دیدبان

چرا کمتر از 5 درصد مردم از یارانه انصراف دادند؟!

 چرا کمتر از 5 درصد مردم از یارانه انصراف دادند؟!

به گزارش دیدبان به نقل از مشرق،نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و بحث‌های پیرامون شناسایی افراد نیازمند به دریافت یارانه یا حذف ثروتمندان موضوعی است که به یکی از دغدغه‌های اصلی دولت جدید تبدیل شده است.

بعد از بحث‌ها و بررسی‌های فراوانی که صورت پذیرفت دولت تصمیم گرفت تا با درخواست انصراف از دریافت یارانه و ثبت نام مجدد از مردم و در پی آن کاهش افراد دریافت کننده یارانه، هزینه‌های خود را کاهش دهد.

دولت برای اقناع مردم از عدم دریافت یارانه، اقدامات فراوانی را انجام داد که در کنار این، همراهی صدا وسیما با دولت و تشکیل کمپین‌های متفاوت برای انصراف از دریافت یارانه، امید دولت برای کاهش هزینه‌های جاری را افزایش داده بود.

در همین زمینه برای اینکه دولت بتواند قانون هدفمندی یارانه ها را به خوبی اجرا کند تا وضعیت نابسامان بیمه ها و تولید کشور سامان یابد، سخنگوی دولت از افرادی که نیازی به یارانه ندارند تقاضا کرد از ثبت نام خودداری کنند تا بتوان خدمات بهتری را به قشرهای آسیب پذیر ارایه داد.


آیا انصراف مردم از دریافت یارانه منطقی بود؟


محمدرضا نوبخت با حضور در برنامه تلویزیونی درخصوص اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: دولت با کمک مردم قصد دارد برنامه منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها را در جامع هدف توزیع کند تا از این طریق با اصلاح قیمت ها ازافزایش بی رویه مصرف و جلوگیری از قاچاق جلوگیری کند و هم اینکه از این طریق مشکلات تولید را برطرف کند .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از مردم درخواست کرد به خاطر منافع بزرگ ملی که همان تعمیم بیمه همگانی، اشتغال جوانان و پررنگ کردن سفره اقشار فرودست جامعه است، از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.

علی ربیعی گفت: مردم می توانند به شکل گروهی و یا حتی فردی انصراف خود را از دریافت یارانه نقدی اعلام کنند. دولت مکلف شده که به شکل خوداظهاری در خصوص دریافت یارانه اقدام کند لذا از مردم تقاضا می کنم خانوارهایی که می توانند از این پول گذشت کنند، یاری رسان دولتی باشند که احساس خوبی را به جامعه منتقل کرده است. روح بلند ایرانی و احساسات مذهبی مردم همواره یاری رسان دولت بوده است و بی تردید این بار هم مردم همگام با دولت همانگونه که در انتخابات سال جاری نشان دادند، می توانند با انصراف خود از دریافت یارانه نقدی تحولی دیگر را در جامعه رقم بزنند.

با این حال برخی خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که تعداد انصراف دهندگان از دریافت یارانه، بسیار کمتر از انتظار دولت است و عملاً تلاش‌های دولت، تبلیغات رسانه‌ی ملی و دیگر رسانه‌ها را بیهوده جلوه می‌دهد.

اینکه دلیل عدم توجه مردم به درخواست‌های مکرر دولت چه ‌می‌تواند باشد، علل گوناگونی می‌توان ذکر کرد؛ اما شاید یکی از مهمترین عوامل، برخی رفتارهای اشرافی و هزینه‌‌های بیهوده و ولخرجی‌هایی است که در طول نزدیک به نه ماه در دولت مشاهده شده است و هم زمان با درخواست‌های دولت برای انصراف مردم از دریافت یارانه افزایش یافته است.

با توجه به حساسیت اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و تأثیر بازتاب‌های رسانه‌ای شدن ولخرجی‌های دولت در تصمیم گیری مردم برای انصراف از دریافت یارانه و در راستای کمک‌رسانی به دولت، پایگاه خبری تحلیلی مشرق از پرداختن و تحلیل این مسائل در طول مدت ثبت نام مجدد از مردم خودداری کرد. اما اکنون بعد از پایان مدت ثبت نام، لازم می دانیم برخی رفتارهای اشرافی و هزینه‌های بیهوده دستگاههای دولتی که منجر به عدم اعتماد مردم به دولت شد را متذکر شویم:

تغییر دکوراسیون ساختمان‌های دولتی

مدتی بعد از روی کار آمدن دولت جدید خبری مبنی بر اینکه دفتر رئیس‌جمهور در مجموعه نهاد ریاست‌جمهوری که به ساختمان سفید مشهور بوده و فقط محل استقرار رئیس‌جمهور و دفتر وی ‌است، مورد بازسازی قرار گرفته است؛ در این بازسازی، دکوراسیون، فرش‌ها، لوستر‌ها و... تغییر کرده و دیوارهای جدیدی اضافه شده است که این تغییرات، حدود ۵ میلیارد تومان هزینه در بر داشته ‌است.
اطلاعات حاکی است که موج تغییر دکوراسیون‌، به محل کار برخی وزرا نیز رسیده است و تعدادی از وزرا نسبت به تغییر کامل دکوراسیون و فضای دفتر و مبلمان اقدام کرده اند.

استفاده از هواپیمای اختصاصی
با آغاز به کار دولت یازدهم و لغو یکی از مصوبه های دولت قبل، استفاده از هواپیمای اختصاصی میان وزرا گسترش یافته است.
پیش از این هر وزیری که بنا بود از هواپیمای اختصاصی استفاده کند، باید مصوبه و اجازه هیأت دولت را دریافت می کرد، اما دولت یازدهم مصوبه‌ای گذرانده‌ است که بر اساس آن تشخیص استفاده از هواپیمای اختصاصی با خود وزیر خواهد بود؛ این اقدام موجب شده است تا برخی وزرا حتی برای سفرهای داخلی هم از هواپیمای اختصاصی استفاده کنند.
برخی رسانه ها از بررسی های کارشناسان یک نهاد نظارتی، گزارش دادند که یکی از وزرا در سفر ۴ روزه خود به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از هواپیمای اختصاصی دولت استفاده می کند
.

 

آیا انصراف مردم از دریافت یارانه منطقی بود؟

رانت 650 میلیون یورویی

اواسط دی ماه سال گذشته بود که برخی رسانه‌ها خبری منتشر کرند مبنی بر اینکه بانک مرکزی با یک شرکت خصوصی تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده است که بر اساس آن 650 میلیون یورو ارز واردات کالاهای اساسی را به‌صورت ثبت برات اسنادی مدت‌دار بدون تعهد در اختیار این شرکت قرار می‌دهد که بانک مرکزی در جواب اعلام کرد: تفاهم‌نامه 650 میلیون یورویی با یکی از شرکت‌های خصوصی برای واردات کالاهای اساسی با تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شده است.

بحث و بررسی این موضوع که اعتراض نمایندگان و برخی دیگر از مسئولین کشور را به دنبال داشت، به کمیسیون‌های تخصصی مجلس کشیده شد و قول‌هایی برای پیگیری این موضوع به نمایندگان مجلس داده شد که طی آخرین اخبار هنوز به این قول‌ها عمل نشده است؛ احمد توکلی نماینده مجلس با بیان اینکه این موضوع در حال پیگیری است توضیح داد: در این باره حرف می‌زنند اما عمل نمی‌کنند؛ در این خصوص قول‌های زیادی داده شده اما به آنها عمل نکرده‌اند.

وزرایی با سرمایه‌های میلیاردی

از ابتدای دولت یازدهم، حرف و حدیث هایی حول سرمایه های هنگفت برخی از وزرا در رسانه‌ها شکل گرفت. این در حالی بود برخی از این افراد از ابتدای انقلاب تا به امروز بیشتر در مناصب دولتی فعالیت داشته‌اند.

آیا انصراف مردم از دریافت یارانه منطقی بود؟

 

الیاس نادران نماینده مجلس نهم نیز اخیراً در یک برنامه تلویزیونی ازثروت نجومی 800 تا هزار میلیارد تومانی چند وزیر دولت خبر داده است. وی که به برنامه ثریا رفته بود، با طرح این پرسش که آیا وزرا حاضر هستند دارایی‌های‌شان را اعلام کنند گفت: اگر جواب خیر است، پس چرا توقع انصراف مردم از دریافت یارانه و ارائه اطلاعات اقتصادی خود را دارند؟

هزینه‌ی 7 میلیاردی برای احداث سونا و استخر در ساختمان ریاست جمهوری

بر اساس گزارشی که فروردین ماه امسال در برخی رسانه‌ها انتشار یافت، تغییرات و بازسازی‌های اساسی در ساختمان سفید نهاد ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد .بر اساس این گزارش، در این ساختمان تأسیسات رفاهی مانند، سونا، استخر، سالن های ورزشی و امکانات لوکس ساخته شده است.

گفته می شود هزینه های این تغییر به حدود 7میلیارد تومان رسیده است

هزینه 900 میلیونی برای تبریک سال نو

بعد از تحویل سال نو علی رغم پخش پیام تبریک رئیس جمهور در تلویزیون، مردم شاهد دریافت پیامک هایی از جانب ایشان بودند؛ هرچند گفته می شود که مخابرات هزینه ای برای این پیامک ها از رئیس جمهور دریافت نکرده است؛ اما نکته مهم این است که بالاخره هزینه ای از سوی مخابرات برای این کار مصرف شده است و چرا مخابرات این کار را برای بقیه انجام نمی‌دهد؟ هزینه‌ی این پیامک‌ها حدود 900 میلیون برآورد می‌شود که شاید از نظر بسیاری از مردم چندان ضروری به نظر نرسد.

آیا انصراف مردم از دریافت یارانه منطقی بود؟

 

سفر نوروزی رئیس جمهور به جزیره کیش

دهم فرورین ماه امسال رسانه‌ها خبر از سفر غیر رسمی رئیس جمهور و خانواده‌اش به جزیره کیش دادند؛ سفر رئیس جمهور به یکی از جزایر تفریحی کشور در حالی صورت گرفت که ایشان روزهای ابتدایی سال را نیز در سواحل شمالی کشور به سر برده بوند.

جزیره کیش یکی از مناطق تفریحی در جنوب کشور است که معمولا افرادی با سطح مالی متوسط و پایین تر از آن به دلیل هزینه‌های بالا، توانایی سفر به این جزیره را ندارند.

 

آیا انصراف مردم از دریافت یارانه منطقی بود؟

 

سفر بیست روزه وزیر صنعت به آلمان

وزیر صنعت نیز یکی از وزاریی بود که ایام نوروز را در خارج از کشور و در آلمان گذراند. وی بعد از بازگشت از این سفر در دیدار با معاونان و مدیران وزارت صنعت شرکت کرد و در این جلسه دلیل سفر خود به آلمان را انجام عمل پیچیده گوش اعلام کرد؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت در این دیدار گفته است تکنولوژی این عمل حدود 80 سال آینده به ایران خواهد رسید .

البته بسیاری از متخصصان داخلی اعلام کرده‌اند عمل گوش وزیر صنعت عمل پیچیده‌ای نبوده است و وزیر باید نسبت به این اقدام خود پاسخگو باشد، هرچند که بعد از انتشار این خبر مدیرکل روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت سفر وزیر را سفری کاری تشریح کرد و گفت که جراحی گوش نعمت زاده پیچیده نبوده است.

 

آیا انصراف مردم از دریافت یارانه منطقی بود؟

 

مهمانی در کاخ سعد آباد

آخرین خبر در این زمینه نیز خبر ضیافت همسر رئیس جمهور برای زنان دولت در کاخ سعد آباد بود؛ جشنی زنانه و اشرافی در فضای کاخ سعدآباد که فاصله طبقاتی زنان دولتمردان و مسئولان زن دولتی را به رخ عموم زنان جامعه می‌کشید. تمام زنانی که به این ضیافت دعوت شده بودند از پیش تعیین شده بودند و هیچ امکانی برای ورود افراد عادی نبود؛ رقص لزگی ۶ دختر، کنسرت موسیقی زنان و برگزاری شوی لباس زنان بخشی از ویژه برنامه‌های این ضیافت بود .

مردم به چه علت باید به دولتمردان اعتماد کنند؟

بیشتر این ولخرجی‌ها در دولت در حالی اتفاق می افتد که دولت دائماً برای توجیه برخی مشکلات از خالی بودن خزانه صحبت می کند و از مردم درخواست می کند تا برای بهبود اوضاع از ادامه دریافت یارانه انصراف دهند. حال سؤال اینجاست که مردمی که شاهد این ولخرجی ها و حیف و میل بیت المال هستند برای چه باید به دولت اعتماد کرده و از حق خود برای دریافت یارانه انصراف دهند؟ مردم دائماً از خود می‌پرسند آیا پولی که از عدم ریافت یارانه به خزانه دولت بازخواهد گشت در آینده نیز صرف همین موارد خواهد شد؟

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن