دیدبان

هنرمندانی که احتیاج به گشت ارشاد دارند

هنرمندانی که احتیاج به گشت ارشاد دارند

دیدبان: حجت‌الاسلام حسن روحانی روز سه شنبه در افتتاحیه نمایشگاه کتاب، اظهارنظر عجیبی داشته‌اند که بیش از آنکه بوی تعقل از آن به مشام برسد، بوی تدبیر می‌دهد؛ تدبیر برای جمع‌آوری وجهه در میان شبه‌هنرمندان!
رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در اظهارنظری شگفت، با بیان این‌که همه ما از جمله دولت‌مردان نیازمند به ارشاد توسط صاحبان فرهنگ هستیم، اظهار داشت: صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند (!) آنها باید بگذرند و عبور و تماشا کنند، دیگران را ارشاد کنند و این‌ها احترام فرهنگ، دین و جامعه را به خوبی حفظ می‌کنند(!)
البته آقای دکتر روحانی پیش از این نیز لب به چنین اظهارنظرهای شاذی باز کرده و با مخالفت با تقسیم هنرمندان به ارزشی و غیرارزشی گفته بود: «هر هنرمندی می‌خواهد به معنای جهان و عمق جهان برسد، اگر بگوییم هنر مرده را زنده می‌کند سخن به گزاف نگفته‌ایم
در همین رابطه نظر رئیس‌جمهوری محترم را به برخی از رفتارهای همین قشری که از نظر آقای روحانی نباید به ارزشی و غیرارزشی تقسیم شوند و باید دیگران را هم ارشاد کنند(!) جلب می‌کنم:
۱-یکی از مهم‌ترین پیامدهای اجتماعی ناشی از فتنه ۸۸، پرده بر افتادن از نابسامانی‌های اندیشه‌ای و رفتاری منورالفکران غربزده‌ای‌ است که متاسفانه بخش قابل توجهی از پیاده نظام جامعه به اصطلاح‌ هنری کشور را در برگرفته‌اند.

یکی از مهم‌ترین پیامدهای اجتماعی ناشی از فتنه ۸۸، پرده بر افتادن از نابسامانی‌های اندیشه‌ای و رفتاری منورالفکران غربزده‌ای‌ است که متاسفانه بخش قابل توجهی از پیاده نظام جامعه به اصطلاح‌ هنری کشور را در برگرفته‌اند. با گذشت نزدیک به ۵ سال از انتخابات سال ۸۸، گویا تنها قشری از جامعه که کماکان بر رفتارهای ضدمردمی و ضددموکراسی‌خواهانه خود اصرار دارند؛ همین قشر شبه‌هنرمندی هستند که حتی کوچک‌ترین انتقادی را نیز بر نمی‌تابند و در تازه‌ترین رفتار قبیله‌ای خود، یکی‌از هم‌صنفان خود را به خاطر یک تبریک آماج حمله قرار دادند!
قابل توجه آقای رئیس‌جمهور، ماجرا از زمانی آغاز شده که الهام چرخنده بازیگر زن سینمای ایران در یک برنامه زنده‌تلویزیونی، با خواندن شعری در وصف امام علی(ع)، فرا رسیدن سال جدید را به رهبر معظم انقلاب تبریک گفت. راه انداختن کمپین در شبکه‌های مجازی برای تمسخر این بازیگر زن، کوچک‌ترین واکنش منورالفکرها به یک تبریک کوچک بود که تا تخریب شخصیت و چسباندن انگ‌ چاپلوسی و تهمت پول گرفتن برای عرض ارادت (!) پیش رفت.

حمله به بازیگری که به رهبرش تبریک فرستاد!
البته در این میان نقش رسانه‌های بیگانه نیز کمرنگ نبود و سیل‌ نظرات و لینک‌های توهین به این بازیگر باعث شد تا او نیز دوباره لب به شکوه گشوده و این گونه در صفحه اجتماعی خود بنویسد: «دلم شکست... اما، عجیب محکم‌تر شدم! وقتی شنیدم آقایان در آن سر دنیا دورتر از خاک میهنم، وطنم؛ دینم با فریاد به "الهام" خواهر شما مردم نازنین، هزاران تهمت و ناروا فرستادند.... باکی نیست! چرا که من آزاد هستم و بر باورم راسخ... آری؛ من دختر ایران‌زمین مرید مولایم...» این اقدام مدعیان آزادی بیان که البته به نظر رئیس جمهور ضدارزشی نباید خوانده شوند، اولین رفتار از این دست نبود وپیش از آن نیز بارها تک‌صداهای جامعه هنری را مورد نوازش (!) قرار داده بود!
۲- ماجرای توهین دو بازیگر به علی‌رام نورایی بازیگر سینما که در فیلم قلاده‌های طلا نقش سرحلقه جاسوسان سازمان‌های اطلاعاتی بیگانه را بر عهده داشت که پس از حضور در ایران در راهپیمایی‌های سکوت جنبش‌سبز شرکت می‌کند!
و دست به آشوب می‌زند؛ یکی از عجیب‌ترین مواردی است که تاکنون سینمای‌ایران به خود دیده و بد نیست آقای روحانی کمی درباره آن تحقیق کند تا ببیند قرار است چه کسانی، بعد از این مردم و دولت را ارشاد کنند!
رسانه‌ای شدن اتفاق زشت توهین به علی‌رام نورایی برمی‌گردد ‌به‌مصاحبه محمد خزاعی تهیه کننده قلاده‌های طلا؛ جایی که اوگفته بود: «برخورد اخیری که با علی‌رام نورایی جلوی تئاتر شهر صورت گرفته، خیلی بدتر از ماجرای آقای «کمال تبریزی» بوده است. ظاهراً ایشان هنگام برگشت از محل کار، در محوطه‌ی تئاتر شهر با توهین شدید و بی‌ادبی یک بازیگر زن سینما (باران کوثری) و یکی دو نفر دیگر از دستیار کارگردان‌های سینما مواجه می‌شود که ماجرای آنها مفصل است
البته این بازیگر آینده دار سینمای ایران که بعد از بازی دراین فیلم، ازسوی هم‌صنفانش بایکوت شده دراین باره گفت: «من ترجیح می‌دهم در این باره صحبت نکنم اما فقط در این حد می‌گویم که باندبازی‌ها آن قدر امتداد یافته که حدودا دو هفته قبل برای کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان در گردهمایی سینماگران شرکت کردم اما بی‌دلیل از آن جمع اخراج شدم. متاسفانه یکی از هنرمندان حاضر در جمع، مرا از جمع اخراج کرد آن هم با بیانی کاملا نامحترمانه...»
۳- البته بد نیست آقای رئیس جمهور بداند که علی‌رام نورایی بازیگر فیلم سینمایی قلاده‌های طلا تنها کسی نبود که به واسطه حضور در این فیلم دچار دردسر شد. ابوالقاسم طالبی کارگردان، امین حیایی و محمدرضا شریفی‌نیا دیگر بازیگران این فیلم نیز از توهین‌ها بی‌نصیب نماندند.
حتی بد نیست ایشان بدانند همین آقای شریفی‌نیایی که درمراسم تنفیذ خودش نیز حضور یافته بود، کسی است که ۴ سال پیش و پس از حضور مشابه در مراسم تنفیذ محمود احمدی‌نژاد درسال ۸۸، آماج توهین هنرمندان سبزمسلک قرار گرفت. حتی فشارها بر او و خانواده‌اش تا جایی پیش رفت که وقتی این بازیگر سینما به‌همراه ۲ دختر بازیگر خود به یک کنسرت رفته بودند،
ناگهان با حمله و توهین سازمان‌یافته از یک گوشه‌ی سالن کنسرت مواجه شدند به گونه‌ای که مسئولان کنسرت به‌ناچار او و خانواده‌اش را به‌سرعت از گوشه‌ای از سالن خارج کردند تا به آنها صدمه‌ای نرسد و لابد این واکنش در همان راستای حفظ احترام فرهنگ، دین و جامعه بوده که هنرمندان (از دید آقای روحانی) به خوبی در راستای آن در حرکت‌اند!
۴- حضور در دیدار با رهبر معظم انقلاب هم به نظر کسانی‌ که قرار است بعد از این دولت و جامعه ما را ارشاد کنند، جرم است! آقای رئیس‌جمهور اگر این نکته را باور ندارد از خانم پروانه معصومی بپرسد که چگونه پس از سخنرانی در دیدار رهبری با بازیگران و سازندگان سریال‌های تلویزیونی صدا و سیما درتیرماه ۸۹ مورد بی‌مهری بخشی از هم‌صنفانش قرار گرفته است.
۵- درد بی حیایی و بی اخلاقی در بخشی از فضای هنری کشور و بین طیفی از بازیگران و سینماگران هم داغ کمی نیست که در گزارشی کوتاه بگنجد. کشف حجاب و پوشش تعدادی از بازیگران زن در خارج از کشور،‌ اغفال و جسارت اخلاقی به برخی علاقه مندان به بازیگری از سوی فلان سینماگر (که خبرش همه جا پیچید)، ساخت برخی فیلم ها که پر از نکات غیراخلاقی و آموزه های ناهمخوان با فرهنگ دینی و ملی مردم است و... تنها اشاراتی کوتاه در این حوزه است.
۶ - و نکته آخر اینکه، آقای رئیس‌جمهور را به جای مشورت با وزیری که دلیل شرکت نکردن در تنها جشنواره سینمایی مردمی انقلاب (عمار) را نداشتن وقت عنوان کرده، به شنیدن درد و دل‌های امثال ابراهیم حاتمی‌کیا، مجیدمظفری، محمدعلی کشاورز، فریبرز عرب‌نیا، جهانگیر الماسی، فرج‌الله سلحشور و ... درباره وضعیت اخلاقی و رفتاری جامعه هنری کشور جلب می‌کنیم تا وضعیت واقعی به اصطلاح برخی مدعیان هنر را درک کنند...

منبع: جهان نیوز

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟