دیدبان
در سال 1392

نرخ بیکاری به ۱۰.۴ درصد کاهش یافت

نرخ بیکاری به ۱۰.۴ درصد کاهش یافت

به گزارش دیدبان به نقل ازفارس، نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال 92 توسط مرکز آمار ایران منتشر شد

بررسی نرخ مشارکتی اقتصادی در سال 92 نشان می‌دهد که 37.6 درصد جمعیت در سن کار (10 ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند.

یعنی در گروه شاغلان و بیکاران قرار گرفتند و نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است.

همچنین بررسی نرخ بیکاری نشان می‌دهد که 10.4 درصد جمعیت فعال بیکار بوده‌اند و نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که 8.9 درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده‌اند، بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی بیانگر این است که بخش خدمات با 47.4 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش صنعت با 34.3 درصد و کشاورزی با 18.3 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

طبق گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله 24 درصد از جمعیت فعال بوده و نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله، 21.2 درصد بوده است که این شاخص‌ها در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی سهم شاغلان 15 ساله و بیشتر با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیشتر نشان می‌دهد 40.2 درصد از شاغلان به طور معمول بیش از 49 ساعت در هفته کار می‌کنند.

این شاخص که از نماگرهای کار شایسته است، نشان می‌دهد که در کشور سهم زیادی از شاغلان بیش از استاندارد کار می‌کنند.

بر اساس این گزارش نرخ مشارکت اقتصادی کل در سال 92 نسبت به سال 91، 2 دهم درصد افزایش یافته و نرخ بیکاری کل نسبت به سال 91، 1.7 درصد کاهش یافته است.

همچنین نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله نسبت به سال 91، 2.8 درصد و نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نسبت به سال 91، 3.2 درصد کاهش یافته است.

همچنین شاخص‌های نیروی کار بر حسب استان‌های مختلف کشور نشان می‌‌دهد، در سال 92، استان گلستان با ثبت رکورد 5.8 دهم درصد بیکاری کمترین بیکار را در بین استان‌های کشور داشته و استان لرستان با 17.1 درصد بیشترین بیکار را در خود جای داده است

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران