دیدبان

آیا جنتی مسیر مهاجرانی را می رود؟

آیا جنتی مسیر مهاجرانی را می رود؟

به گزارش دیدبان به نقل از سراج24، مقام معظم رهبری در یک حرکت انقلابی امسال را به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری کرده اند این که چرا امسال به عنوان یک سال فرهنگی نامگذاری شده موضوع این گزارش نیست بلکه باید دید در این 8 ماه رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ چه رفتار هایی را مشاهده کرده اند که به اینجا ختم شده است.

در این مدت وزارت فرهنگ و ارشاد به جای آنکه بیشتر به اصل موضوع یعنی آسیبشناسی رفتارهای اجتماعی تجددگرایانه بپردازد به این موضوع دامن زده و مسائل حاشیه ای مانند پیگیری مجوز کتاب های مسئله دار، برداشتن ممیزی ها، حمایت از خواننده تک خوان زن، اکران فیلمهای سیاه و حاشیه دارضد ایرانی موجب شده است که نگرانی هایی را برای علما و فضلا و کارشناسان فرهنگی ایجاد کند.

بانگاهی گذرا به برنامه های فرهنگی علی جنتی وزیر فرهگ و ارشاد دولت یازدهم که دارای تحصیلات حوزوی نیز هست باید گفت این برنامه که در روزهای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی داده شد دارای کلی گویی و نواقص عدیده ای است

نگاهی به کلمات استفاده شده در برنامه آقای جنتی نکات جالبی را نشان می‌دهد، در حالی که در این برنامه حتی یکبار از کلمه «جنگ نرم» و نحوه مبارزه با آن اشاره‌ای به میان نیامده اما5 بار از کلمه «تساهل» به عنوان اصول گفتمان فرهنگی اعتدال یاد شده و برای حل نقصان‌های اقتصاد فرهنگ و صیانت از تنوع و تکثر فرهنگی به آن اشاره شده است.

جنتی «اهداف محوری، سیاست‌ها و برنامه‌ها» خود را با 9 هدف، سیاست راهبردی و برنامه را ذکر کرده که 9 هدف وی عبارتند از «صیانت از فرهنگ و هویت دینی و ملی»، «تقویت توان و اقتدار فرهنگی»، «کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی»، «تقویت نهادهای صنفی و تشکل‌های مدنی فرهنگ و هنر»، «تضمین آزادی‌های قانونی و ارتقای منزلت اجتماعی نیروهای فرهنگی و هنری»، «صیانت از تنوع و تکثر فرهنگی»، «رونق اقتصاد فرهنگ و هنر»،«گسترش ارتباطات و مبادلات جهانی فرهنگ و هنر» و «بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در جهت تحقق اهداف فرهنگی نظام.

رفتارهایی که اخیرا از سوی شخص وزیر سرزده با اهداف برنامه خود کاملا در تناقض است به همین دلیل مجلس خبرگان رهبری در آخرین جلسه اش که در سال 92 برگزار شد هشدارهای جدی را در مسئولان فرهنگی داد ودر پی آن مقام معظم رهبری نگرانی های خود را از وضعیت فرهنگی جامعه بیان داشتند.

متاسفانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای انکه مسئولیت این شرایط پیش امده را بپزیرد در بیانیه ای رسمی به فرافکنی پرداختند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بیانیه آورده «سخنان حکمت‌آمیز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان محترم مجلس خبرگان، همچون همیشه روشنگر مسیر حرکت کشور به ویژه در حوزه فرهنگ بوده و دیدگاه حکیمانه، عالمانه و واقع‌بینانه معظم‌له راهگشای مدیران فرهنگی کشور و همه اهل فرهنگ و هنر به افق‌های رشد و تعالی است و بر عزم و همت آنان در صیانت از هویت دینی، ملی و انقلابی کشور خواهد افزود
اما نکته قابل توجه درباره بیانات رهبر معظم انقلاب این است که قاعدتا سخنان ایشان مرتبط با همه دستگاه های فرهنگی است نه فقط وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی!

درست است که آنچه مطالبه رهبر انقلاب است رفع این نگرانی هاست، نه صدور بیانیه، اما سکوت محض یا واکنش گذرا و ناشنیده از سوی افکار عمومی نیز نشان از انفعال و بی توجهی به نگرانی است که پایه فعالیت دشمن برای براندازی نظام مردمی جمهوری اسلامی است.

آنچه که تا امروز اصحاب رسانه و کارشناسان شاهد آن بودند بی توجهی و عدم برنامه منسجم دولت تدبیر در مقوله فرهنگ بود و گام ها و سخنان منتشر شده از وزیر مربوطه و دیگر مسئولان زیر دست ایشان نشان از آگاهی ناچیز آنها در حوزه فرهنگ اسلامی ایرانی بوده است

متاسفانه از نشانه‌هایی که طی چند ماه اخیر دیده‌ایم، کاملا قابل دریافت است که جریان فرهنگی که به نوعی در سال های گذشته در لانه خزیده بود و شرایط آب و هوایی را برای فعالیت خود مناسب نمی‌دید، مجددا احساس امید کرده‌ و خودش را بازیابی می‌کند تا حضور جدی‌تری داشته باشد.

مسئولان فرهنگی به جای مبارزه با چنین حرکتهایی در اقدامی جالب توجه به سراغ مسببین این شرایط رفته و حتی با انها دیدار و گفت وگو می کنند به طوری که گویا خود را وامدار آنها می دانندو به جای عذرخواهی از مردم این دیدارها را عادی جلوه می دهند.

آیت الله کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ابراز نگرانی فرهنگی اخیر مقام معظم رهبری ورفتارهایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سر می زند می گوید: نگرانی فرهنگی مقام معظم رهبری ریشه دار و دیرپاست. معظم له بعد از دفاع مقدس به ترتیب به تهاجم فرهنگی ، شبیخون فرهنگی ، ناتوی فرهنگی ، جنگ نرم اشاره فرمودند البته ایشان در مقابل آنها راه حل نیز ارائه و فرهنگ عمومی ، مهندسی فرهنگی، ایجاد جبهه افسران جنگ نرم برای تولید قدرت فرهنگی در برابر جنگ فرهنگی و ترویج سبک زندگی اسلامی در مقابل سبک غربی را مورد توجه همگان قرار دادند.

وی خاطرنشان می کند مقام معظم رهبری همچنین حل مسایل ریشه دار فرهنگی را از طریق تقویت حرکت فرهنگی در مساجد ، تحکیم بنیاد خانواده و تدوین سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش دانستند و مورد تاکید قرار دادند. لذا اکنون که رهبر معظم انقلاب در جلسه خبرگان فرمودند من هم از شرایط فرهنگی نگران هستم در واقع نسبت به این مسایلی که قبلاً اشاره فرمودند و مورد غفلت قرار گرفت اعلام خطر می کنند. مخاطبان رهبری همه مسئولان نظام ،فرهیختگان فرهنگی ، اندیشمندان و اندیش ورزان هستند و می خواهند همه آماده باش فرهنگی داشته باشند.

آیت الله کعبی تصریح می کند : اینکه بعضی از مدیران فرهنگی نظام می گویند فرهنگ سازی کار ما نیست و حوزه های علیمه باید این کار را انجام دهند ، فرافکنی است و ترویج یک نوع سکولاریسم فرهنگی است. ما وقتی از فرهنگ نام می بریم معنی اش تقویت باورها و ارزش های اسلامی است و مسئولان فرهنگی نظام باید بدانند باورها و ارزش ها خط قرمز انقلاب اسلامی است .

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان تاکید می کند : دولت و مسئولان دولتی نباید با تذکرات و نصیحت های مراجع و علمای دین تشریفاتی برخورد کنند بلکه باید در تقویت باورها و ارزش های الهی و اسلامی جدی باشندو تذکرات ناصحانه و مشفقانه ی بزرگان روحانیت را از موضع امر به معروف و نهی ازمنکر تلقی کرده و با جدیت در این باره چاره سازی کنند.زیرا فرهنگ با کلام وتشریفات حل نمی شود. فرهنگ زیربنای نظام اسلامی است چرا که انقلاب ما و نظام مقدس جمهوری اسلامی اساساً فرهنگی بوده و هست.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن