دیدبان
دکتر فریدون عباسی:

چرا علت ترور شهید علی‌محمدی را از جک استراو نپرسیدند؟

چرا علت ترور شهید علی‌محمدی را از جک استراو نپرسیدند؟

به گزارش دیدبان به نقل از رجانیوز، فریدون عباسی رئیس سابق انرژی اتمی در نشست بررسی توافق ژنو که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شریف برگزار شد، با بیان اینکه نظریه‌ها و تئوری‌ها از دانشگاه‌ها بیرون می‌آید و تصمیم‌سازی‌ها بر این اساس است، گفت: برهمین اساس ما به سخن امام خمینی ایمان می‌آوریم که می‌گفت دانشگاه مبدا تمام تحولات است. حال باید همه دانشگاهیان ظرفیتی را ایجاد کنند تا سخنان امام و رهبری اجرایی شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: یکسری شعارها مطرح می‌شود و سخنانی گفته می‌شود که تنها می‌خواهند برخی چهره‌ها را مصادره به مطلوب کنند.برای مثال شعار بسیجی واقعی همت بود و باکری، به دنبال مصادره به مطلوب بود. چرا که آنانی که در جبهه بودند و الان زنده هستند و می‌توانند موضع خود را بیان کنند بسیجی نیستند اما کسانی که حضور ندارند و می‌شود از آنان تفسیر به رای کرد، بسیجی واقعی بودند. این عده همچنین به دنبال حذف جمهوری اسلامی هستند و می‌خواهند جمهوری ایرانی را حاکم کنند.
عباسی در ادامه سخنان خود پیرامون فعالیت‌هایش در سازمان انرژی اتمی گفت: در دوره مدیریت بنده سازمان انرژی اتمی تیم مذاکره کننده را همراهی می‌کرد و سعی می‌کرد برای تیم مذاکره کننده خوراک لازم را تهیه کند تا آنان با دست پر به مذاکرات وارد شوند. ما در برخورد با 1+5 سه سناریو داشتیم. اولین آن برخورد عادی، دومین آن تعاملی و سومین آن تقابلی بود. بر همین اساس اخباری را هم که ما می‌خواستیم مخابره کنیم عواقب آن را بررسی می‌کردیم تا به مذاکرات لطمه‌ای نزند. ما حتی در این خصوص عقبه کارشناسی هم راه انداختیم.
وی تاکید کرد: به یقین به شما بگویم که قوی‌ترین تیم تخصصی و کارشناسی بعد از آمریکا را در این خصوص ما داشتیم و افراد ما از جمله تاثیرگذارترین افراد در آژانس در حوزه تخصصی بودند.
رئیس سابق انرژی اتمی در ادامه تصریح کرد: بر همین اساس در جلسات کارشناسی که بین ایران و 1+5 صورت می‌گرفت آنان به بن‌بست می‌رسیدند و هنگامی که در جلسات مذاکره به نتیجه می‌رسیدند و آقای جلیلی اعلام می‌کردند که بنده اختیار کامل دارم تا موضوع را حل کنم خانم وندی شرمن کار را متوقف می‌کرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آنان به ما می‌گفتند شما نفت و گاز دارید انرژی هسته‌ای می‌خواهید چکار اما ما نشان دادیم اگر ما محکم در مواضع‌مان بایستیم آنان عقب‌نشینی می‌کنند. بنده معتقد بودم که باید سطح مذاکرات را بالا می‌بردیم و اگر نیازمان به بالای 20 درصد را با آژانس در میان می‌گذاشتیم همین اتفاق می‌افتاد. دیگر سطح مذاکرات از بحث داشتن یا نداشتن غنی‌سازی بالاتر می‌رفت و باعث می‌شد آنان به ما بگویند که شما چه نیازی در حوزه هسته‌ای دارید تا ما آن را برطرف کنیم.
عباسی پیرامون تولید غنی‌سازی 20 درصد در نطنز گفت: تولید غنی‌سازی 20 درصد در نطنز آسیب‌پذیر بود و دشمن روی آن کار می‌کرد. بر همین اساس ما تمرکزمان را بر روی فردو گذاشتیم و تصمیم گرفتیم ماموریت فردو را به سمت تولید ببریم و میزان تولید 20 درصد را افزایش دهیم که مشاهده کردیم در مذاکرات آخر هم بحث بیشتر در مورد غنی‌سازی 20 درصد بود.
وی با طرح این سؤال که چرا آمریکا ابوطالبی را به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل نمی‌پذیرد، گفت: آمریکا می‌گوید 35 سال پیش آدم‌های ما را هر چه که بودند گروگان گرفتید درست است که 32 سال از آن ماجرا می‌گذرد اما من مدعی دفاع از اتباع خود هستم و نمی‌گذارم اقتدار آمریکا زیر سؤال برود. به همین خاطر قوانین را زیرپا گذاشت. حال ما باید از این موضوع درس بگیریم. حال ما نباید مدعی باشیم که چرا آنان اتباع ما را تحریم و ترور می‌کنند و در مذاکرات از این ابزار استفاده کنیم.
رئیس سابق انرژی اتمی ادامه داد: مسئولان در مذاکرات در قبال مابه ازای ترور من چه چیزی به دست آوردند آنان که هیچ خودمان هم قدر این افراد را نمی‌دانیم. من قصد حضور در دولت روحانی را نداشتم اما وقتی خودمان اینگونه رفتار می‌کنیم دیگر به راحتی می‌توانیم سانتریفیوژها را پلمپ کنیم. اشتباه این افراد این بود که فکر می‌کردند می‌توانند بدون استفاده از خرد جمعی و تجارب گذشته تفکرات خودشان را در ارتباط با غرب پیاده کنند و برای آنان مهم نبود که در این مسیر چه چیزهایی را از دست می‌دهند.
وی پیرامون رآکتور اراک گفت: رآکتور اراک یک خودباوری به جامعه ما داد که بخش خصوصی به حاکمیت اطمینان پیدا کند و ما با تعطیل و یا به عقب انداختن راه‌اندازی رآکتور اراک امکان آزمایشات علمی را از دست دادیم و در جامعه حاکمیت باید تضمین‌های لازم را به متخصصان بدهند.
وی ادامه داد: جک استراو باید جواب ترور شهید علیمحمدی را می‌داد چرا این موضوع را در ایران از او مطالبه نکردند. من مطمئن هستم MI6  در این ترور دست داشت اما اینان وارد کشور ما شدند، برگشتند اما هیچ کسی این سؤال را از آنان نکرد.
 
 
فریدون عباسی درباره توافق ژنو نیز گفت: در حقیقت ما با این توافقنامه به آمریکا اجازه دادیم که به تمام آرمان‌ها و آمال خود برسد اما ما امیدواریم تذکراتی که به مسئولان داده شد، در دور بعدی مذاکرات مشاهده شود و آنان مانند انسان‌های اولیه نباشند که همه چیز را از صفر شروع کنند و در مذاکرات از تجربیات گذشتگان استفاده کنند.
وی با اشاره به گزارش آمانو در سال 2011 گفت: ما به خاطر آن گزارش آژانس از آنان سند خواستیم اما آنان گفتند که کشورهایی که این گزارشات را به ما دادند می‌ترسند جاسوسانشان شناسایی شوند. در 2014 نیز بعد از توافقی که صالحی و آمانو در سازمان انرژی اتمی انجام دادند ما جلو جلو اقدامات خود را انجام دادیم اما آنان به هیچ یک از تعهدات خودپایبند نبودند. بعد از توافقنامه آمانو در گزارش خود گفت اطلاعات جدید به دست آمده ما را نسبت به اطلاعات قدیم‌مان مصمم‌تر می‌کند. در این مورد آقای ظریف باید پاسخ دهد که مگر چه اتفاقی افتاده است.
رئیس سابق انرژی اتمی درباره عدم نصب بعضی سانتریفیوژها گفت: از اینکه بعضی سانتریفیوژها در دوره آقای جلیلی نصب نشد،به خاطر همان بحث تعاملی در مذاکرات با غرب بود که تیم مذاکره کننده ایرانی ابزار لازم را داشته باشد.همچنین قسمتی از آن را به زیرزمین منتقل کردیم تا از حملات هوایی در امان باشد. حال اگر طرف مقابل تقابلی رفتار می‌کرد ما نیز ابزار لازم را در دست داشتیم اما در آن زمان آن سانتریفیوژها را راه نینداختیم تا مذاکرات پیش برود.
وی افزود: این جمله غلطی است که بگوییم جلیلی فقط در مذاکرات انشا می‌خواند بلکه وی کاملا بابرنامه در مذاکرات حضور می‌یافت.
عباسی خاطرنشان کرد: جریانی در داخل همان دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد تولید سانتریفیوژها را به بهانه ورود نفت جدید متوقف کرده بود و ما از آن طرف شاهد حملات کماندویی دشمن بودیم که این نشان از یک خطای استراتژیک می‌دهد. احمدی‌نژاد در اواخر دولت خود به بنده گفت که بقیه سانتریفیوژها را راه بیندازید که تبعات آن بر عهده من خواهد بود اما روحانی بر این عقیده نبود و ما از وی سؤال کردیم که سانتریفیوژها را راه بیندازیم یا خیر که وی جوابی به ما نداد البته ما در توافق ژنو جواب خود را گرفتیم.
عباسی تصریح کرد: مذاکرات داشت به نتیجه می‌رسید اما طرف مقابل منتظر نتیجه انتخابات ایران بود و منتظر بود تا حوادثی مانند سال 88 اتفاق بیفتد که خوشبختانه دولت جدید روی کار آمد که می‌تواند با این برگ برنده در مذاکرات حضور یابد اما ما می‌بینیم که از این برگ برنده هیچ استفاده‌ای نشد.
عباسی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: آمریکا وقتی ما را در مقابل خود نرم دید علاوه بر اینکه یک سری موارد را به ما تحمیل کرد موارد دیگری را که ربطی به مذاکرات نداشت را به ما تحمیل کرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن