دیدبان

هدیه 500هزار تومانی به 20 روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب!

هدیه 500هزار تومانی به 20 روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب!

به گزارش دیدبان به نقل از کیهان،،عیسی سحرخیز- مدیرکل مطبوعات داخلی در دولت اصلاحات - دراین‌باره نوشت: آن‌قدر بازار بده و بستان گرم است و بگیر و ببر و بخور و غر بزن که انسان مبهوت می‌ماند دولت تدبیر و امید آمده است امید را مدبرانه در کشور حاکم کند یا آن اندک کورسوی نور امیدی را که ایجاد شده بود خاموش سازد. هنوز فضای رسانه‌ای از توزیع سبد کالا و پیامدهای آن و ثبت‌نام اینترنتی یارانه نقدی سرشار بود که یک‌باره خبر رسید ای دل غافل چرا ساکت نشسته‌اید چون درست زیر گوش شما و در حوزه‌ای خاص این «بگیر و ببرها»، «بخور و نگوها» به گونه‌ای تازه روی داده و ذهن گروهی از روزنامه‌نگاران را مشوش ساخته است.

وی می‌افزاید: نمی‌دانم هدیه نقدی دادن به روزنامه‌نگاران در دولت تبدیل به یک امر عام شده است یا یک اقدام موردی توسط یک وزیر خاص یا نیروهای ارباب جمعی نزدیک به او، آن هم در حوزه وزارت کسی که از سر اتفاق خود سابقه روزنامه‌نگاری و مدیریت مطبوعاتی داشته است. روزنامه‌نگار شناخته شده مستقلی می‌گوید «از طرف یکی از نزدیکان وزیر کار، مبلغ 500 هزار تومان برای تعدادی از خبرنگاران به عنوان هدیه نوروز ارسال شده که من هم یکی از این افراد بودم (البته من و دوستم آن را عودت داده‌ایم)».
سحرخیز نوشت: هنوز مشخص نیست که این «جیره خشکه»  روزنامه‌نگاران بابت «سبد کالا» بوده یا «عیدانه»‌ای که تنها به بهانه سال نو برای جمعی خاص به صورت سفارشی ارسال شده است نگاه خوش‌بینانه‌اش می‌شود، تمام روزنامه‌نگاران حوزه وزارت کار و امور اجتماعی، و بدبینانه‌اش خبرنگارانی را دربرمی‌گیرد که روابط ویژه مطلوبی را شکل داده‌اند یا از آنان توقع می‌رفته و می‌رود که به گونه‌ای خاص همکاری کنند. این احتمال وجود دارد که توزیع‌کننده این هدیه نوروزی تنها این یک نفر نباشد که مسئولیت زیر پوشش قرار دادن حدود 20 روزنامه‌نگار را به عهده داشته است، علت هم روشن است چون بسته‌های هدیه متحدالشکل حاوی پول نقد بوده‌اند و جایی خاص برای پر کردن نام خبرنگار، همراه با عبارت «سال خوشی برایتان آرزومندیم» داشته‌اند.
پیش از این و به هنگام انتشار گزارش تحقیق و تفحص مجلس درباره هدایای سازمان تأمین اجتماعی فاش شده بود که چند روزنامه زنجیره‌ای مبالغ هنگفتی از این سازمان دریافت کرده‌اند.
در همین حال وبسایت خودنویس وابسته به نیک‌آهنگ کوثر - کاریکاتوریست خارج‌نشین نشریات اصلاح‌طلب- در گزارش مشابهی نوشت: وزارت کار به دنبال علاقمند کردن بعضی‌ها به این وزارت است. از جمله کارت‌های 500 هزار تومانی به گروهی از خبرنگاران به عنوان هدیه نوروزی توزیع شده است. بر اساس خبر سایت روز نو، گفته می‌شود که کارت‌های مذکور از طرف یکی از روزنامه‌نگاران اقتصادی اصلاح‌طلب و یکی از نزدیکان ربیعی بین خبرنگاران به صورت چهره به چهره  توزیع شده و برخی از خبرنگاران  از دریافت این کارت‌ها که اسم دریافت‌کننده نیز روی‌شان بوده خودداری کرده‌اند.
خودنویس می‌افزاید: ارسال قبلی برخی نهادها که مایل بودند اخبارشان پوشش بهتری پیدا کند و احیانا انتقادها با کمی نرم‌تر در رسانه‌ها منتشر شود از روش هدیه دادن استفاده می‌کرده‌اند.
یک خبرنگار شاغل در حوزه‌ اقتصادی به خودنویس گفت که برخی از دبیران حوزه‌های اقتصادی در طول 20 سال گذشته ثروتی بیشتر از دبیران دیگر سرویس‌های مطبوعات اندوخته‌اند و این مسئله معمولا از دید برخی مدیران رسانه‌‌ای، به عمد پنهان می‌ماند. بر اساس گفته این خبرنگار، برخی از دبیران سرویس‌های اقتصادی با گرفتن سهم از آگهی‌هایی که برای صفحات اقتصادی روزنامه‌ گرفته‌اند، عملا مانع انتشار  خبرهایی انتقادی از سازمان‌ها و نهادها «اسپانسر» شده‌اند.
سایت همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب نوشت: حوزه‌های تامین اجتماعی، وزارت کار، نفت، تجارت، بورس، صنعت، راه‌سازی، آب، سدسازی و... توسط سرویس‌های اقتصادی روزنامه‌ها پوشش داده می‌شوند. سکوت بسیاری از رسانه‌ها در قبال کم‌کاری یا تخلف سازمان‌ها، شرکت‌ها و وزارت‌خانه‌های مربوطه گاه به واسطه نفوذ مدیران دولتی در تحریریه‌ها و نیز روابط مالی سرویس‌های اقتصادی با سازمان‌ها و بخش‌های مختلف دولتی بوده است.
یادآور می‌شود در هر دو خبر منتشره نام روزنامه‌نگاران دریافت‌کننده کارت هدیه حذف شده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن