دیدبان

لاریجانی رسماً پنبه خاطرات هاشمی را زد

لاریجانی رسماً پنبه خاطرات هاشمی را زد

به گزارش دیدبان به نقل از خیبرآنلاین، علی لاریجانی، رییس مجلس، طی اظهاراتی که ظاهر دفاع از دولت یازدهم و باطنی برعلیه خاطرات رفسنجانی داشت، برخی را به دروغگویی حتی به تاریخ متهم کرد. سخنان لاریجانی موجب ذوق زدگی حامیان دولت شد و حتی برخی رسانه های ضدانقلاب نیز به بزرگنمایی آن پرداختند.
در نگاه نخست، حمله لاریجانی و عبارت مبهم مارکسیست خواندن اقدام منتقدان، حکایت از مسایل دیگری می کند که یک نمونه آن، جلسات حامیان دولت با وی برای انتخابات آینده مجلس است اما به نظر می رسد این همه ماجرا نیست.

 


دقت در سخنرانی لاریجانی حاوی نکات دیگری هم هست که یکی از آنها، دروغ دانستن خاطرات مکتوب رفسنجانی است. رییس مجلس گفت: "آقای روحانی را در آن به دست داشتن در ماجرای «مک فارلین» متهم کردند که این دروغی بزرگ است". (اینجا) و افزود: "در این زمینه از بزرگانی که در جریان انقلاب بودند درباره این موضوع سوال می کردید تا آنها به شما نیز می گفتند که البته مستندی که شما تهیه کرده اید خلاف واقع است و به تاریخ هم دروغ می گویید".


در عبارات فوق، دو نکته از سوی علی لاریجانی مطرح شده است:
1- دست داشتن شیخ حسن روحانی در ماجرای "مک فارلین" یک دروغ بزرگ است.
2- برای اطلاع از جزییات آن نیاز به پرس و جو از بزرگان انقلاب هست.
راجع به این دو نکته، دو مساله مهم قابل ذکر است:
1- چه کسی درباره نقش روحانی در ماجرای "مک فارلین" خاطره مکتوب جهت ثبت در تاریخ نوشته است؟
2- آیا این فرد جزو بزرگان جریان انقلاب بوده یا خیر؟


و اما پاسخ به سوال اول؛
اکبر هاشمی رفسنجانی، در کتاب خاطرات خود مربوط به سال 1365 و با عنوان "اوج دفاع" به ماجرای "مک فارلین" پرداخته است.

رفسنجانی در خاطره نویسی روز 4 خرداد سال 1365 نوشته است: "آقای محسن کنگرلو اطلاع دادند که هواپیمای حامل قطعات گران قیمت آمریکایی که با پاسپورت ایرلندی آمدند و به نام ایرلندی هستند در فضای تهران است . به آقای دکتر روحانی گفتم که برای کنترل قطعات و اداره مسائل سیاسی و مذاکرات همکاری کند. کمی در جلسه ماندم و به خاطر مسائل جنگ به دفترم آمدم" (تصویر ذیل)

هاشمی رفسنجانی در خاطرات روز 5 خرداد سال 1365 نیز اینگونه نوشته است: "قرار شد مذاکره را در سطح دکتر هادی و دکتر روحانی و مهدی نژاد مخفی نگه داریم و مذاکرات محدود به مساله گروگان‌های آمریکایی در لبنان و ... باشد" (تصویر ذیل)

با این حساب، فردی که از نقش روحانی در ماجرای "مک فارلین" خاطره در کتابش نوشته است، کسی نیست جز اکبر هاشمی رفسنجانی. اینک، با سخن رییس مجلس، چه کسی به تاریخ دروغ گفته است؟
پیرامون سوال دوم نیز، با عنایت به اینکه بسیاری گمان می کردند رفسنجانی جزو بزرگان جریان انقلاب است، نقل قول وی را جزو اسناد قطعی دانسته و طبق گفته علی لاریجانی، برای برخی اتفاقات انقلاب به آن استناد می کردند؛ اینک با مشخص شدن این دروغ بزرگ، تکلیف چیست؟
بنابراین، با انتقادی که به ادبیات لاریجانی در به کاربردن کلمه "مارکسیست" و برخی عبارات دیگر نسبت به منتقدان به وی وارد است، اما باید گفت که رییس مجلس در واقع پنبه خاطرات رفسنجانی را برای چندمین بار زده است.
اگر در پی نمونه قبلی آن هستید، به انتقاد وی نسبت به ذکر خاطره رفسنجانی درباره نامه به امام خمینی(ره) پیرامون حذف شعار "مرگ بر آمریکا" که در تاریخ 28 مهر 92 مطرح شد، رجوع کنید. آن روز لاریجانی گفت: "نقل شد که طی نامه‌ای به امام چندین مطلب منجمله مطالبی راجع به آمریکا ذکر شده بود و امام هم در این موضوع اقدامی نکردند؛ سؤال این است طرح این مساله در رسانه‌ها که مربوط به سال‌ها قبل است و رهبری زمان نیز درباره آن تصمیم خود را گرفته بود، چه خاصیتی دارد. آیا در شرایطی که ما با صحنه بین‌الملل داریم طرح این مسایل که طبعا موجب کشمکش درونی در کشور می‌شود و سایش نیروها را در پی دارد، چیزی جز ضرر برای آن قابل تصور است؟ آیا این معنای غلط را به دیگران القا نمی‌کند که نوعی دلدادگی و شیفتگی و ذوق‌زدگی برای کار با آمریکا و غرب در نهان سیاست‌ورزان و جریان رسانه‌ای کشور مطرح است و این تلقی غلط مایه‌ای گرانفروشی در مذاکرات و بی‌عزتی در صحنه جهانی برای ما نیست؟ بنده اینگونه اقدامات را عقلا به ضرر منافع ملی کشور می‌دانم".

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن