دیدبان

جلیلی: حق هسته‌ای ملت ایران قابل معامله نیست

جلیلی: حق هسته‌ای ملت ایران قابل معامله نیست

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، سعید جلیلی دقایقی پیش در جمع مردم شهرستان گلپایگان، اظهار کرد: خدا را شاکرم که توفیق پیدا کردم که در خدمت مردم گلپایگان باشم، شهری که افتخارات بزرگی در راه کشور و جهان اسلام تقدیم کرده است از  مرحوم آیت‌الله سید جمال الدین گلپایگانی گرفته و آیت‌الله گلپایگانی و در حال حاضر آیت‌الله صافی گلپایگانی را در خود جای داده است، چهره‌هایی که سبب فخر جهان اسلام هستند.

وی افزود: باید دید که چگونه می‌شود که در منطقه‌ای با شعاع 200 کیلومتر این همه مفاخر به جهان اسلام تقدیم شده است، شهرستان گلپایگان و خمین آن همه مفاخر بزرگ را به اسلام تقدیم کرده است، اگر نگاه جامعه‌شناسانه به آن داشته باشیم، این سئوال پیش می‌آید که چگونه می‌شود چنین آثار ارزشمندی در این منطقه ظهور پیدا می‌کند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: خداوند در قرآن شجره طیبه را مثال می زند که برخی پدیده‌ها مانند شجره طیبه هستند که از ثمرات بشریت استفاده می‎کنند، باید ببینیم منطقه چگونه این ثمرات را تقدیم جهان کرده است و این فرهنگ از چه جامعه‌ای بروز و ظهور کرده است.

فرهنگ زیربنای همه پدیده‌ها و پیشرفت‌ها است

وی بیان کرد: در اینجا است که اهمیت فرهنگ مشخص می‌شود که تاثیرگذار و مولد است، در بسیاری از عرصه ها پیشرفت‌هایی می‌بینیم که حاصل فرهنگ است زیرا فرهنگ زیر بنای همه پدیده‌ها است که می‌تواند در همه زمینه‌ها اثرگذار باشد.

جلیلی تصریح کرد: بزرگترین میراث امروز ما انقلاب اسلامی مبتنی بر اندیشه ناب اسلام است که حضرت امام (ره) این هدیه را برای ما به ارمغان آورد.

وی با بیان این‌که انقلاب ما شجره طیبه‌ای است که امروز قدرت‌های دنیا نمی‌خواهند اثرات آن به مردم جهان معرفی شود، اظهار کرد: امروز تمام قدرت‌های بزرگ دنیا از بین 190 کشور دنیا توجه خود را به جمهوری اسلامی که مبتنی بر اسلام ناب است، معطوف کرده‌اند که باید دریابیم علت این امر چیست و چرا آنها تأکید بر این دارند که پدیده‌ای به نام جمهوری اسلامی را مهار کنند.

مگر چند سانتریفیوژ برای 6 قدرت جهان اهمیت دارد؟

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: مگر این چند سانترفیوژ چقدر اهمیت دارد که 6 قدرت برتر دنیا برای کارکردن یا نکردن آن در کشورما به بحث و گفت‌وگو می‌نشیند و آنهائی که دارای چندین هزار کلاهک هسته‌ای هستند، نمی‌خواهند ایران از انرژی صلح آمیز هسته‌ای استفاده کند.

وی تصریح کرد: آیا آنها واقعا نگران این چند سانترفیوژ هستند باید ببینیم که چرا آن‌ها امروز با پدیده انقلاب و به طبع آن جمهوری اسلامی چنین رویکردی دارند و با وجود برخی اختلافات در این موضوع وحدت و اشتراک دارند.

جلیلی با اشاره به دلایل مقاومت ایران در مقابل ابرقدرت‌ها اظهار کرد: بسیاری از کشورها مانند کشور ما در برابر قدرت‌ها مخالفت و مقاومت کرده‌اند اما سئوال اینجا است که چرا آنها دوام نیاورده‌اند و چرا قدرت‌ها تنها این چنین روی ایران متمرکز شده اند.

وی افزود: در اینجا بحث فرهنگ دینی و اسلام ناب اهمیت پیدا می‌کند و دلیل نگرانی قدرت‌ها را بروز می‌دهد که با وجود اینکه در ادوار گذشته توانسته‌اند انحصارات در عرصه‌های مختلف ایجاد کنند و امتیازاتی خاص داشته باشند و نمی‌خواهند دیگران و به‌ویژه ایران از این امتیازات برخوردار باشد؛ مانند موضوع هسته‌ای و ماده یک و دو ان پی تی که به این موضوع اشاره دارد تنها چند قدرت می‌توانند سلاح هسته‌ای داشته باشند.

کسانی که خود مجرم هستند، به دنبال خلع سلاح دیگران هستند

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: امروز این مناسبات براثر منطق استکباری آنها شکل گرفته و آنها سعی دارند در کنار زور تزویر هم داشته باشند و کسانی که که خود مجرم سلاح هستند، از این راه سعی دارند دیگران را خلع سلاح کنند و همان‌هایی که بویی از دموکراسی نبرده‌اند شعار حقوق بشر دهند.

وی افزود: در سفری که خانم اشتون به کشور داشتند از وی سئوال کردیم کشورهایی که شعار دموکراسی آنها گوش فلک را کر کرده است و رفتاری که در مصر و یا در اوکراین انجام می‌دهند کاملا با این شعار مخالف است.

کسانی که ناقضان حقوق بشر هستند در دنیا حرف از دفاع از حقوق بشر می‌زنند

جلیلی بیان کرد: این امر طنز تلخ و جالب زمان معاصر است که کسانی که ناقضان حقوق بشر هستند در دنیا حرف از دفاع از حقوق بشر می‌زنند، به عنوان مثال در منطقه ما کسانی شعار دموکراسی می‌دهند که عمیق ترین روابط را با کشورهایی دارند که ناقضان حقوق بشر هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید فضای حاکم بر مناسبات بین الملل را بشناسیم چرا که آنها در حال مقابله با پدیده‌ای هستند که از جنس اندیشه مارکسیستی نیست، شجره‌ای است که ریشه دارد و روز به روز میوه می‌دهد و مردمی دارد که فقط مقاومت نمی‌کنند بلکه ضمن مقاومت پیشرفت می‌کنند و اگر دیدگاهی دارند با اراده خود این نگاه را برهمه اراده‌ها تحمیل می‌کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: در موضوع هسته‌ای که ملت ما آن را حق مسلم خود دانستند و به آن دسترسی پیدا کردند برای قدرت ها نگران کننده شده است چرا که دیگر اینجا بحث چند سانترفیوژ مطرح نیست بلکه آنها شجره‌ای را می‌بینند که در حال رشد است و میوه می‌دهد و با شکل گیری این پدیده می‌بینیم که لبنان هم آزاد می‌شود، قدرت‌های بزرگ در جنگ‌های 22 و 33 روزه ناکام می‌شوند و همه اینها مبتنی بر فرهنگی است که ثمره آن استقلال امروز ایران است.

حق هسته‌ای ملت ایران قابل معامله نیست

وی افزود: در روند هسته‌ای هنگامی که وزرای خارجه ترکیه و برزیل برای مذاکره آمدند و نامه‌ای از سوی اوباما آوردند با این مضمون که آنها مخالف انرژی صلح آمیز هسته‌ای نیستند، ما نیز این موضوع را مطرح کردیم که اصول و حقوق مشخصی داریم و اگر حقوق ملت ما رعایت شود در این چارچوب مشکلی نداریم چرا که حق یک ملت قابل معامله نیست و ما از حقوق خود عقب نشینی نمی‌کنیم.

جلیلی بیان کرد: در پایان این مذاکره به بیانیه‌ای مشترک رسیدیم و چون بیانیه در برگیرنده حقوق ما بود مشکلی نداشتیم بیانیه اعلام و توسط وزرای سه کشور امضا شد اما با رسیدن این بیانیه به آمریکا با مخالفت‌های شدید مواجه شد و آنها اعلام کردند که قطع نامه 1929 را به شورای امنیت ارسال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در اینجا ماهیت آمریکا مشخص شد که 2 حالت را نشان می‌دهد یا اوباما استقلالی از خودش ندارد و در مواقع بزنگاه‌ها کسی است که مانع از اعلام نظر او می‌شود یا اینکه تمام این موارد را و موافقت‌های آنها با انرژی صلح آمیز هسته‌ای دروغی بیش نبوده است که نتیجه این هردو این حالت بی‌اعتمادی ما به دولت استکباری آمریکا است، هنگامی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما به آمریکا بدبینیم این حرف نتیجه منطق و تحلیل دقیق ایشان از رفتار آنهاست.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: تمامی این‌ها نتیجه شجره طیبه انقلاب است که آزادی ملت را در پی داشته و این آزادی و استقلال را در هیچ جای دنیا حتی کشورهای اروپایی که مدعی آزادی هستند نمی‌توان دید.

فضایی که اروپایی ها از آزادی بیان می‌کنند آن گونه نیست که اظهار دارند

وی افزود: در کدام کشور دنیا رهبر می‌تواند با آزادی تمام منویات خود را بیان کند بدون اینکه از هیچ قدرتی بترسد. فضایی که اروپایی ها از آزادی بیان می‌کنند آن گونه نیست که اظهار دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اگر آزادی خود را با قدرت‌ها مقایسه کنیم می‌بینیم که نظامی شکل گرفته که می‌تواند حرف خود را با آزادی در دنیا بیان کند و می‌تواند استوار باقی بماند درحالی که این آزادی در نقاط دیگر وجود ندارد. دشمنان می‌دانند که با شجره طیبه‌ای روبرو هستند که ریشه‌ای عمیق دارد از میدان به در نمی‌شود و هرگاه اراده کند پیشرفت می‌کند.

جلیلی تصریح کرد: امروز ماهواره به هوا می‌فرستد و در هر عرصه‌ای خود را نشان می‌دهد و موفقیت‌‌های پی در پی به دست می‌آورد، اگر دشمنان می‌گویند گزینه نظامی روی میز است به این معنا نیست که آن را امتحان نکردند بلکه گزینه اول آن‌ها گزینه نظامی بود؛ جنگ هشت ساله تحمیلی همان گزینه نظامی بود و آنها دیدند که با به‌کارگرفتن تمام اهرم‌ها هم نتوانستند برملت ایران قالب شوند.

 وی خاطرنشان کرد:‌ به همین دلیل امروز آن‌ها از عرصه فرهنگ وارد شدند و سعی دارند کاری کنند تا داشته ها و ظرفیت‌های ما از خاطرمان برود به دیگران معرفی نشود و کسی این قابلیت‌ها را نشنود و نشناسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز بیش از 100 شبکه تلویزیونی فقط به زبان فارسی برنامه پخش می‌کند و این همان روشی است که آن‌ها برای هدف قراردادن فرهنگ ما و داشته‌های ما در پیش گرفته‌اند، افزود: آنها از طریق رسانه‌ها این موضوع را به مردم ما القا می‌کنند که دیگر در دنیا کسی به انرژی هسته‌ای اهمیت نمی‌دهد و به دست آوردن انرژی هسته‌‌‌ای تنها برای ما بد است درحالی که در آمریکا چندین نیروگاه هسته‌ای وجود دارد و 19.3 درصد از برق این کشور از انرژی هسته‌ای تأمین می‌شود.

اسلامیت نظام جمهوری اسلامی مانع از وتوی آرای مردم در فتنه 88 شد

وی بیان کرد: تنها هدف آن‌ها از گفتن این موارد این است که در ذهن و افکار مردم تردید ایجاد کند اما مردم به یمن انقلاب اسلامی بصیرتی پیدا کرده‌اند و هوشمندانه پای انقلاب ایستاده‌اند و مدلی به جهان ارائه داده اند که مبتنی بر مردم سالاری دینی است، ملت ایران ثابت کرده اند که کانون‌های ثروت و قدرت دنیا نمی‌توانند رأی مردم را وتو کنند چیزی که دشمنان در فتنه 88 به دنبال‌آن بودند اما اسلامیت نظام مانع از وتوی آرای مردم شد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: دشمنان چیزی را که امروز در مصر و اوکراین دنبال می‌کنند ابتدا می‌خواستند در سال 88 در ایران پیاده کنند که از سوی توده‌های مردم تودهنی خوردند و مردم پای انتخاب خود ایستادند و مردم سالاری مبتنی بر آرای واقعی مردم را به جهانیان نشان دادند و ثابت کردند که برای رسیدن به اهدافشان نه تنها تلاش می‌کنند بلکه جان می‌دهند.

وی افزود: پس از آن دشمنان مردم را هدف قرار دادند و با صراحت و وقاهت تمام گفتند که تحریم‌های فلج کننده‌ای علیه مردم به کار می‌گیریم تا بتوانیم براین ملت غلبه کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: مدعیان حقوق بشر در همین بحث هسته ‌ای نزدیک به یک میلیون بیمار را که از داروهایی استفاده می‌کردند که سوخت 20 درصد نیاز داشت و مدعیان حقوق بشر از این راه استفاده کردند و سعی کردند از این راه برملت فشار بیاورند تا امتیاز بگیرند، سوخت 20 درصد را از ما دریغ کردند و گفتند اگر می‌توانید خودتان تولید کنید و ملت نشان دادند که هرکاری بخواهند می‌توانند بکنند؛ فردی مانند شهید شهریاری پیدا شد که بدون مطالبه حتی یک ریال و با آگاهی کامل این کار را انجام دهد و در نهایت به مزد خود یعنی شهادت برسد.

دشمنان امروز سعی دارند با فشارهای اقتصادی ملت را به زانو درآورند

جلیلی تصریح کرد: ملت ما افقی بزرگ برای خود در نظر گرفته و سعی دارد در هر عرصه‌ای به قله برسد؛ به این امر باور دارند که وقتی تلاش می‌کنند امداد الهی هم به کمک آن‌ها می‌آید و این موفقیت‌های بزرگ رقم می‌خورد؛ به همین دلیل است که دشمنان در عرصه‌های مختلف از این ملت شکست خوردند سعی دارند امروز با فشارهای اقتصادی ملت را به زانو درآورند.

وی افزود: ملت ایران با برداشتن موانعی که برسر راه پیشرفت اقتصادی است و با عزم ملی و مدیریت جهادی از این پیچ هم عبور خواهد کرد، دشمنان سعی کرده‌اند با تحریم‌ها، افزایش قیمت‌ها، بیکاری، شرایط فلج کننده‌ای ایجاد کنند اما مردم می‌توانند با عزم ملی همچون دفاع مقدس از این مصاف هم سربلند بیرون بیایند.

اقتصاد مقاومتی اقتصادی مبتنی بر پیشرفت است، نه ریاضت

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: مردم باید بدانند که اقتصاد مقاومتی اقتصادی مبتنی بر پیشرفت است و از بهترین راه‌های این اقتصاد مصرف صحیح، جلوگیری از اسراف است نه به معنی ریاضت. 

جلیلی اظهار کرد: تورم هنگامی حاصل می‌شود که کالا کمتر از پول باشد و راه جلوگیری از آن تولید ملی است که مقام معظم رهبری هوشمندانه براین مسئله تأکید داشتند که اول از همه مردم می‌توانند نقش خود را در این مسئله ایفا کنند به این صورت که از اسراف بپرهیزند و دیگر اینکه از خرید کالاهای خارجی خودداری کنیم.

وی افزود: اگر افرادی در کشور باشند که خدای ناکرده در مقام تولیدکننده و یا توزیع کننده بخواهند در این شرایط با افزایش قیمت‌ها، دلالی و یا احتکار به مردم فشار وارد کنند همان راه دشمن را پیش گرفته‌اند، اگر ما می‌گوییم که گرانی و بیکاری مشکل ماست تکیه بر تولید ملی که تولید ناخالص داخلی را افزایش می‌دهد و سبب وفور کالا می شود و احتیاج به ارز را کاهش می‌دهد براین مشکلات غلبه کنیم و دشمنان را در این مسیر ناکام بگذاریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اگر عزم ملی ومدیریت جهادی با فرصت‌هایی مانند ولایت، انقلاب، وحدت و همبستگی استفاده شود دشمنان در این عرصه هم ناکام می‌مانند و حماسه اقتصادی رقم می‌خورد.

نرمش قهرمانانه یعنی بتوانیم ضعف‌ها و حرکات دشمنان را به موقع رصد کنیم

جلیلی اظهار کرد: نرمش قهرمانانه یعنی بتوانیم ضعف‌ها و حرکات دشمنان را به موقع رصد کنیم و در فرصت مناسب بهترین دستاوردها را بدست آوریم و با باور داشتن به توانایی‌ها و نقاط قوت خود بر مشکلات چیره شویم.

وی تصریح کرد: باید در همه نقاط کشور و حتی شهرستانی مانند گلپایگان فرهنگ در کنار ظرفیت‌های عرصه‌های دیگر شناخته شود شناسانده شود و تبدیل به مطالبه ملی شودکه اگر از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم افق بسیار روشنی برای رسیدن به تمدن در پیش رو داریم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: امیدواریم ملت ما در مسیر پیشرفت، معنویت، عدالت، نقشی شایسته ایفا کند و همانطور که در دفاع مقدس و پس از آن در عرصه علم و فناوری الگویی شایسته بودند در عرصه فرهنگ و اقتصاد نیز به خوبی عمل کنند و به قله‌های موفقیت دست یابند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن