دیدبان

یادداشتی منتشر نشده از «حاتمی کیا» درباره «شهید آوینی»

یادداشتی منتشر نشده از «حاتمی کیا» درباره «شهید آوینی»

به گزارش دیدبان به نقل از مشرق، یادداشتی که متن و کلیشه ی تصویری آن را پیش رو دارید، به قلم کارگردان صاحب نام سینمای دفاع مقدس «ابراهیم حاتمی کیا» (که این روزها، فیلم گران سنگ «چ» را بر پرده ی نمایش دارد) قلمی شده است. راستش هر چه متن را بالا و پایین کردیم، مخاطب نامه را نشناختیم. شاید مرحوم «ابراهیم اصغرزاده» باشد (پاراگراف آخر یادداشت، بی اختیار ذهن مرا به سمت آن عزیز سفر کرده برد)، شاید هم دیگری. خیلی مهم نیست، مهم متن یادداشت است که خواندنی و تاثیرگذار است. شماره تلفن درج شده در انتهای نامه، هفت رقمی بود و همین نشان می داد که در نیمه اول دهه 80 نوشته شده است:

هوالحق
سیدی بود دل سوخته.عاشقی بود شیدا. عزیزی بود که هیچ گاه بغض فرو خورده اش بالا نیامد و نم اشک دیدگانش، لحظه ای آسوده اش نگذاشت. بغض و لبخندش قرین و ممزوج بود و هرکه را با او خلوتی بود، در ضیافت محفل حیرت او، چیزی جز خون دل و آب دیده هیچ ندید.
سید مرتضی آوینی، کسی بود که نیمه آسمانی اش، بیش از نیمه زمینی اش بود، و هنوز آفتاب پس از لیلة الدفن او از افق سر نزده بود که بداندیشان و دشمنان حربی او سرزده بر سر منبرها رفتند و داد فراق  سر دادند و اشک از دیده ها جاری کردند و چنان ناله نفاق خود را با فغان مریدان و دوستان یکی کردند که تو گویی تا دیروز، هم اینان نبودند که سید را بر سر دار جفا می کردند و چوب تکفیر بر لبانش می زدند.
عزیزِ برادر! روزگار چنان بر مدار ریا گردش گرفته که انگار هیچ صاحب دلی را توان رسیدن به گرد آن نیست، ولی در این وادی حیرت بر دوستان حقیقی آن بزرگوار فرض است که دست هنر بر زانوی همت نهاده و جهت ادای دینی که به او دارند، از سرچشمه زلال معرفت و خاک خون نشسته دل، تحفه ای گرانمایه تهیه کنند.
خوشا به حال اهل ذوقی که خلوت دل را با قلمی به صفحه اظهار می سپارند و رود اندیشه را با جوهر و رنگی و تأملی کوتاه به دریای بی کرانه خواهندگان متصل می کنند. شاید تو نیز خواسته باشی خاطر و دل مشغولی یاد سید مرتضی را به تصویر بکشی؛ ولی مشکلات ابزار سینما، تو را در مرحله تفکر معطل گذاشته باشد. حقیر مفتخرم که این واسطه مقدس را به عهده گرفته ام تا هر دوست‌دار"سید مرتضی"را در امر ثبت تصویری یار و همراه باشم.
منتظر تماس شما هستم.
شبها : [...]
حاتمی کیا

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟