دیدبان

گلایه‌های نادران از عملکرد دولت یازدهم

گلایه‌های نادران از عملکرد دولت یازدهم

به گزارش دیدبان به نقل از ایسنا ، الیاس نادران در نطق میان دستور امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با تبریک هفته معلم، روز کارگر و سالگرد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: نقل است قبل از انقلاب مجری در معرفی حضرت آیت‌الله دستیغب گفت "صاحبان گناهان کبیره" و ایشان در ابتدای منبر متواضعانه فرمودند "البته صاحب قلب سلیم هم هستم"؛ امروز این حکایت ماست با دولت از جمله در برخی حوزه‌های اقتصادی به ویژه هدفمندی یارانه‌ها.

نماینده مردم تهران با انتقاد به سیاست‌های اقتصادی دولت به ویژه در اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها گفت: در لایحه بودجه سال جاری الحاقیه‌ای برای هدفمند سازی یارانه‌ها از سوی دولت به مجلس ارسال شد که براساس آن اجازه می‌خواست 52 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی درآمد کسب کند و این به معنای افزایش متوسط 85 درصدی قیمت حامل‌های انرژی بود که مجلس به حق، به دلیل مبهم بودن، آن را تصویب نکرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: مجلس از دولت خواست تا خرداد ماه پیشنهاد کامل خود را ارائه کند.

نادران تصریح کرد: شورای نگهبان در مورد تکلیف دولت، سوال داشت و آن را در جلسه‌ای که در دفتر جناب ابوترابی‌فرد تشکیل شد نمایندگان کمیسیون حداکثر درآمد قابل تحقق 42 هزار میلیارد تومان اعلام کردند ولی بنا بر اصرار نمایندگان دولت جلسه با 48 هزار میلیارد تومان موافقت کرد. بعد امروز غیرمنصفانه به مردم گفته می‌شود اگر دولت به مصوبه مجلس عمل می‌کرد قیمت حامل‌های انرژی 70 درصد افزایش می‌یافت.

نماینده مردم تهران خطاب به دولتمردان متذکر شد: اولا اگر شما نمی‌خواستید چرا اصرار داشتید؟ چرا نمی‌گویید اگر 52 هزار میلیارد تومان پیشنهادی شما اگر در مجلس تصویب می‌شد چه بلایی بر سر ملت می‌آمد؟ آقای روحانی کتمان حقیقت و اظهار ناقص آن با راستگویی ناسازگار است.

نادران با انتقاد به خوداظهاری مجدد دولت گفت: این خط نادرست در فرم‌های ثبت‌نام تقاضای یارانه‌ هم دیده می‌شود. ملاحظه کنید "به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی صرفا افراد نیازمند می‌توانند نسبت به تکمیل فرم تقاضای یارانه اقدام کنند"، "به موجب قانون ارائه هرگونه اطلاعات نادرست موجب استرداد و جریمه نقدی به میران سه برابر یارانه دریافتی خواهد بود".

وی در اعتراض به این بندها مندرج در فرم درخواست یارانه، گفت: اولا مجلس ده‌ها مصوبه و صدها حکم در قانون بودجه داشته است چرا شما در تمام آن موارد نمی‌گویید به موجب قانون مصوب مجلس ما این امتیاز را می‌دهیم؟ مثلا چرا نمی‌گویید افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان، طرح تحول نظام سلامت و صدها طرح عمرانی ملی و استانی براساس مصوبه مجلس انجام شده است. ثانیا سواره از پیاده چه خبر دارد؟ صاحبان ثروت‌های چند صد میلیاردی و میلیاردهای دولتی و غیردولتی به شکل مشمئز کننده‌ای با شیوه‌ای ضد تبلیغ هر روز از مردم می‌خواهند، انصراف دهند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مردم هم با ثبت‌نام خود برای دریافت یارانه‌ها، پاسخ دادند. از یکی از مسئولان صداوسیما هم نقل شد که گویا ایشان به دولت گلایه کرده بود که درباره یارانه‌ها تبلیغ کنید و درصدی از آن را به شما پرداخت می‌کنیم ولی امروز مستحق فحش و ناسزا شدیم. بنده عرض کردم اتفاقا درست بوده چرا که آنچه را ملت دادند دولت با صداوسیما نصف کرده است.

نادران خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای روحانی به جای متهم کردن این و آن و آدرس غلط دادن آسیب شناسی را از خود و دوستانش شروع کند و صادقانه و خاضعانه از اشتباهی که شده است، عذرخواهی کند.

نماینده مردم تهران متذکر شد: تخریب مجلس شورای اسلامی چه سودی دارد؟ مشاوران تندرو و کج فهم را از خود دور کنید. از سرنوشت روسای جمهور گذشته عبرت بگیرد. وزیر شما اعلام می‌کند اسامی ده میلیون نفر از ثروتمندان جامعه را در اختیار دارید، پس چرا ماه‌ها معطل کرده‌اید؟ ما باید پشت هم باشیم تا بتوانیم بار سنگین تورم و رکود را از دوش مردم برداریم اگر این بی‌مهری‌ها نبود من از همین مختصر گفتار هم خودداری می‌کردم کما اینکه در فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها سکوت کرده‌ بودم.

نادران سپس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای به بیان انتقاداتی از عملکرد دولت یازدهم پرداخت و افزود: به عنوان نماینده مردم اعلام می‌کنم اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مردم در جریان جزئیات مذاکرات نیستند و ما به حق، دلواپسیم و اعلام می‌کنیم هر توافقی که منجر به محدود کردن حق غنی‌سازی و سطح غنی‌سازی و یا به فراتر از معقولات هسته‌ای برود، از نظر ما مردود است و مجلس در زمان خود به وظیفه‌اش عمل خواهد کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد به عملکرد دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در باب مبارزه با مفاسد اقتصادی خون دل، بسیار است. فقط عرض می‌کنم اگر دولت اراده استیفای حقوق ملت را داشته باشد، کافی است به جای مطالبه 4 میلیارد دلاری 80 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی را از گردن کلفت‌ها پس بگیرد.

وی افزود: مگر نه این است اسامی این افراد نباید در جیب رئیس جمهور بماند و باید بر مناره گفته شود. لااقل اسامی بدهکاران بالای 50 میلیارد تومان را به مردم اعلام کنید.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن