دیدبان
آیت الله ممدوحی:

فرشته‌ها نمی‌آیند فرهنگ غنی را معرفی کنند

فرشته‌ها نمی‌آیند فرهنگ غنی را معرفی کنند

ه گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، آیت‌الله‌ ممدوحی‌ در سال‌ 1318‌ در کرمانشاه‌ متولد شد. زندگی‌ او سرشار از تلاشهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌ است‌. وی که ابتدا مدرس فقه و اصول حوزه‌ علمیه بوده، با توجه‌ به‌ نیاز حوزه‌های‌ علمیه‌ به‌ آشنایی‌ با علوم‌ عقلی‌ و با توجه‌ به‌ ضرورتهای‌ موجود در جهان‌ اسلام‌، با سفارش‌ آیت‌الله‌ جوادی‌ آملی‌، به‌ تدریس‌ علوم‌ عقلی‌ روی‌ آورده‌ است‌. او پس‌ از بارها تدریس‌ کتب‌ بدایة‌ الحکمة‌ و نهایة‌ الحکمة‌ علامه‌ طباطبایی‌، شرح‌ اشارات‌ ابن‌ سینا و شرح‌ منظومه‌ سبزواری‌ به تدریس کتاب‌ اسفار ملاصدرا پرداخته است. علاوه بر تدریس دروس فلسفی او همچنین به‌ تدریس‌ کتاب‌ شریف‌ «توحید» شیخ صدوق‌ با روش‌ کارشناس‌ و تحقیق‌ در متن‌ و انطباق‌ با براهین‌ فلسفی‌ و کلامی‌ مشغول است.

آیت‌الله‌ ممدوحی‌ در طی‌ این‌ سال‌ها کتب‌ فراوانی‌ را تألیف‌ و به‌ عالم‌ اسلام‌ ارزانی‌ داشته‌ است‌ که‌ از آن‌ میان‌ می‌توان‌ به‌ شرح‌ صحیفه‌ سجادیه‌، شرح‌ نهج‌البلاغه‌، شرح‌ رسالة‌ الولایة‌ علامه‌ طباطبایی‌، رساله‌ای‌ در علم‌ امام‌، حقوق‌ اساسی‌، انسان‌ و جهان‌ در شناخت‌ مکتب‌ اسلام‌، اجتهاد و تقلید، حکمت‌ حکومت‌ فقیه‌ و شرح‌ رسالة‌ الوجود کاشف‌ الغطاء اشاره‌ کرد. آنچه در ادامه می‌آید مصاحبه این عضو مجلس خبرگان رهبری با تسنیم است:

هنوز حرکت مثبتی برای ارتقاء فرهنگ صورت نگرفته است

آیت‌الله ممدوحی، درباره نامگذاری سال جدید با عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» توسط مقام معظم رهبری، گفت:  با توجه به اینکه امسال به نام فرهنگ و اقتصاد نامگذاری شده است، ضروری‌ترین و مهمترین مسئله برای مسئولان مدیریت و کنترل کردن سازمان‌های فرهنگی از جمله: صدا و سیما، وزارت ارشاد و نهادهای دولتی است.

وی افزود: این سازمان‌های فرهنگی به دلیل دسترسی داشتن به هنر و فرهنگ، برای ارتقا و رشد فرهنگ باید تلاش کنند. امسال با توجه به فرمایشات رهبری ارتقای فرهنگ را در هیچ سازمانی مشاهده نکرده‌ایم. شما در نظر داشته باشید که برنامه‌های صدا و سیما در طول تعطیلات نوروز تا چه اندازه ضعیف بود. بعد از فرمایشات رهبری هیچ‌گونه تغییری در نوع ساختار و محتوای برنامه‌های صدا و سیما مشاهده نکرده‌ایم.

فرشتگان نمی‌آیند فرهنگ غنی را معرفی کنند، این کار رسانه‌ها است

آیت‌الله ممدوحی با اشاره به فرمایشات رهبری در زمینه استقلال یافتن، فرهنگ و اقتصاد کشور گفت: ما که نمی‌توانیم فرشته‌ها را از آسمان به زمین آوریم تا فرهنگ غنی را برایمان بازگو کنند و بسازند، این وظیفه بر عهده رسانه‌ها و سازمانهای فرهنگی است که متاسفانه سازمان‌های فرهنگی در این زمینه کارهای باارزشی را تولید نکرده‌اند. هنوز هیچ کدام از سازمان‌های فرهنگی فرمایشات رهبری را عملی نکرده‌اند.

وی با اشاره به برنامه‌های صدا و سیما تصریح کرد: تنها برنامه مفید و قابل نمایش صدا و سیما، برنامه «راهیان نور» بود که پند، اندرز و حکمت را به جوانان ما یاد می‌داد. رسانه ملی باید برنامه‌هایی را در راس نمایش قرار دهد که حکمت‌آمیز و سرشار از آرامش روحی و روانی باشد تا جامعه را به یک آرامش اتحادی سوق دهد.

می‌گویند اقتصاد روند صعودی داشته، اما نتیجه آن پیدا نیست

استاد علوم دینی و فلسفی ادامه داد: زمانی در یک جلسه‌ای مشغول تدریس بودم که وقت اذان، شروع به خواندن نماز کردم و عده‌ای با من نماز خواندند، بعدها به من گفتند که نماز خواندن باعث آرامش روحی آنان شده است و اضطراب و وحشت را از آنان دور نموده است، آیا یک سازمان فرهنگی برای آرامش دادن فرهنگی به مردم تلاش کرده است؟ آیا سازمان‌های فرهنگی مردم را با فرهنگ غنی، حکمت‌های پندآمیز آشنا کرده است؟

آیت‌الله ممدوحی گفت: چرا سازمان‌ها و رسانه‌های فرهنگی گوش‌هایشان را به روی فرمایشات رهبری به خوبی باز نمی‌کنند تا سخنان ایشان را دقیق انجام دهند تا اوضاع فرهنگی کشور سر و سامان یابد. نه تنها در زمینه فرهنگ بلکه در زمینه اقتصاد هم ضعیف عمل کرده‌ایم، گاه می‌شنویم که اقتصاد روند صعودی خود را طی می‌کند اما هیچ واکنش و نتیجه‌ مثبتی در این زمینه ندیده‌ایم. زیرا مسئولان در پی راه‌حل مناسب و عملی برای برطرف کردن مشکلات نیستند.

مدیران وزارت ارشاد، از مسئولیت فرهنگی اطلاع درستی ندارند

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره عملکرد وزارت ارشاد گفت: ما از عملکرد اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رضایت کامل را نداریم، از وقتی که وزارت فرهنگ و ارشاد دولت جدید شروع به کار کرده، بسیاری از افراد را تغییر داده است در حالی که مدیران کنونی آن وزارتخانه از مسئولیت فرهنگی هیچ اطلاع درست و صحیحی ندارند.

وی افزود: این وزارتخانه برنامه‌ها، جشنواره‌ها و فستیوال‌هایی را راه‌اندازی کرده‌ که در شان کشور ما نیست. کتاب‌هایی که ممنوع بود را دوباره به کتابخانه‌ها برگردانده است، به ترویج موسیقی مبتذل پرداخته است. این اوضاع به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. ما از این وضعیت راضی نیستیم؛ نه تنها من، بلکه فریاد جامعه مدرسین هم در خصوص این مشکلات بلند شده است و در مجلس خبرگان هم فریاد همه بلند است. باید فکری برای فرهنگ کرد و آن را از این ورطه نجات داد.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟