دیدبان

از لبیک زبانی تا دسته گل عملی وزیر ارشاد

از لبیک زبانی تا دسته گل عملی وزیر ارشاد

به گزارش دیدبان به نقل از  رجانیوز، در حالی که چند روز به جشن سالانه کتاب و کتاب‌خوانی کشور بیشتر نمانده، رسانه‌ها خبر از انتشار کتابی می‌دهند که محتوایی ضد دفاع مقدس دارد و به وهن خانواده شهدا و رزمندگان پرداخته است.

«روضه نوح» عنوان کتابی‌ست که به قلم «حسن محمودی» و توسط نشر ثالث منتشر شده و قرار است در نمایشگاه کتاب تهران توزیع شود.

 

محمودی حسن

یک سایت ضد انقلاب با انتشار خبر چاپ این کتاب، درباره داستان آن نوشت: «نویسنده در این کتاب، داستانش را در سال‌های دهه ۱۳۶۰ و در طی جنگ ایران و عراق روایت می‌کند. شخصیت‌های جوان در این رمان موفق نمی‌شوند از سد گزینش‌های دانشگاهی عبور کنند، عشق ورزیدن به یکدیگر ممنوع است و هر دم بیم آن می‌رود که جوانی را به جبهه‌های جنگ اعزام کنند و جنازه بی‌سر او را تحویل خانواده‌اش دهند. در این میان مادران تلاش می‌کنند فرزندانشان را از اعزام به جبهه‌ها نجات دهند.»

این سایت ادامه داده است: «روضه نوح در چنین حال و هوایی با اعزام اجباری یک گروه سرباز فراری به جبهه‌ها آغاز می‌شود و در فراز و فرودهای تاریخی به زد و بندهای سیاسی در سال‌های اخیر می‌انجامد. نویسنده با این تمهیدات و در قالب چنین طرح و توطئه‌ای، تلاش می‌کند سهم خانواده کشته‌شدگان در جنگ در تحولات اجتماعی و سیاسی اخیر را نشان دهد.»

جدای از تبلیغ یک سایت ضد انقلاب برای این کتاب، آنچه احتمال وجود چنین نگاهی به دفاع مقدس را در این کتاب افزون می‌نماید، سابقه نویسنده است که کتابهایی توقیفی با موضوع دفاع مقدس دارد و البته با روی کار آمدن دولت جدید توانسته است مجوز انتشار آنها را بگیرد.

محمودی در 19 فروردین امسال در همین رابطه به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفته است: «رمان «صبر ایوب» که چهار سال مجوز چاپ نداشت، به تازگی مجوز نشر گرفت. این کتاب در فهرست سیاه آثاری قرار داشت که قرار نبود منتشر شوند اما خوشبختانه این کتاب‌ها در دولت جدید رفع توقیف شدند.»

حسن محمودی دانش آموخته سینماست و سابقه روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های ایرانیان، مناطق آزاد، همشهری، شرق، روزگار و اعتماد فعالیت را داشته و هم‌اکنون دبیری صفحات ادب و هنر روزنامه فرهیختگان را به عهده دارد.

در پایان گفتنی است که اعطای مجوز نشر به چنین کتابهایی با این جهت گیری‌های ضد دفاع مقدسی که روایتی دروغ از رزمنده‌ها و خانواده شهدا ارائه می‌کند، با سخنان و نامه‌های وزیر ارشاد که هر از گاه بر لزوم رفع نگرانی رهبر انقلاب از حوزه فرهنگ تاکید دارد در تعارض است. باید منتظر ماند و دید که آیا مدیران فرهنگی دذولت یازدهم تغییری در این رویه ایجاد خواهند کرد یا نه؟

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن