دیدبان

یمن جولانگاه تازه تروریست‌های چچنی

یمن جولانگاه تازه تروریست‌های چچنی

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، نشریه "ورلدتریبیون" در گزارش اعلام کرد که حضور شورشیان تروریست چچنی در بین عناصر فعال االقاعده در یمن روبه‌افزایش است.

بر این اساس، مقامات یمنی اعلام کرده‌اند که توانستند یک فرمانده چچنی گروه "القاعده در شبه‌جزیره عربستان" را به قتل برسانند.

منابع امنیتی یمن اظهار داشته‌اند که چچنی‌ها روبه‌روز نقش پررنگ‌تری در این گروه تروریستی ایفا می‌کنند و این گروه در حال جذب نیرو از مناطق چچن و داغستان روسیه و کشورهای قراقستان و ازبکستان هستند.

همچنین یک منبع امنیتی یمنی اعلام کرد که عناصر چچن نه‌تنها در یمن بلکه در کل ساختار القاعده در حال رشد هستند. (در واقع) مسلمانان ساکن در مناطق تحت سیطره شوروی سابق، طی سال های گذشته به یمن هجوم آورده‌اند. تعدادی از این نیروها از مناطق مسلمان‌نشین روسیه آمده‌اند و برخی دیگر از داعش جدا شده و به یمن منتقل شده‌اند.

به گفته این منبع، یک فرمانده القاعده به نام "ابو اسلام الشیشانی" در نبرد با نظامیان یمن در استان جنوبی "ابیان" کشته شد.

بر این اساس ابو اسلام الشیشانی یک فرمانده ارشد القاعده بود که سابقه نبرد با ارتش روسیه در چچن را در کارنامه خود داشت. وی پیش از هلاکت تلاش داشت تا با به‌کارگیری و جذب نیروهای قفقازی‌ کنترل القاعده بر جنوب یمن را گشترش دهد.

یک فرمانده نظامی یمن نیز روز گذشته به خبرگزاری رسمی این کشور (سبا) گفت: شبه نظامیان القاعده به شدت درهم کوبیده شدند، تنها تعداد معدودی از تروریست‌ها توانستند از دره "ضیقه" فرار کنند و ما تمامی ان‌ها را شکار خواهیم کرد."

طبق اعلام مقامات یمنی، تاکنون 70 درصد اعضای گروه "القاعده در شبه جزیره عربستان" شامل عناصر خارجی آن بازداشت شده‌اند.

به گفته مقامات رسمی این کشور، این گروه تروریستی بر اثر عملیات ارتش یمن در استان‌های ابیان و "شبوا" که از 29 آوریل شروع شده است، متحمل خسارات سنگینی شده‌اند. فقط بر اثر حملات هوایی 4 مِی گذشته در شبوا 37 عنصر تروریست القاعده کشته شدند.

یک منبع رسمی در همین زمینه اظهار داشت: اکثر این 37 تن خارجی بوده و تبعه کشورهای عربستان سعودی، افغانستان، سومالی و چچن هستند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن