دیدبان

قیمت مواد غذایی چه نغییری میکند؟

قیمت مواد غذایی چه نغییری میکند؟

به گزارش دیدبان به نقل از مشرق ، آمارها می گوید قیمت مواد غذایی در چهار روز نخست هفته جاری نسبت به هفته های قبل تر از آن با روند افزایشی مواجه شده و به نظر می رسد این افزایش قیمت ها همچنان ادامه داشته باشد.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با تایید این خبر گفت: آمارهای میدانی ما هم این موضوع را تایید می کند، به گونه ای که قیمت اغلب مواد غذایی در هفته اخیر و تا امروز سه شنبه نسبت به هفته گذشته با افزایش روبرو شده است.
قاسم علی حسنی گفت: در برخی از کالاها مانند حبوبات در روزهای اخیر با افزایش ۱۰ درصدی مواجه هستیم.
وی در ادامه دلیل اصلی گرانی قیمت مواد غذایی را گرانی دلار عنوان کرد و گفت: اغلب مواد غذایی ما وارداتی است به همین دلیل وقتی دلار گران میشود طبیعی است که قیمت محصولات و مواد غذایی نیز بالا برود.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار با بیان اینکه از وقتی که دلار در دو هفته اخیر گران شده اغلب محصولات نیز با گرانی حدود ۲۰-۱۰ درصدی مواجه شده تصریح کرد: وقتی حتی در مواد غذایی نیز از برندهای خارجی استفاده می کنیم معلوم است چنین آفتی را باید متحمل شویم .
وی درباره اعلام شاخص تورم از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار نیز گفت: درست است تورم اعلامی از سوی مرکزآمار در حال کاهش است اما گزارشات میدانی نشان میدهد بسته موادغذایی که سهم نسبتا بزرگی در اندازگیری تورم دارد موید بیشتر شدن این شاخص در ماه آینده است.
حسنی در ادامه با ارائه آمارهایی درباره مصرف مواد غذایی خارجی در کشور این موضوع را در نهایت به ضرر منافع ملی عنوان کرد و گفت: وقتی جنس وارداتی مثلا برنج، چای، نخود و لوبیا و عدس و حتی انواع خشکبار با قیمت کمتری وارد بازار می شود، مصرف کننده و تولیدکننده نیز مجبور می شود جنس ارزان تر را مصرف کند، مصرف جنس خارجی ارزان قیمت در ابتدا خیلی خوب است، اما باعث می شود کشاورز داخلی دیگر از تولید کالای مذکور دست بکشد و دیگر آن کالا را تولید نکند، بنابراین ما سال مجبوریم آن محصول را وارد کنیم اما نه با قیمت قبلی، حالا واردات کالایی که قبلا می شد وارد نکرد، به یک ضرورت تبدیل شده چرا که کشاورز ایرانی دیگر آن محصول را تولید نمی کند !
واردات نخود و لوبیای خارجی کشاورزان را بیچاره کرد /قیمت موادغذایی 10 درصد گران شد/ تورم مرکز آمار را قبول ندارم/دلیل اصلی گرانی های اخیر
وی در ادامه گفت: هم اکنون ۹۵ درصد روغن را از خارج وارد میکنیم ، ۱۲۰ هزار تن چای از برخی کشورها وارد میکنیم و سالانه ده ها هزار تن برنج هندی وارد کشور می شود در حالی که کشاورز ایرانی دیگر حال کار کردن ندارد!
وی در ادامه با بیان اینکه به نظر شما وقتی نخود و عدس از چین و کانادا وارد میشود، آیا کشاورز در سال بعدش می رود سراغ کشت عدس و نخود توضیح داد: معلوم است دیگر با این کار برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد که کشاورزی کند، البته این مسئله زیانش ۴-۳ سال بعد گریبان ما را می گیرد، در حالی که اکنون هم گرفته است. مطمئنا با توزیع نخود و لوبیای خارجی در بازار کشاورز ایرانی بیچاره می شود.
وی دلیل چنین رفتاری را سیاستهای اقتصادی دولتها عنوان کرد و گفت: تصمیم گیری ها درگذشته اشتباه بوده و اکنون هم همان مسیر قبلی در حال طی شدن است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن