دیدبان
33 سال پیش در چنین روزی

محمد خاتمی: معیارهای انقلاب باید تعیین کننده سیاست خارجی باشد -

محمد خاتمی: معیارهای انقلاب باید تعیین کننده سیاست خارجی باشد -

رخدادهای 16 اردیبهشت 1360

چکیده

  • بر اساس آخرین اخبار رسیده از جبهه های جنگ، عراق با صدها کشته در جبهه های گیلانغرب ، دزفول و آبادان به سختی شکست خورده است .
  • سرهنگ عطاریان فرمانده عملیات غرب گفت : آواکس های آمریکایی در عملیات بازی دراز به عراق کمک می کردند.
  • به دنبال درگذشت بابی ساندز مبارز ایرلندی در زندان های انگلیس ، هواداران بابی ساندز موسسات انگلیسی را در فرانسه ایتالیا و آمریکا منفجر کردند.
  • دفتر تبلیغات مدرسه عالی شهید مطهری طی اطلاعیه ای اعلام کرد : ما از بابی ساندز تا ابد به نیکی یاد خواهیم کرد .
  • روزنامه معاریو که در فلسطین اشغالی منتشر می شود صدام را به خاطر خدمتی که با جنگ تحمیلی علیه ایران به رژیم صهیونیستی کرده است مورد ستایش قرار داد.
  • هیئت سه نفری حل اختلاف روزنامه انقلاب اسلامی را متخلف از فرمان امام دانست .
  • روزنامه جمهوری اسلامی: مارکسیسم را به عنوان هووی انقلاب شناختن علت العلل غالب انحرافات ایدئولوژیک و سیاسی مجاهدین خلق و همپالگی های التقاطیش بوده است.
  • سید محمد خاتمی ضمن تشریح اهداف و نتایج شرکت در اتحادیه بین المجالس گفت : از این پس باید سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای انقلاب تنظیم شود.

عراق با صدها کشته در جبهه های گیلان غرب ، دزفول و آبادان شکست خورد

بر اساس آخرین اخبار رسیده از جبهه های جنگ عراق با صدها کشته در جبهه های گیلانغرب ، دزفول و آبادان به سختی شکست خورده است . این گزارش می افزادید رزمندگان اسلام روز گذشته دشمن را از دو جبهه مهم جنوب کشور عقب راندند .

دیروز همچنین تدارک وسیع دشمن برای حمله به نیروهای کشورمان در میدان تیرآبادان با هوشیاری رزمندگان ارتش خنثی شد و دشمن با 40 کشته از این جبهه عقب نشست . سرهنگ عطاریان فرمانده عملیات غرب نیز گفت : آواکس های آمریکایی در عملیات بازی دراز به عراق کمک می کردند.(1)

وزارت خارجه دلایل و چگونگی توقیف کشتی متجاوز را اعلام کرد

وزارت امور خارجه کشورمان دلایل توقیف کشتی متجاوز به منطقه جنگی را اعلام کرد. بر اساس اطلاعیه وزارت امورخارجه ورود کشتی پانامایی به منطقه جنگی با وجود اخطار دولت موضع گیری تحریک آمیز دولت کویت را نسبت به ایران نشان می دهد. این اطلاعیه می افزاید : اگر کویت به سوالات ما پاسخ آشکار ندهد دولت ایران این اقدامات را خصمانه تلقی خواهد کرد.

وزارت خارجه کشورمان تاکید کرده است : در تاریخ 22 فروردین نیروی دریایی طی نامه ای گزارش داد که یک کشتی به نام وسترن سی به عملیات لرزه نگاری در منطقه فلات قاره ایران و کویت پرداخته است متعاقب آن در تاریخ مذکور گزارش تفصیلی امر نیز توسط نیروی دریایی ارسال گردید.

بر اساس این اطلاعیه در تاریخ 23 فروردین وزارت امورخارجه طی تلگرافی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت دستور داد ضمن ملاقات با مقامات وزارت خارجه کویت به آنان تفهیم نمایند که در شرایط جنگی فعلی چنین اقدامی از طرف دولت کویت با توجه به عدم مشخص بودن مرز فلات قاره ایران و کویت از طرف ایران غیردوستانه تلقی می گردد.به همین دلیل خواهان توقف ماموریت کشتی مربوطه از دولت کویت شد و مسئولیت عواقب امر به عهده آنان محول گردید .

در این اطلاعیه پس از توضیح روند مذاکرات با دولت کویت و عدم قبول درخواست ایران از سوی دولت این کشور تاکید شده است : تناقض در گفتار مقامات کویت ، عدم توجه به چندین بار اخطار دولت جمهوری اسلامی ایران ، ورود کشتی به منطقه جنگی مطالب آشکاری است که موضع گیری تحریک آمیز کویت را نسبت به جمهوری اسلامی ایران بیان می دارد . در ابتدای شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران دولت کویت خود را بی طرف اعلام کرد و خواستار پایان جنگ گردید و آیا موضع گیری های اخیر این دولت موید موضع بی طرفی است؟ آیا وام دو میلیارد دلاری این دولت به صدام مزدور بی طرفی است ؟!(2)

نخست وزیری نیز طی اطلاعیه ای ضمن گرامیداشت یاد و نام بابی ساندز اعلام کرد : ملت مبارز ایرلند مطمئن باشید که استعمار در مصاف با ملت های مصمم ناتوان است  و اکنون فریاد شما است که در جهان طنین افکن است پرچم مبارزه را برافرازید و در برابر ستمگران مقاومت کنید .

قیام عمومی مردم ایرلند در پی درگذشت بابی ساندز در زندان

به دنبال درگذشت بابی ساندز مبارز ایرلندی که در زندان های انگلیس و بر اثر اعتصاب غذا و در اعتراض به اقدامات فاشیستی دولت تاچر صورت گرفت هواداران بابی ساندز موسسات انگلیسی را در فرانسه ایتالیا و آمریکا منفجر کردند. 25 هزار نیروی پلیس و 2500 نیروی ضد شورش تظاهرات ایرلند را زیر کنترل شدید گرفته اند.

در کشورمان نیز مقامات و نهادهای مختلف از قیام مردم ایرلند حمایت کرده و درگذشت بابی ساندز را تسلیت گفتند. دفتر تبلیغات مدرسه عالی شهید مطهری طی اطلاعیه ای اعلام کرد : ما از بابی ساندز تا ابد به نیکی یاد خواهیم کرد .

در این اطلاعیه تاکید شده است : ای مردم ایرلند ما نیز همانند شما گرفتار این امپریالیست که برای نابودی آن قیام کرده ایم بودیم  و عملکرد آن را به خوبی می دانیم سال های سال ما را استثمار کردند و جز پیکری بر ما چیزی نگذاشتند ...در این مسیر ملت مسلمان و انقلابی ایران استواری و پایمردی شما را ارج می نهد و از اسقامت و شجاعت نماینده به حق شما بابی ساندز که در این طریق جان خود را فدا کرد تا ابد به نیکی یاد می کند.

نخست وزیری نیز طی اطلاعیه ای ضمن گرامیداشت یاد و نام بابی ساندز اعلام کرد : ملت مبارز ایرلند مطمئن باشید که استعمار در مصاف با ملت های مصمم ناتوان است  و اکنون فریاد شما است که در جهان طنین افکن است پرچم مبارزه را برافرازید و در برابر ستمگران مقاومت کنید .

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز طی اطلاعیه ای ضمن حمایت از مبارزات آزادی خواهانه ملت ایرلند یاد و نام بابی ساندز را گرامی داشت.(3)

ستایش اسرائیل از جنگ صدام علیه ایران

روزنامه معاریو که در فلسطین اشغالی منتشر می شود صدام را به خاطر خدمتی که با جنگ تحمیلی علیه ایران به رژیم صهیونیستی کرده است مورد ستایش قرار داد. این روزنامه نوشته است صدام سلاح هایش را برای جنگیدن با ایران ذخیره کرده بود در حالی که روابطش با پادشاهی سعودی تقویت کرد با سوریه قطع رابطه نمود و فعالیت سازمان آزادی بخش فلسطین را در عراق متوقف ساخت.

این روزنامه از روابط مشکوکی که میان صدام ، سادات و آل سعود وجود دارد پرده برداشته و به مقادیر زیادی اسلحه که اخیرا از طریق پادشاهی سعودی برای عراق ارسال شده اشاره کرده است.(4)

وزیر مشاور: بودجه 60 در جهت سازندگی انقلاب پیاده شده است

وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد :بودجه سال 1360 در جهت سازندگی انقلاب اسلامی پیاده شده است . موسی خیر گفت : در بودجه سال جاری صرفه جویی خوبی انجام شده که حاصل آن سرمایه گذاری برای سازندگی سیستم انقلابی است . (5)

از سوی دیگر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور نیز طی مقاله ای ضمن تحلیل بودجه نوشت : گفته شده است که لایحه بودجه سال 1360 بدون کسری تهیه و به مجلس تقدیم شده است خوب از لحاظ حسابداری دخل و خرج و موازنه ساده درآمدها و هزینه ها ظاهرا چنین است ولی باطن و عمق موضوع متفاوت است دولت آمده و گفته است که معادل 241 میلیارد تومان نفت خواهد فروخت که حدود 80 درصد درآمدها را تشکیل می دهد و 20 درصد بقیه هم مربوط می شود به مالیات ها که قسمت قابل توجهی از آن مالیات بر واردات یعنی حقوق و عوارض گمرکی است که آن هم به طور غیرمستقیم به نفت مربوط می شود و نشانگر هیچ نوع تولید و برداشت از اقتصاد داخلی نیست .(6)

 

روزنامه جمهوراسلامی:مجاهدین خلق سعی دارند که همیشه یک سر و گردن بالاتر از چپ جلوه گر شده  و هماره دو قدم جلوتر از تاریخ حرکت کنند.

اعلام تخلف روزنامه انقلاب اسلامی از دستور امام توسط هیئت سه نفره

هیئت سه نفری حل اختلاف روزنامه انقلاب اسلامی را متخلف از فرمان امام دانست .  این هیئت دیروز با شرکت آیت الله مهدوی کنی ، آیت الله اشراقی نماینده رئیس جمهور و آیت الله محمد یزدی نماینده آیات بهشتی ، هاشمی و محمد علی رجایی نخست وزیر تشکیل جلسه داد.

در پایان این جلسه آیت الله محمد یزدی سخنگوی هیئت در مورد مسائل طرح شده در این جلسه گفت : اولین مسئله مورد بحث در جلسه جوابیه نسبتا طولانی آقای بنی صدر به درخواست هیئت بود که در آن  از رئیس جمهور خواسته شده بود چرایی عدم ابلاغ  لایحه مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد اداره وزارت خانه های بی سرپرست به دولت را توضیح دهد .

سخنگوی هیئت با اشاره به شکایت آقای بهزاد نبوی در مورد روزنامه انقلاب اسلامی گفت : به علت این که شکایت مشابه دیگری در مورد روزنامه مذکور به هیئت ارجاع شده بود رسیدگی به این مورد به من واگذار شد و در نتیجه بررسی هایی که شد به طور کلی 17 نامه از مقامات کشوری به غیر از نامه های اشخاص متفرقه به هیئت رسیده بود که در نامه های مذکور به مطالب روزنامه انقلاب اسلامی در مورد مسئله گروگان ها و نسبت هایی که به دولت یا وزیر مشاور داده شده بود استناد شده و هیئت به این نتیجه نهایی رسیده که رسما اعلام کند که طرح مسئله گروگان ها و نسبت بذل و بخشش اموال ایران و یا تصرف غیرقانونی و یا اختلاس به دولت یا وزیر مشاور دادن در روزنامه انقلاب اسلامی با وجود آن که موضوع از طریق اداری به مقامات قضایی داده شده این یک تخلف قطعی از فرمان امام امت است که روزنامه مذکور مرتکب شده و این امر منشا تضعیف دولت ، تشتت آرا بوده و هیئت با اکثریت این نظر را به طور رسمی اعلام می کند. (7)

تاریخ پرتگاه مجاهدین خلق!

روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه سلسله مقالات مربوط به نقد مجاهدین خلق [منافقین] نوشت :مجاهدین خلق سعی دارند که همیشه یک سر و گردن بالاتر از چپ جلوه گر شده  و هماره دو قدم جلوتر از تاریخ حرکت کنند. در ادامه این مقاله آمده است : مارکسیسم را در موضع قدرت دیدن و مارکسیسم را به عنوان هووی انقلاب شناختن علت العلل غالب انحرافات ایدئولوژیک و سیاسی مجاهدین خلق و همپالگی های التقاطیش بوده است.

در ادامه این مقاله تاکید شده است : ملاک در اسلام حق و باطل است نه مرتجع و مترقی و این مرگ بر ارتجاع را مارکسیسم به دهان شما انداخته است . در دیدگاه ما هیچ فرد و گروهی نمی تواند ضد امپریالیست و به مفهوم درست تر ضد استکباری باشد مگر آن که بیش از همه سوخته تر و مستحیل تر در خدا گردد هر چه خدایی تر خلقی تر و هرچه بر نفس اماره مسلط تر ضد امپریالیست تر.(8)

خاتمی : معیارهای انقلاب باید تعیین کننده سیاست خارجی باشد

سید محمد خاتمی نماینده مجلس که چندی پیش برای شرکت در جلسه بهاره اتحادیه بین المجالس به مانیل رفته بود طی سخنانی ضمن تشریح اهداف و نتایج این سفر گفت : از این پس باید سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای انقلاب تنظیم شود.

وی اظهار داشت : قبل از انقلاب نظام خارجی وابسته ایران تعیین کننده نظام حکومت بود اما حالا که انقلاب عظیمی رخ داده تحولی بنیادی ایجاد شده و ملت ایران بر اساس آموزش های اسلامی در جهت ایجاد یک نظم تازه و مستقل بر مبنای ارزش ها و مصالح خود گام نهاده است و از این پس باید معیارها و اصولی که بر اساس آن انقلاب انجام گرفت تعیین کننده سیاست خارجی ما باشد.(9)

 

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن