دیدبان

آقای خاتمی! نیاز به دفاع شما از جمهوریت نظام نیست

آقای خاتمی! نیاز به دفاع شما از جمهوریت نظام نیست

به گزارش دیدبان به نقل از رجانیوز، طنز روزگار است که در ایران همواره مدعیان جمهوریت، دموکراسی، حقوق بشر، جامعه مدنی و ... بزرگترین دشمنان آن بوده اند و علیرغم کارنامه سیاه شان در این باره تلاش دارند تا خود را به عنوان یگانه پرچمدار آن معرفی کرده و منتقدان خود را از صحنه به در کنند.

به گزارش رجانیوز، دراین باره اگر از شعار دموکراسی و آزادی توسط مشروطه خواهان در صد سال قبل بگذریم که با این شعارها، اولین مخالف خود یعنی شیخ فضل الله نوری را به دار کشیدند، نمی توان از اظهارات اخیر محمد خاتمی در  هفتاد‌ و پنجمین نشست ماهانه «بنیاد باران» به سادگی عبور کرد که ضمن دفاع از مفهوم «جمهوریت» گفته است: «ما به‌عنوان کسانی که دلبسته به این انقلاب و اسلام هستیم با همه وجود از جمهوریت نظام دفاع می‌کنیم؛ با همه لوازمی که جمهوریت دارد.»

این اظهارات وی در حالی بیان می شود که نگاهی به عملکرد مفتضحانه وی و هفمکرانش طی سالهای گذشته در قبال رای مردم به خوبی روشن می سازد طی سه دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بزرگترین آفت و تهدید جمهوریت نظام، جریان اصلاحات بوده است که در بسیاری از مواقع با نپذیرفتن رای مردم و تحقیر خواسته ی ملت، در صدد اجرای خواسته های خود به نام دموکراسی بوده است.

شاید بزرگترین مصداق این مساله، انتخابات سال 88 و 92 ریاست جمهوری باشد که اصلاح طلبان و محمد خاتمی با پذیرش نتیجه یکی و رد نتیجه دیگری، التزام خود به جمهوریت و رای مردم را به خوبی نشان دادند.

همچنین اردوکشی های خیابانی سال 88 و ایجاد اهرم فشار برای ابطال رای 25 میلیونی محمود احمدی نژاد در حالی از سوی خاتمی و همفکرانش انجام شد که همچنان بعد از گذشت 5 سال از آن برهه هیچ سندی مبنی بر تقلب در انتخابات از سوی اصلاح طلبان منتشر نشده است و در مقابل بسیاری از آنها از جمله موسوی لاری وزیر کشور خاتمی اعلام کردند که اساسا در ساختار انتخاباتی ایران امکان تقلب در شمارش آرا آن هم با 11 میلیون رای اختلاف وجود ندارد.

اما انتخابات سال 92 نیز برگ دیگری از فضاحت جریان اصلاحات در مقابله با رای مردم را به نمایش گذاشت چرا که در این رقابت، حسن روحانی کاندیدای مورد حمایت آنها تنها به خاطر 260 رای بیشتر، به عنوان رییس جمهور ایران معرفی شد و در حالی که این امکان وجود داشت شورای نگهبان و وزارت کشور با قرائت نکردن تنها 7 دهم درصد رای روحانی، انتخابات را به دور دوم بکشانند و در پی آن، مقدمات پیروزی کاندیدای دیگر به جز حسن روحانی را فراهم سازند، هیچ گاه چنین نکرده و با دقت و صحت کامل، ضمن شمارش آرای تمام کاندیداها پیروزی دکتر حسن روحانی در این رقابت حساس را اعلام کردند.

اما نکته جالب توجه این بود که در این دور از انتخابات، محمد خاتمی و بسیاری دیگر از همفکرانش نه تنها اعتراضی به نتیجه انتخاباتی که همان شورای نگهبان و وزارت کشور 4 سال قبل برگزار کردند نداشتند بلکه با جشن و پایکوبی، رای شکننده و لب مرزی 50.7% خود را پیروزی قاطع خود اعلام کردند.

با این حال مشخص نیست که امروز خاتمی به عنوان یکی از سران فتنه سال 88 با چه انگیزه و هدفی بیان می دارد که از جمهوریت نظام دفاع می کند، بدون آنکه توضیح دهد کارنامه سیاه خود وهمفکرانش در مقابله با رای مردم و کودتا در برابر آن چگونه قابل توضیح است؟

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن