دیدبان
باهنر:

هنوز نقشه دولت در بحث هدفمندی را کشف نکردیم

هنوز نقشه دولت در بحث هدفمندی را کشف نکردیم

به گزارش دیدبان به نقل ازمهر، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین عصر امروز در نشست ماهانه این تشکل، که در دفتر این حزب برگزار شد با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری، گفت: برای امسال بحث‌های اقتصادی آغاز شده و به آن پرداخته می‌شود، اما نگران هستیم مسائل فرهنگی تحت‌الشعاع مسائل اقتصادی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: برخی تعبیر به اقتصاد فرهنگی، برخی دیگر تعبیر به فرهنگ اقتصادی می‌کنند و حتی برخی به دنبال این هستند که بیشتر به مسائل اقتصاد بپردازند و فرهنگ در حاشیه قرار بگیرد. لذا باید نقشه راه این حوزه مشخص شود تا به صورت جدی در دستور کار همه نهادهای تصمیم‌گیر قرار بگیرد.

باهنر با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصادی مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب، گفت: در همان زمان ابلاغ این سیاست‌ها از سوی مقام معظم رهبری، طی دو تا سه جلسه‌ای که با سران قوا و مسئولان رده بالای سه قوه داشتند اقتصاد مقاومتی را به صورت مفصل تبیین فرمودند که دستگاه‌ها چگونه اقتصاد مقاومتی را دنبال کنند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه به نظر می‌رسد تنها راه برون رفت از مشکلات و معضلات کشور تمسک به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، تاکید کرد: امیدواریم سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به سرنوشت سیاست‌های ابلاغی قبلی دچار نشود.

باهنر ادامه داد: مقام معظم رهبری پنج تا شش سال اخیر را با محور اقتصادی نام‌گذاری کردند که اقتصاد مقاومتی افشره همان نام‌گذاری‌هاست. البته در همین مسئله باید تفکر کرد که چرا مقام معظم رهبری چند سال پیاپی به مقوله اقتصاد تاکید دارند.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران ظرف 35 سالی که از استقرار آن می‌گذرد در ابعاد سیاسی و اجتماعی الگویی نو، کارآمد و آزموده شده به نام مردم‌سالاری دینی یا همان خلاصه جمهوری اسلامی ایران را ارائه کرده و قبل از استقرار نظام به باور کسی نمی‌آمد که نظامی مبتنی بر دین و کارآمد باشد و این موضوع توسط استکبارجهانی به سخره گرفته می‌شد، اما در حال حاضر می‌بینیم که موج آن در دیگر کشورها تحت عنوان بیداری اسلامی آغاز شده است.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک الگوی معتدل در سطح جهان شناخته شده است، گفت: در بعد نظامی ما الگوسازی مهم و ماندگاری انجام دادیم و هنوز برخی دشمنان نمی‌توانند عملکرد ما در دفاع‌مقدس را تحلیل کنند. بعد از دفاع‌مقدس نیز روشن شد که در این جنگ یک طرف ما و در طرف دیگر تمام دنیا بودند و بعد از دفاع‌مقدس با اینکه تحریم‌ها شل و سفت شد، اما تردیدی وجود ندارد که در مسائل نظامی مورد تحریم جدی قدرت‌ها بودیم و بیشترین پیشرفت ما هم در همین عرصه بوده است.

باهنر ادامه داد: نیم‌نگاهی هم که به حزب‌الله لبنان می‌کنیم و یا در غزه نسیمی از اقتدار ما می‌وزد. داستان جنگ 33 روزه و 22 روزه پیش می‌آید و در جریان سوریه نیز که یک جنگ تمام عیار وجود دارد 70 کشور دنیا دنبال تغییر نظام حاکم سوریه هستند، اما ما علیرغم اینکه نقدهایی را داریم، معتقدیم نظام حاکم نباید تغییر کند و نتیجه باید با انتخابات مشخص شود و حالا می‌بینیم که نوبت به نوبت دست آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به نشانه تسلیم بالا می‌رود و حالا که بشار اسد زمان انتخابات را اعلام کرده به این نتیجه رسیدند که برگزاری انتخابات به ضرر آنهاست و لذا پیغام دادند که 2 سال دیگر حکومت اسد ادامه پیدا کند و انتخابات برگزار نشود.

وی ادامه داد: در فناوری هسته‌ای نیز همین‌گونه بوده و ما در تحریم صد در صد بودیم، اما بیشترین پیشرفت‌ها را در عرصه‌هایی داشتیم که سخت‌ترین تحریم‌ها را شاهد بودیم. در دیگر عرصه‌ها نیز پیشرفت‌هایی را داشتیم، اما در بعد اقتصادی نتوانستیم یک الگوی موفق را ارائه دهیم و این یکی از نقاط ضعف ماست و شاید یکی از دلایل تاکید مکرر مقام معظم رهبری بر روی اقتصاد همین مسئله باشد و ما ناچاریم قوا، امکانات و انگیزه‌ها را متمرکز کنیم و یک انقلاب اقتصادی راه بیندازیم و یک الگوی اقتصاد کلان را ارائه دهیم، چرا که در حال حاضر در تولید، اشتغال، سرمایه‌گذاری و... دچار مشکلاتی هستیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجلس پیگیری اقتصاد مقاومتی را آغاز کردیم، گفت: در وهله اول به نظر می‌رسد باید تفاهم کامل بین مسئولان اتفاق بیفتد و اقتصاد مقاومتی را تبیین کنیم و سپس به وحدت نظر برسیم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت‌ماه با همکاری دولت در جهت وظایف مجلس، قوانین همسو با اقتصاد مقاومتی را مشخص کنیم تا خردادماه به برنامه عملی در 3 مقطع سال 93 برای قوه مجریه و مقننه و سال 94 در تدوین لایحه بودجه که سایه اقتصاد مقاومتی روی آن افتاده باشد و در آخر یک برنامه‌ بلندمدت و استفاده از برنامه ششم داشته باشیم.

باهنر خاطرنشان کرد: تصمیمات باید براساس تفاهم باشند و دولت و مجلس به جمع‌بندی واحد برسند و ما باید باور داشته باشیم که اقتصاد مقاومتی یک رویکرد است و نه یک پروژه.

وی با اشاره به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، افزود: دولت تلاش وسیعی داشته، اما متاسفانه ما هنوز نقشه راه دولت را کشف نکردیم که چه کار می‌خواهد بکند و با این همه صحبت و توصیه و تبلیغات و مراجع و صدا و سیما بالای 70 میلیون نفر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کردند که نشان می‌دهد یا ما نتوانستیم پیام خود را به مردم بدهیم و یا مردم قصد داشتند پیامی به ما بدهند و آن را نفهمیدیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه پیش از آغاز ثبت‌نام‌ها برخی پیش‌بینی می‌کردند که 15 تا 20 درصد برای دریافت یارانه ثبت‌نام نکنند، گفت: باید پایش شود که به چه دلیلی این میزان ثبت‌نام کردند و مشخص شود که آیا دولت اشتباه کرده و آیا مجلس اشتباهی داشته و یا اینکه رسانه‌ها بد عمل کردند.

باهنر تصریح کرد: بنده احساس می‌کنم هدفمندی یارانه‌ها امسال همچون سال‌های پیش تراز نخواهد شد و در همه بخش‌های تولید، خدمات عمومی و بهداشت و... با این برنامه‌ای که تاکنون دولت پیش رفته با مشکل روبرو خواهیم شد و امیدواریم نشستی با بخش‌های تصمیم‌گیر دولت در این خصوص داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مسئولان دولتی و مجلسی‌ها در مواجهه با افکارعمومی مقداری محافظه‌کار می‌شوند، تصریح کرد:‌ احساس می‌شود دولت مقداری محافظه‌کار شده است. البته محافظه‌کاری خوب است و ما سنتی‌ها به محافظه‌کار مشهور هستیم، اما خدا کند آن‌قدر محافظه‌کار نشوند که ما در مقابل آنها رادیکال شویم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین یادآور شد: در زمان مجلس سوم جناب هاشمی‌رفسنجانی برای تعدیل اقتصادی خیز برداشته بود، اما ما در مجلس دیدیم که این تعدیل اقتصادی خیلی تند است و جلوی آن را گرفتیم و گفتیم این تعدیل اقتصادی را باید تعدیل کنیم. آقای هاشمی هم عصبانی و ناراحت شد و در خطبه‌های نمازجمعه نیز از ما گله کرد که من قصد داشتم این کار را تمام کنم، اما در مجلس اجازه ندادند.

باهنر ادامه داد: آقای هاشمی به ما می‌گفت شما که سنتی راست بودید چه شده که چپ شده‌اید؟ ما گفتیم تقصیری نداریم و ما راه خود را می‌رویم. پیش از این یک عده سمت چپ ما حرکت می‌کردند و ما به نسبت آنها راست بودیم، اما حالا خود اینها حرکت کردند و به سمت راست ما رفتند و ما در مقایسه با آنها چپ شدیم و ما تغییر مسیر ندادیم.

وی اضافه کرد: جریان محافظه‌کاری نیز همین است. یک موقع ما محافظه‌کار بودیم و طرف دیگر رایکال بودند، اما حالا می‌ترسم آنها آن قدر به این سمت بیایند که ما به نسبت آنها مجبور شویم اسم رادیکالی را بپذیریم و بگوییم آنها محافظه‌کار هستند. در هر صورت برای اداره مسائل اقتصادی کشور به خرد، تدبیر، مشورت و نهایتا شجاعت نیاز است و باید برخی تصمیمات و اقدامات را با شجاعت انجام داد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پایان به میهمانی همسر رئیس‌جمهور همزمان با میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و گفت:‌ نقدهای زیادی نسبت به این موضوع مطرح شد، اما تا جایی که بنده اطلاع دارم و تحقیق کردم یکی دوتا از شایعات خلاف بوده و 5 تا سکه دادند به کارفرمایان که این امر خیلی طبیعی است.

باهنر افزود: گفتند که در آنجا مد لباس و یک میهمانی تشریفاتی بوده اما باید بگویم که عمدا یا سهوا اشتباه کردند که زنان سفرا کشورهای مسلمان را دعوت کرده بودند در ضمن خانم الهه قمشه‌ای را برای سخنرانی دعوت کردند که اتفاقا در حضور زنان سفرا که سنی هستند سخنرانی فاخری در وصف حضرت فاطمه(س)داشته اند که کار خوبی بوده است.

وی ادامه داد: در خصوص پذیرایی نیز باید بگوییم که یک پذیرایی دیپلماتیک بوده که در میهمانی‌های خارجی این مسائل و تشریفات وجود دارد و طبیعی است ، این قدر که این میهمانی نقد شد، نقد وارد نبود.

دبیرکل جامعه اسلامی در مورد نقد این میهمانی گفت: نکته قابل نقد جدی این است که در یکی از مراسم‌ها خانمی که با خانم اشتون دیدار کرده و جزو فتنه‌گران بوده جز مدعوین بوده که در این هنگام حداد عادل میهمان برنامه بود گفت نه آنجا نبوده که بعد از این سخن حداد، باهنر گفت در هر صورت تحویل گرفتن این عناصر از سوی دولت مسئله جدی است که طبیعی است افکار عمومی و مجلس حساس شوند البته گاهی پس از این اتفاقات می‌گویند اشتباه کردیم، که هیچ اما گاهی می‌گویند که کار خوبی کردیم که این بد است ولی در مجموع نقد شده نقد واردی نیست و کار کار خوبی بوده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن