دیدبان

تشکیل ارتش برای تسخیر کی‌یف

تشکیل ارتش برای تسخیر کی‌یف

به گزارش دیدبان به نقل از مهر ، رویترز نوشت: "سرگئی لاوروف" از "جان کری" خواست تا آمریکا از نفوذ خود بر دولت اوکراین استفاده کرده و مقامات کی یف را متقاعد به دست کشیدن از ادامه عملیات نظامی در شرق اوکراین کند.

لاوروف همچنین بر لزوم افزایش اقدامات سازمان امنیت و همکاری های اروپا برای جلوگیری از افزایش تنش ها در اوکراین تاکید کرد.

اما در حالی که روسیه خواستار توقف خشونت ها در شرق اوکراین شده، "آرسن آواکوف" وزیر کشور موقت اوکراین، بر ادامه عملیات نظامی در شرق این کشور تاکید کرد.

به گفته آواکوف، ارتش این اوکراین در حال ادامه عملیات خود برای پاکسازی مناطق شرقی کشور و پایان دادن به اقدامات جدایی طلبان است. بر اساس این گزارش عملیات ارتش در روز شنبه در اطراف شهر کراماتورسک در شرق اوکراین متمرکز بود. این شهر در ۱۶ کیلومتری جنوب اسلوویانسک واقع شده و نیروهای دولتی از ساکنان این شهر خواسته بودند تا از منازل خود خارج نشوند.

در همین زمینه، یک مقام دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز شنبه گفت که محاصره اسلوویانسک توسط نیروهای دولتی کامل شده و حلقه محاصره با گذشت زمان تنگ تر خواهد شد.

از سوی دیگر یکی از رهبران جدایی طلبان از تشکیل ارتش برای حرکت به سمت کی یف خبر داده است.

بحران‌ در اوکراین با مرگ ۴۶ نفر  در روز جمعه در بندر جنوبی اودسا وارد مرحله تازه‌ای شده است. روسیه می گوید، این درگیری نشان دهنده آن است که دولت موقت کی یف در حال تحریک ملی گرایان اوکراینی است.

اوکراین از ماه نوامبر سال گذشته میلادی به سبب دخالت های کشورهای غربی وارد بحران شد و متعاقب آن مخالفان "ویکتور یانوکوویچ" با حمایت آمریکا و اروپا وی را از ریاست جمهوری اوکراین برکنار کردند. برکناری یانوکویچ موجب شد تا شهرهای شرقی اوکراین زمزمه جدایی سر دهند و پس از برگزاری همه پرسی استقلال در شبه جزیره کریمه ، این زمزمه ها شکل جدی تری به خود گرفت و البته گروه های جدایی طلب نیز اقدامات خود را شدت بخشیدند. در این میان کشورهای غربی با نادیده گرفتن اقدامات خود روسیه را متهم به دست داشتن در تحولات شرق اوکراین می کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن