دیدبان

گروگانگیرهایی که از آمریکا ویزا گرفتند

گروگانگیرهایی که از آمریکا ویزا گرفتند

به گزارش دیدبان به نقل از مهر، آن روزی که نزدیک به حدود 400 نفر از دانشجویان پیرو خط امام، خط جاسوسی را در سفارتخانه آمریکا شکستند و سفارت آمریکا در ایران را تسخیر کردند، شاید به گمانشان نمی رسید که سه دهه بعدتر هم آمریکا کینه این خط شکنی را به دل بگیرد و برای هر دانشجویی که در این ماجرا نقشی هر چند اندک داشت، خط و نشان بکشد. اینچنین هم بود که سه دهه بعد از تسخیر لانه جاسوسی در پاریس عباس عبدی با باری روزن دیدار می کند و لوموند از «آشتی گروگان و گروگانگیر» می نویسد و ابراهیم اصغرزاده یکی دیگر از همان دانشجویان می گوید که «اگر منافع ملی کشورم حکم کند حاضرم بابت گروگان‌گیری عذرخواهی کنم.» با این وجود آمریکا کینه خود را همچنان دارد. از گذر همین کینه هم هست که حمید ابوطالبی که خود می گوید در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در اهواز بوده و فقط به عنوان مترجم به طیف دانشجویان پیرو خط امام پیوسته بود وقتی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل معرفی می شود سنا و کنگره آمریکا قانون می گذارند که ورود این دیپلمات را به خاک نیویورک ممنوع کنند.

طبق قانونی که کنگره تصویب کرده است افرادی که معلوم شود "در فعالیت‌های تروریستی، جاسوسی یا تهدید علیه امنیت ملی آمریکا دست داشته‌اند"، از روادید ایالات متحده محروم می‌شوند. با این حال تاکنون بودند چهره هایی از طیف تسخیر کننندگان سفارت آمریکا که پیش از این روادید ایالات متحده را دریافت کرده و قدم به خاک آمریکا گذاشته اند. حمید ابوطالبی که امروز محل مناقشه ایران و آمریکا شده است پیش از این به نیویورک رفته و روادید آمریکا را گرفته است.

"

حمید ابوطالبی که هم اکنون با مشکل ویزا مواجه شده است قبلا به خاک نیویورک قدم گذاشته است


معروفترین گروگانگیری که به امریکا رفت
محمود احمدی نژاد یکی از دانشجویان پیرو خط امام بود که بعدها رئیس جمهور ایران شد و حداقل 8 بار برای شرکت در اجلاس سالیانه سازمان ملل قدم به خاک نیویورک رفت. سال 84 که او به ریاست جمهوری رسید برخی دیپلمات های آمریکایی حاضر در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی از وی به عنوان یکی از دانشجویان یاد کردند. عکسی که اما رسانه های آمریکایی برای اثبات این ادعا منتشر کردند عکس احمدی نژاد نبود. تصویر منتشر شده مربوط به شهید حمید سیف در کنار یکی از گروگان های آمریکایی بود که از لحاظ چهره شباهت هایی با محمود احمدی نژاد داشت. سیدمحمد هاشمی اصفهانی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که بعدها با معصومه ابتکار ازدواج کرد و از مدیران نفتی شد در سال 90  درباره نقش احمدی نژاد در تسخیر لانه جاسوسی گفت که آقای محمود احمدی‌نژاد نماینده دانشگاه علم و صنعت بود. آنها معتقد بودند که تسخیر سفارت امریکا در آن مقطع موضوعیت ندارد و مساله ما امروز چپ‌ها هستند و باید حمله به منافع شوروی را در دستور کار قرار دهیم. حتی تهدید کرده بودند که ما به دولت موقت جریان را گزارش می‌دهیم، ولی کار آنقدر با سرعت و قدرت پیش رفت و مورد تایید امام و قبول مردم قرار گرفت که دیگر از آن به بعد نتوانستند کاری بکنند.

"

در ابتدای دولت احمدی نژاد، رسانه های آمریکا با انتشار این عکس مدعی حضور او در ماجرای گروگانگیری شدند. تصویر اما مربوط به شهید سیف است


ضرغامی در نیویورک
سال 89 عزت الله ضرغامی که یکی از دانشجویان پیرو خط امام بود به نیویورک قدم گذاشت. به منطقه ای که برای دانشجویان پیرو خط امام ممنوعه اعلام شده است. او سال 89 در جریان یکی از سفرهای محمود احمدی نژاد به نیویورک، رئیس جمهور سابق را همراهی می کرد. رئیس سازمان صدا و سیما درباره این سفر می گوید: « اولین سفری است که با آقای دکتر احمدی‌نژاد به نیویورک آمده‌ام و در بعضی از سفرهای قبلی که ایشان محبت داشتند و دعوت می‌کردند، حضور نداشتم اما از طریق رسانه‌ها و بویژه خبرنگاران رسانه ملی که در همه سفرها همراه ایشان بوده‌اند، خبرها و گزارش‌ها را پیگیری می‌کردم.» تصویر معروفی از رئیس سازمان صدا و سیما زیر برج آزادی در آمریکا هم منتشر شده است.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست که در سال 85 از سوی سازمان ملل به عنوان یکی از هفت «قهرمان زمین» و به عنوان یکی از مبارزان عرصه محیط زیست شناخته شد، همچنین حسین شیخ الاسلام مشاور بین الملل علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از دیگر چهره های طیف تسخیر کنندگان لانه جاسوسی بودند که به نیویورک قدم گذاشته اند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن