافق هسته‌ای مستحکمی می‌خواهیم. در مرحله اول، این توافق چندان محکم نبود. بنابراین ما بحث کردیم و به موضعی مشترک رسیدیم. ایرانی‌ها اول مخالفت کردند، اما ده روز بعد برگشتند و گفتند موردی ندارد.
وی در ادامه در پاسخ به سوال بعدی روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست که پرسیده بود "پس در واقع شما توافق موقت را محکم‌تر کردید؟"، اینطور جواب داد: "باید بگویم که نتیجه نهایی از نتیجه اول بهتر بود."
فابیوس گفت: "اکنون این مطلب را هم  باید  بگویم که تنش‌های ما با روسیه بر سر بحران اوکراین هیچ تأثیری بر مذاکرات هسته‌ای نداشته‌اند.»
فابیوس همچنین درباره پافشاری ایرانی ا بر حق غنی‌سازی در توافق ژنو گفت: "در مرحله اول توافق ما استفاده از این عبارت را  نپذیرفتیم. ایران می‌تواند تا حدی غنی‌سازی داشته باشد اما به شرطی که در حدی محدود باشد و از آن برای اهداف نظامی استفاده نکند.
وی تأکید کرد اگر بتوانیم با ایران در موعد مقرر به توافق برسیم، عالی خواهد بود.
وزیر خارجه فرانسه در بخش دیگری به موضوع روسیه و اوکراین پرداخت.
فابیوس در مورد عقب کشیدن سربازان روس از مرز اوکراین گفت: من با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفتگو کردم. او گفت تصمیم گرفته اند از مرز دور شوند اما تعدادی از سربازان خود را حفظ خواهند کرد. جالب ترین چیزی که پوتین گفت این است که خواستار به تعویق افتادن همه پرسی خواهد شد (که قرار بود یکشنبه درباره استقلال در شرق اوکراین برگزار شود). پوتین همچنین گفت که به نوعی انتخابات ریاست جمهوری اوکراین را که قرار است 25 ماه مه برگزار شود می پذیرد. برای ما ، مسئله اصلی انتخابات ریاست جمهوری است. در اوکراین هیچ رئیس جمهور مشروعی وجود ندارد ، در نتیجه باید انتخاباتی برگزار شود. و این انتخابات باید 25 مه برگزار شود. 
فابیوس در مورد تحریم‌های بیشتر علیه روسیه گفت: این به مسئله انتخابات بستگی خواهد داشت. اگر اقداماتی صورت بگیرد که برگزاری انتخابات را غیرممکن سازد یا آن را از مشروعیت بیندازد ، ما مجبور خواهیم شد تحریم ها را افزایش دهیم. برعکس ، اگر تلاش هایی به نفع انتخابات صورت بگیرد ، دلیلی نیست که تحریم ها را افزایش دهیم. روس ها می گویند مقامات اوکراین مشروعیت ندارند. بنابراین ، آنها چطور می توانند اینگونه عمل کنند؟ اگر شما می خواهید یک نیروی مشروع روی کار بیاید ، پس باید از انتخابات دفاع کنید.
ثانیا ، درباره انتخابات در سوریه چطور؟ این یک نمایش مسخره ، یک تراژدی است. همه می دانند که چه کسی برنده خواهد شد. مخالفان اجازه شرکت در انتخابات ندارند. 150 هزار نفر کشته شده اند و روسیه از این انتخابات حمایت می کند.
فابیوس ادامه داد: دانستن اینکه پوتین دقیقا چه در سر دارد ، دشوار است. اما ما باید با شفافیت بگوییم که در باره او چه فکر می کنیم. روشن است که الحاق کریمه غیرقابل قبول است. شما نمی توانید بپذیرید که کشوری یک کشور دیگر را به خود الحاق کند. تا آنجا که به بقیه اوکراین مربوط می شود ، ما باید از دولت اوکراین برای برگزاری انتخابات حمایت کنیم... ما نمی توانیم الحاق یا تحت سلطه قرار گرفتن اوکراین یا تجاوز به آن را بپذیریم. از طرف دیگر ، ما نباید با روسیه بجنگیم. حد فاصل این دو راه این است که از دیپلماسی و تحریم ها برای اعمال فشار استفاده کنیم. بسیاری از کشورها با روسیه روابط تجاری دارند. تا آنجا که به این مورد مربوط می شود ، دولت فرانسه تصمیم خود را ماه اکتبر خواهد گرفت.
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن