دیدبان

اعتراف کنگره آمریکا درباره ان.پی.تی و ایران

اعتراف کنگره آمریکا درباره ان.پی.تی و ایران

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در گزارشی درباره میزان پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای، اعتراف کرده که نقض کردن مفاد معاهده ان.پی.تی از سوی ایران، هیچ گاه قطعی نبوده و اثبات نشده است.

این گزارش که توسط پل کر تحلیلگر مسائل سلاح‌های کشتار جمعی نوشته شده و اخیرا منتشر شده، اذعان دارد که در پیمان ان.پی.تی هیچ سازوکاری برای چگونگی اثبات نقض یک عضو سازمان بین‌المللی انرژی اتمی از تعهداتش، وجود ندارد. همچنین رویه قانونی نیز برای اثبات این نقض‌ها وجود ندارد و فقط می‌توان از مصوبات کنفرانس بازنگری ان.پی.تی برای این منظور استفاده کرد.

مرکز تحقیقات کنگره آمریکا تاکید می‌کند که شورای امنیت سازمان ملل هیچ گاه اعلام نکرده‌ که ایران ان.پی.تی را نقض کرده است و اساسا نیز نه شورای امنیت و نه مجمع عمومی سازمان ملل، مسئولیت اعلام نقض یک کشور از ان.پی.تی را ندارند.

با این حال، شورای امنیت سازمان ملل صرفا با استناد به گزارش شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره عدم پایبندی ایران به موافقتنامه‌های بازرسی، اقدام به تصویب قطعنامه علیه ایران کرده است.

مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در ادامه گزارش خود به این حقیقت هم اعتراف کرده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز هیچ گاه گزارشی درباره تلاش ایران برای ساخت بمب هسته‌ای، ارائه نکرده است و فقط ایران را به عدم همکاری در بازرسی‌ها متهم کرده است.

این مرکز تاکید دارد که گزارش‌های نهادهای آمریکایی درباره تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته‌ای که طی یک دهه اخیر چندین بار منتشر شده، نیز با استناد به سوءظن به برنامه‌های مخفی ایران بوده است؛ یعنی آمریکایی‌ها با این توجیه که چون ایران برنامه هسته‌ای خود را به طور مخفیانه توسعه داده، پس حتما هدفش ساخت بمب هسته‌ای است، ایران را به ساخت بمب هسته‌ای متهم کرده‌اند؛ هرچند هیچ سندی در این باره موجود نباشد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن