دیدبان

نماینده سازمان ملل با خانواده اش به راهیان نور رفت

نماینده سازمان ملل با خانواده اش به راهیان نور رفت

به گزارش دیدبان به نقل از ایسنا ، در در اولین روز این سفر،آقای گری لوییس و خانواده ابتدا از موزه جنگ خرمشهر بازدید کرده و از چگونگی نبرد قهرمانانه 45 روزه خونین شهر مطلع شده و سپس به مسجد جامع خرمشهر و یادمان شهدای شلمچه عزیمت کردند و از نزدیک با عملیات بیرون راندن بعثی‌ها از خاک کشور ایران آشنایی پیدا کردند و سپس با حضور در شرکت صنایع دریایی خرمشهر، مراحل ساخت سکوهای نفتی دریایی برای فازهای مختلف عسلویه و پارس جنوبی توسط متخصصان ایرانی را مشاهده کردند.

در بعد از ظهر همان روز این هیأت به منزل ساده ملاصالح قاری از آزادگان نستوه رفته و پرسش‌هایی چند درباره ماجرای عجیب و حماسی (بیست وسه و آن یک نفر)که فیلم مستند آن را قبل از سفر مشاهده کرده بودند با ایشان مطرح کردند

سپس بازدید از جبهه‌های آبادان در زمان محاصره شهر با روایتگری مکی یازع نویسنده کتاب (بچه‌های کفیشه) و مترجمی دکتر شهریار خاطری (رئیس انجمن دفاع از قربانیان سلاح‌های شیمیایی)،در محل کوی ذوالفقاری،جبهه‌های اروندرود و میدان مجسمه دریاقلی حضور پیدا کرده و در آخر و پس از آشنایی ضمنی با دفاع مردمی آن روزها در گلزار شهدا آبادان به شهدا این واقعه ادای احترام کرده و با خانواده شهید موسوی فرمانده اسبق سپاه خرمشهر به گفت‌وگو پرداختند.

بازدید از کارکاه ساخت درهای حرمین عسکریین (ع) برنامه انتهایی اولین روز از سفر به این منطقه را تشکیل می‌داد.

در روز دوم سفر هیأت با حضور در منطقه اروندکناراز چگونگی تاثیر جنگ در ایجاد فاجعه زیست محیطی و شوری آب و نابودی نخلستان‌ها مطلع شده و در ادامه در یادمان شهدای والفجر8 در روبروی منطقه فاو عراق حضور پیدا کرده و با چگونگی این نبرد آشنا شدند.

در بازدید از پالایشگاه آبادان نیز روند بازسازی این مجموعه و نقش بیادماندنی نیروهای آن در پشتیبانی همه جانبه از دفاع مردمی در اوایل جنگ توسط مهندس( مسلم رحیمی) رئیس پالایشگاه به اطلاع آنان رسید.

در بعد از ظهر دیدار از تالاب شادگان و پروژه‌های مشترک سازمان ملل و دولت ایران برای احیای این تالاب از آخرین برنامه‌های بازدیدی این هیات به شمار می‌رفت.

گری لوییس و خانواده‌اش با حضور در صدا و سیمای مرکز آبادان از تجربیات عجیب، شیرین و بیادماندنی خود در این سفر با مخاطبین ایرانی صحبت کردند که بزودی از سیمای مرکز خوزستان و شبکه سراسری ( شما ) پخش خواهد شد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن