دیدبان

آیا ایران و ۵+۱ توافقنامه نهایی را امضا می کنند؟

آیا ایران و ۵+۱ توافقنامه نهایی را امضا می کنند؟

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم،درحالی که مذاکرات کارشناسی ایران و 5+1 در نیویورک کلید خورده تا آخرین گفت و گوها حول مباحث فنی پیش از شروع مذاکرات اصلی انجام پذیرد، کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز برای بازرسی ازمعدن ساغند یزد و اردکان در ایران به سر می برند تا گزارش آژانس درمورد فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی را کامل کنند.


گفتنی است براساس برنامه درنظر گرفته شده از سوی اعضای شش کشور و ایران، قراراست نگارش پیش نویس توافقنامه نهایی از 23 اردیبهشت ماه دروین آغاز شده و دراین میان گزارشات واصله ازآژانس درمورد شفاف سازی و اجرای تعهدات هفتگانه ایران راه گشا باشد.

براین اساس، ایران تاکنون به تمام تعهداتی که به آژانس بین المللی انرژی اتمی براساس توافقنامه 20 آبان داده عمل کرده که این موضوع را می توان درگزارش اخیر آمانو مبنی بر همکاری سازنده ایران با این سازمان مشاهده کرد،ضمن اینکه ایران هم گام با تعاملات مثبتش با آژانس، تاکنون مفاد توافقنامه ژنو 3 را اجرایی کرده که این نشان از عزم جدی تهران برای حل پرونده هسته ای اش دارد.
دراین میان طرف غربی و به ویژه آمریکا نیز باوجود اقدامات غیراصولی تاکنون پایبندی خود را به مفاد توافقنامه ژنو 3نشان داده و براساس برنامه اقدام مشترک پیش رفته است.
همکاری سازنده میان طرفین هم ازسوی طرف ایرانی مثبت قلمدادشده و هم مقامات آمریکایی، درهمین راستا یکی ازمقامات ارشد آمریکایی وجود مولفه های مثبت در فضای پیش ازمذاکرات را مهم تلقی کرد، داریل کیمبال، مدیر انجمن کنترل تسلیحاتی آمریکا دراظهاراتی اعلام کرد که نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای برای رسیدن به توافقنامه جامع میان ایران و 5+1 وجود دارد که نشان از انعطاف‌پذیری و عمل‌گرایی لازم طرفین برای برای رسیدن به یک راهکار نهایی است.

ضمن اینکه علاوه بر اظهارات طرفین،ترافیک هایی که دردیدارها و ملاقات ها در این هفته و هفته آتی ایجاد شده نیز نشان از جدی شدن گفت و گوها دارد که همکاری طرفین را می طلبد، درواقع بحث برسر مسایل کلی به پایان رسیده و پای مسایل فنی و جزیی به میان کشیده شده که همین مسایل جزیی می تواند در نتیجه تاثیرگذارباشد.
بحث کارخانه آب سنگین اراک و بازطراحی این راکتور و کاهش میزان پلوتونیوم ،یکی ازاین موارد است، بحث برسر تعداد سانتریفیوژهای فعال درایران و کاهش 19هزار سانتریفیوژ به 6 هزار دستگاه ازدیگر مسایل اختلافی است که براساس شواهد و اظهارات اختلافات طرفین برسر سایت اراک حل شده وبحث برسر سانتریفیوژها هنوز باقی است.
به عبارت دیگر، اگرچه طرفین از فضای مثبت و سازنده مذاکرات سخن به میان می آورند و مفاد توافقنامه هم تاکنون اجرایی شده است اما نباید این موضوع راازیاد ببریم که آنچه تاکنون مانع از عدم دستیابی طرفین به یک نتیجه جامع و همیشگی شده، زیاده خواهی های غرب و ورود مسایلی جدا ازمسایل هسته ای به مذاکرات بوده است.

گفتنی است درصورتی که غرب عملکردی همچون گذشته را به کارببندد و سعی درکسب امتیازاتی بیش ازمیزان درنظرگرفته شده درتوافق موقت داشته باشد نمی توان به پایان مذاکرات دل بست و به قول خود مقامات غربی  تا درزمینه همه موارد به نتیجه نرسیم درهیچ بخشی به موفقیت نرسیده ایم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن