دیدبان
اظهارات روحانی درباره حذف ممیزی قبل از انتشار مخالف نظر صریح امام(ره) است

آقای روحانی منسوبان شما مانع آزادی بیان می‌شوند

آقای روحانی منسوبان شما مانع آزادی بیان می‌شوند

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، علیرضا زاکانی نمانده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان دستور اظهار داشت: سالروز شهادت آیت الله مطهری را بزرگ می‌شماریم و به معلمان هزاران درود و سلام می‌فرستیم.« این ایامی را که نمایشگاه کتاب در تهران برگزار می‌شود به نظر بنده باید بهار کتاب نامید». مقام معظم رهبری.

وی ادامه داد: بزرگترین رویداد فرهنگی کشور یعنی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران درحال برگزاری است. به همین مناسبت نکاتی را در مورد کتاب که می‌توان آن را کالای فرهنگی جمهوری اسلامی نامید بیان می‌کنم. حوزه نشر در کشور ما که دارای فرهنگ و تمدنی عمیق و کهن است، از دیرباز به عنوان ستون فقرات اشاعه فرهنگ و فکر شناخته شده و لازم است با مراقبت مداوم و پیگیری حل مشکلات آن این حرکت را شتاب بیشتری بخشید. امروز طبق آمارهای رسمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از 60 هزار عنوان کتاب جدید در سال منتشر می‌شود که خود افتخاری برای نظام اسلامی است. گرچه عناوین منتشر شده از نظر کمیت و کیفیت تا نقطه مطلوب فاصله بسیار دارد.

نماینده مردم تهران افزود: رئیس جمهور در دیدار فعالان حوزه نشر بیان کرد که نباید ناشر نگران ممیزی و خود سانسوری ناشی از‌آن باشد؛ جناب آقای روحانی در مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب با رد ممیزی کتب قبل از انتشار بیان کرد که هیچ کس در ممیزی بالاتر از وجدان عمومی نیست. انها می‌دانند که به استقبال چه کتابی بروند و چه کتابی را در انزوا قرار دهند. صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند، اما نظر بنیان گذار جمهوری اسلامی حضرت امام (ره) خلاف نظر رئیس جمهور است.

امام (ره)فرمودند «نوشته‌هایی که می‌خواهد درک شود، یک یا چند نفری که یقین دارید آدم‌هایی هستند که مستقل هستند و در راه مسیر کشور و ملت هستند و وابسته نیز هستند آنها نوشته‌ها را مطالعه کنند و در آن درست دقت کنند و بعد از دقت در روزنامه‌ها و مجله نوشته شود و این طور نباشد که یک وقت بنویسند و منتشر شود، اما بفهمند که نوشته‌ها برخلاف بوده است. این یک چیزی است که لازم است و باید کتاب‌هایی که نوشته می‌شود به آن درست توجه شود و افراد مطلع و مدبر و کسانی که از مکتب‌ها اطلاع دارند توجه کنند و کتاب‌‌ها را قبل از انتشار مطالعه کنند چرا که این به صلاح خود شما و ملت است».

زاکانی گفت: آقای روحانی! کشور را به کدامین جهت و با چه سیاستی مدیریت و هدایت می‌کنید؟ امروز ماه‌هاست که از دوره تبلیغات انتخابات گذشته و طبق قانون اساسی حضرت عالی قسم یادکردید. پس چرا اینگونه برخلاف مصالح اسلام و با چه سیاستی در مورد مصالح اسلام و ملت ارائه نظر می‌کنید؟ کسی در دنیا شک ندارد که غذای روح بشر نیز مانند غذای جسم او باید دارای استانداردهای لازم باشد. اما متأسفانه مشاهده شده که قبل و بعد از روی کار آمدن دولت جدید برخی تلاش کردند با ارائه آدرس‌های غلط مسائل اصلی این حوزه را کنار زده و موضوعاتی فرعی مانند ممیزی را به عنوان مشکل اصلی صنعت نشر کشور ارائه دهند.

وی تأکید کرد: اینجا از تریبون مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنم که نظارت بر محتوای آثار که امروز پس از تصویب شورای عالی فرهنگی در حکم قانون است، بر همه دستگاه‌ها خصوصا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لازم الاجرا است. بهتر است آقایان به جای آنکه برای خوش‌آمد عده‌ای خاص و معدود که معلوم است از کجا تغذیه می‌شوند، دائما بر طبل حذف ممیزی بکوبند، بنا به شعارهایی که قبلا داده‌اند قانون را اجرا کرده و تلاش خود را معطوف به جلوگیری از اعمال سلیقه فردی در مسیر اجرای قانون کند. 

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آقایان بدانید و می‌دانید که در همه جای دنیا ممیزی هست و در همین جاهایی که به غلط به کشورهای آزادی معروفند، ممیزی به شدیدترین شکل ممکن اجرا می‌شود. برای مثال چند صفحه از کتابی با عنوان درس‌های دیپلماسی که توسط یک دیپلمات باسابقه آمریکایی در واشنگتن‌دی‌سی منتشر شده است را مشاهده کنید. از حذف یک کلمه تا یک جمله و یک پاراگراف در این کتاب مشهود است. 

زاکانی خاطرنشان کرد: بحث آزادی بیان و شعار غرب و فرانسه و برخورد با کتابی که در سال 1995 در فرانسه منتشر شد و به خاطر ترویج احکام حجاب وزیر این کشور در رسانه‌ها حاضر شد و اعلام کرد چون مخالفتی با اصول لایسیته دارد ما آن را جمع کردیم، برهمه آشکار و مشخص است.مخالفت و برخورد با عناصری که راجع به هولوکاست حتی تحقیر هم می‌کنند معلوم و آشکار است. لذا باید توجه کرد و اینکه آقای روحانی امروز با نام دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی منسوبان جناب عالی مانع از آزادی بیان و گفتار حداقلی از بیان حقایق رخداده در جامعه و در حوزه در داخل و سیاست خارجی می‌شود و به بهانه‌های مختلف حق و حقوق و آزادی نمایندگان مجلس را نیز تهدید می‌کند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: به راستی چرا نباید از فجایع و خیانت‌های رخ داده در قراردادهای نفتی به ویژه فساد نور چشمی‌های طلبکار امروز صحبت کرد و چرا در خصوص دلنگرانی‌های حساسیت برانگیز از مذاکرات هسته‌ای نمایندگان از اظهارنظر منع می‌شوند و یا بدتر از توجه به تحولات داخلی در صنعت هسته‌ای به خصوص صنعت هسته‌ای و خیانت‌های آشکار در کشور در این حوزه پیگیری نمی‌شود و مسئولان مربوطه با قسم دروغ افکار عمومی را اقوا می‌کند. البته در این خصوص در آینده با ملت ایران سخن خواهم گفت ولی امیدوارم کار به صحبت کردن با ملت نکشد و دولت خود به اصلاح امور بپردازد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن