دیدبان

هدف اوباما از سفر یک هفته ای به شرق آسیا چیست؟

هدف اوباما از سفر یک هفته ای به شرق آسیا چیست؟

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، روزنامه واشنگتن پست نوشت، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حالی فردا سه شنبه سفر دوره‌ای خود به کشورهای شرق آسیا را آغاز می‌کند که مهمترین هدف از این سفر تاکید واشنگتن بر تعهدات خود برای گسترش روابط اقتصادی و امنیتی با کشورهای منطقه خواهد بود.
بر اساس این گزارش سفر اوباما به شرق آسیا پیش از این قرار بود در ماه اکتبر انجام شود ولی به علت بحران تعطیلی دولت آمریکا این سفر تاکنون به تاخیر افتاده است. اوباما قصد دارد در این سفر از کشورهای مالزی، فیلیپین، کره جنوبی و ژاپن دیدن کند.
اوباما در این سفر برنامه‌های کاری زیادی در پیش دارد: ادامه مذاکرات تجاری با ژاپن، تلاش برای کاهش تنش بین نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهور کره جنوبی، ارتقای سطح روابط با مالزی و اطمینان خاطر دادن به رئیس جمهور فیلیپین نسبت به حمایت‌های آمریکا.
سفر اوباما به کشورهای شرق آسیا در شرایطی است که چین به شدت به دنبال افزایش نفوذ اقتصادی و سیاسی خود در منطقه است و اوباما به نوعی قصد دارد تا حضور و نفوذ آمریکا در سطح کشورهای منطقه را بیش از پیش افزایش دهد.
سوزان رایس مشاور ارشد امنیت ملی اوباما در این باره تاکید کرد: وی و سایر مقام‌های رسمی آمریکا به شدت به دنبال دستیابی به اولویت‌هایی مثل افزایش صادرات و دستیابی به بازارهای جدید در آسیا و حمایت و حفاظت از منافع امنیتی آمریکا در منطقه هستند.
وی تصریح کرد: این سفر در شرایطی انجام می‌شود که تنش‌های منطقه‌ای به خصوص کره شمالی و اختلافات مرزی همچنان ادامه دارد و این سفر شانسی برای آمریکا خواهد بود تا نسبت به تعهدات خود برای برقراری نظم در منطقه بار دیگر تاکید کند.
اهمیت تجاری و اقتصادی سفر اوباما به کشورهای منطقه کمتر از اهمیت امنیتی این سفر نخواهد بود. ژاپن و آمریکا اکنون ماه‌هاست که برای دستیابی به توافق نهایی در قالب پیمان تجاری ترانس پاسیفیک تلاش می‌کنند. پیمانی که متشکل از ۱۲ کشور جهان بوده و این کشورها ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن